تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی مهم‌ترین حربه و ابزاری است که آمریکا و غرب در 33سال اخیر برای وارد آوردن فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد مانع در مسیر پیشرفت انقلاب از آن بهره جسته‌اند.

 نخستین‌بار در تاریخ انقلاب تنها اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تسخیر لانه‌جاسوسی، ایالات متحده آمریکا، قانون تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران را به اجرا گذاشت و در طول 33سال گذشته نیز مرتبا بر حجم این تحریم‌ها افزوده شد. اوج این دشمنی‌ها در یک‌ماه گذشته و با آغاز تحریم‌های جدید نفتی و تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آشکار شد. مقام‌معظم‌رهبری در سال‌های اخیر ضمن اشاره به اهداف پیدا و پنهان نظام سلطه از اعمال تحریم‌های غیرقانونی، راهکار‌های غلبه بر تحریم را نیز برای ملت ایران تبیین فرموده‌اند.

هر کار می توانستند کردند

در این سال‌ها، برای جلوگیری از رشد و قدرت‌یافتن نظام اسلامی، هر کاری که توانستند کردند. اگر شما تصور کنید ضربه‌ای می‌توانستند بزنند و نزدند، خطاست؛ هر کار می‌توانستند کردند؛ هر کار نکردند چون نمی‌توانستند. در مقابل جنگ تحمیلی‌شان، تهاجم دزدانه‌شان، تحریم اقتصادی‌شان، جنگ روانی‌شان، تبلیغاتشان، هیاهو،جنجال و قرشمال‌بازی‌هایی که علیه جمهوری اسلامی در دنیا به راه انداختند، در مقابل همه، جمهوری اسلامی به پشتیبانی این ملت بزرگ و رشید، محکم ایستاد. ایستاد، نه فقط به‌معنای اینکه توانست خود را نگه دارد و نابود نشود بلکه به‌معنای اینکه روزبه‌روز بر قدرت خود افزود.
بیانات در جمع زائران حرم رضوی در نوروز سال87

راه حل تحریم ها: اقتصاد مقاومتی

ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به‌وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریم‌ها را دور می‌زنند، تحریم‌کنندگان را ناکام می‌کنند؛ مثل موارد دیگرى که در سال‌هاى گذشته در زمینه‌هاى سیاسى بود که یک اشتباهى کردند، یک حرکتى انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکى‌یکى عذرخواهى کنند. چند مورد یادتان هست لابد دیگر. حالا جوان‌ها نمی‌دانند. در این 20-10سال اخیر، از این کارها چندبار انجام دادند. این دفعه هم همین جور است. البته تحریم براى ما جدید نیست، ما 30سال است توی تحریم‌ هستیم. همه‌ این کارهایى که شده است، همه‌ این حرکت عظیم ملت ایران، در فضاى تحریم انجام گرفته؛ بنابراین کارى نمی‌توانند بکنند. خب، ولى این دلیلى است براى همه‌ مسئولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینى، به پر رونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم؛ که کشور ایران حقیقتا امروز یک کارگاه عظیم است. همه خودشان را باید موظف بدانند.
بیانات در جمع کارآفرینان کشور در‌ماه مبارک رمضان سال89

داریم پیشرفت می کنیم

ما داریم خیلى خوب به جلو حرکت می‌کنیم. اگر هیچ دلیل دیگرى بر این وجود نداشته باشد، همین دلیل کافى است که دشمنِ متوجه و مترصد درصدد عکس‌العمل بربیاید؛ همین کارهایى که مى‌بینید در تبلیغات و غیرتبلیغات و فشار اقتصادى و بهانه‌هاى گوناگون در دنیا مطرح می‌کنند. وقتى جبهه استکبار- که یک دشمنِ قوى‌پنجه‌ مادى است- اینجور وارد میدان می‌شود، خود این دلیل بر این است که شما دارید موفق می‌شوید؛ والا اگر شما بى‌اثر بودید، بى‌خاصیت بودید، عقب‌مانده بودید، پیشرفتى نداشتید، دشمن اصرارى نداشت که اینجور با شما پنجه در بیندازد؛ دشمن مى‌بیند که شما دارید جلو می‌روید.
بیانات در دیدار مسئولین اجرایى استان کرمانشاه‌ 28/07/1390

تحریم ها، عامل بیداری اسلامی

اگر این شکسته شدن هیبت پوشالى ابرقدرت‌ها- که با هیبتِ خودشان بیش از واقعیت وجود خودشان در دنیاى انسان‌ها تصرف می‌کنند- مسلمان‌ها را در کشورهاى مختلف به فکر انداخت و بیدار کرد، ایستادگى مردم ایران، مظلومیت ملت ایران در حوادث مختلف، در جنگ تحمیلى، در دوران سختِ توأمان دفاع‌مقدس و تحریم- اینکه ملت ایران اینجور محکم ایستادند، با ثبات پیش رفتند- ملت‌ها را تکان داد. اگر این ثبات نبود، اگر این ایستادگى نبود، اگر این به چالش کشیدن هیبت دروغین ابرقدرت‌ها نبود، ملت‌ها وارد میدان نمی‌شدند؛ بیدارى اسلامى به‌وجود نمى‌آمد؛ این حوادثى که امروز منطقه را دارد دگرگون می‌کند و نقش جدیدى می‌زند، به‌وجود نمى‌آمد.
بیانات در دیدار مردم قم 19/10/1390

پیشرفت با وجود تحریم

همه‌ این پیشرفت‌هاى علمى و اجتماعى و فنى در شرایط تحریم اتفاق افتاده است؛ این خیلى مهم است. دروازه‌هاى علم را، دروازه‌هاى فناورى را روى ما بستند، راه‌ها را مسدود کردند، محصولات مورد نیاز ما را به ما نفروختند و ما اینجور پیشرفت کردیم. این اتفاق‌ها در شرایط تحریم افتاده است؛ این است که امیدها افزایش پیدا می‌کند.
بیانات در خطبه‌های نمازجمعه تهران 14/11/1390

تحریم ها به نفع ماست

امروز غربى‌ها در مسائل اقتصادى دچار ضعفند، در مسائل سیاسى دچار ضعفند، در تصمیمات بین‌المللى دچار ضعفند؛ ازجمله همین تصمیم به تحریم ما. اینها خواستند در واقع جمهورى اسلامى را، ملت ایران را به‌خاطر اسلام مجازات کنند. تهدید کردند: «تحریم‌هاى فلج‌کننده، تحریم‌هاى دردآور!»
هى گفتند، گفتند. این تحریم‌ها از دو جهت به نفع ماست: اولا وقتى ما تحریم بشویم، به استعداد و ظرفیت داخلى رومى‌آوریم، از داخل رشد می‌کنیم؛ همچنان‌که در این 30سال این مسئله اتفاق افتاده است... جهت دومى که این تحریم‌ها به نفع ماست، این است که اینها همینطور مرتبا در تبلیغاتشان می‌گویند ما این تحریم‌ها را می‌خواهیم بر ایران اعمال کنیم تا ایران را وادار به عقب‌نشینى کنیم؛ حالا مثلا در قضیه‌ هسته‌اى. پس همه‌ دنیا فهمیدند که این تحریم‌ها براى فشار بر ایران، براى عقب‌نشینى در قضیه هسته‌اى و قضایاى دیگر است. خب، وقتى ما عقب‌نشینى نکردیم، چه اتفاقى مى‌افتد؟ این تحریم‌ها براى این است که ایران را وادار به عقب‌نشینى کنند، ایران هم که عقب‌نشینى نخواهد کرد؛ نتیجه این می‌شود که هیبت غرب و هیبت تهدیدهاى غرب در چشم این ملت‌هاى منطقه که قیام کردند، می‌شکند و عزت ملت ایران و قدرت ملت ایران در چشم اینها زیاد می‌شود؛ و این به نفع ماست.
بیانات در خطبه‌های نمازجمعه تهران 14/11/1390

تحریم ها ما را مصمم تر کرد

اگر آمریکا و غرب و صهیونیسم و سرمایه‌داران و مفتخوران یهودىِ وابسته‌ به سازمان صهیونیسم بتوانند ملت ایران را قانع کنند، به زانو در بیاورند و به عقب‌نشینى وادار کنند، می‌توانند به دنیا بگویند: ببینید، اینها را که ملت پیشرو بودند، ما سر جاى خودشان نشاندیم؛ هدف این است. همه‌ تلاش‌ها براى این است. یک روز این را نمی‌گفتند، کتمان می‌کردند؛ امروز صریحا و علنا می‌گویند. می‌گویند ما می‌خواهیم تحریم کنیم- تحریم نفت، تحریم بانک مرکزى، تحریم چه، تحریم چه، تحریم چه- به وسیله‌ شوراى امنیت سازمان ملل قطعنامه صادر کنیم، پشت سرش قطعنامه‌ دیگر، پشت سرش قطعنامه‌ دیگر. که چه اتفاقى بیفتد؟ براى اینکه ملت ایران خسته بشود. عجیب است؛ هرچه گذشته، ملت ایران شاداب‌تر، زنده‌تر، بااستقامت‌تر و مصمم‌تر شده است.
بیانات در دیدار اقشار مردم
و خانواده شهدا و ایثارگران 10/12/1390

مردم، هدف تحریم ها هستند

در مقابله با جمهورى اسلامى، همه تلاش خودشان را دارند به‌کار می‌برند؛ هدف هم این است که نظام مقدس جمهورى اسلامى را از پشتیبانى مردم- از این پشتوانه‌ عظیم- محروم کنند. این تحریم‌ها و اینها که مشاهده می‌کنید، هدف اصلى‌اش این است؛ البته به‌دروغ ادعا می‌کنند که هدف تحریم‌ها، مردم نیستند؛ می‌خواهیم به مردم ضربه وارد نیاید. مثل بقیه‌ ادعاهاشان، این هم دروغ و فریب و خدعه است. نه، اتفاقا هدف اصلى، مردمند. فشارها براى این است که مردم را به ستوه بیاورند، مردم را دچار مشکلات کنند، تا از نظام جمهورى اسلامى دل ببُرند؛ رابطه قلبى آنها با نظام جمهورى اسلامى قطع شود البته به فضل الهى، به حول و قوه‌ الهى، در این میدان هم شکست خواهند خورد.
بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ قضاییه 07/04/1391

تحریم، ما را واکسینه کرد

ما 33سال است مواجهیم با دشمنى‌هاى استکبار. امروز جنجال‌هاى جهانى و سروصداى تبلیغات جهانى متوجه شده است به اینکه ما ایران را تحریم کردیم. آنها نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند که 30سال است ما را درمقابل تحریم واکسینه کرده‌اند. ما 30سال است تحریم‌ هستیم. ما واکسینه شده‌ایم در مقابل تحریم. تحریم به ما ضربه نمی‌زند. ملت ایران ایستاد. ملت ایران با جان خود، با مال خود، با عزیزترین عزیزان خود درمقابل توطئه‌هاى دشمن ایستاد. امروز ما نسبت به 30سال قبل صد برابر قوی‌تر و جلوتر هستیم.
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیدارى اسلامى» 21/04/1391

 

کد خبر 178605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز