سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

دوره نخست ویژگی‌های دوره: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران آغاز شد. تحریم‌ها در این دوران عمدتاً از سوی دولت این کشور به تصویب می‌رسید.

بازه زمانی: 1994- 1979
دوران ریاست‌جمهوری کارتر، ریگان و جورج بوش پدر
مهم‌ترین محورهای تحریم: ممنوعیت واردات نفت از ایران به آمریکا، مسدود شدن دارایی‌های ایران در آمریکا، ممنوعیت فروش سلاح و کلیه تجهیزات با مصارف دوگانه به ایران، ممنوعیت صادرات هرگونه کالا به ایران، ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال مالی بین ایران‌و آمریکا، ممنوعیت سفر اتباع آمریکا به ایران، کاهش پرداخت‌های آمریکا به مؤسسات بین‌المللی کمک‌کننده به ایران.

دوره دوم

ویژگی‌های دوره: تحریم‌های آمریکا علیه ایران دراین دوره به تصویب مجلسین سنا و کنگره هم می‌رسید و در ضمن برای نخستین بار شامل حال اتباع غیرآمریکایی هم می‌شد. این دو تغییر همزمان با ریاست‌جمهوری کلینتون و فروپاشی شوروی و تلاش آمریکا برای تک قطبی‌کردن جهان همراه بود.
بازه زمانی: 2001- 1994
دوران ریاست‌جمهوری کلینتون و جورج بوش پسر
مهم‌ترین محور‌های تحریم: ممنوعیت سرمایه‌گذاری براساس قانون«داماتو» و وضع قانون تحریم 20میلیون دلار در طرح‌های نفت و گاز ایران، تحریم کامل تجاری ایران از طرف آمریکا، ممنوعیت صادرات کالاهای آمریکایی از مبادی غیرآمریکا

دوره سوم

ویژگی‌های دوره: با وقوع حوادث 11سپتامبر 2001، جورج بوش پسر ایران را محور شرارت نامید. دو سال بعد که ایران برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را به دنیا اعلام کرد، فشارهای آمریکا به ایران برای اثربخش کردن تحریم‌ها بر مبنای اصول زیرافزایش یافت: 1- کسب همراهی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم ایران 2- افزایش فشار بر شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کردند. 3- برطرف کردن محدودیت‌های حقوقی برای مصادره دارایی‌های خارجی ایران 4- نفوذ اجتماعی و سیاسی در ایران.
بازه زمانی: 2008- 2001
دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر
مهم‌ترین محورهای تحریم: ممنوعیت دسترسی ایران به فناوری‌های هسته‌ای، مسدود شدن اموال و دارایی‌های اشخاص و شرکت‌های مظنون به ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، تحریم بانک‌های سپه و صادرات، نظارت بر بانک‌های ایرانی، بازرسی کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی و نظارت بر تحرکات افراد مظنون در برنامه‌های هسته‌ای ایران

دوره چهارم

ویژگی‌های دوره: در دوره ریاست‌جمهوری اوباما، ایران با چهار نوع تحریم علیه خود مواجه بوده است: 1- تحریم‌های یکجانبه آمریکا 2- تحریم‌های سازمان ملل (شورای امنیت)3- تحریم‌های یکجانبه اروپا و 4-تحریم‌های ویژه‌ای که برخی کشورها اعمال می‌کردند.
بازه زمانی: 2008تا‌کنون
دوران ریاست‌جمهوری اوباما
مهم‌ترین محور‌های تحریم : ممنوعیت دسترسی ایران به فناوری موشک‌های قاره‌پیما، محدودیت مسافرت مقامات ایرانی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران به برخی از کشورها، مسدودکردن دارایی‌های سپاه و سازمان کشتیرانی ایران، عدم‌ارائه خدمات به کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی، ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌های خارجی در ایران و ممنوعیت افتتاح حساب بانک‌های ایرانی در بانک‌های خارجی. نخستین تحریم اروپا علیه ایران شامل حوزه‌های تجارت خارجی، خدمات مالی، فناوری‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای و محدودیت مسافرت برای اشخاص حقیقی و حقوقی، تحریم بانک مرکزی، تحریم خرید نفت از ایران.

دلایل عدم‌کارایی تحریم‌ها

منطق سست تحریم‌کنندگان
بهانه‌های آمریکایی‌ها برای تحریم ایران فاقد وجاهت قانونی و بین‌المللی است زیرا دستیابی یک کشور به انرژی هسته‌ای صلح آمیز مغایر با هیچ قانون بین‌المللی نیست.

خواست مشترک ایرانیان
تمامی گروه‌های سیاسی با هر فکر و سلیقه‌ای، در لزوم دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای یک صدا هستند.

روابط محدود اقتصادی ایران با تحریم‌کنندگان
روابط اقتصادی ایران با تحریم‌کنندگان و به‌ویژه آمریکا هیچ‌گاه گسترده نبوده است.

ائتلاف شکننده تحریم کنندگان
وابستگی شدید کشورهای تحریم‌کننده به بازار انرژی باعث شده است تا ائتلاف‌ها برای تحریم ایران در بسیاری موارد نقض شود یا اصلاً شکل نگیرد.

اثربخش نبودن تحریم‌ها
نیازمند بودن کشورهای تحریم‌کننده به انرژی سبب شده است که آنها حتی درصورت تحریم، دوباره اقدام به خرید نفت ایران از طریق واسطه‌ها کنند.

انعطاف بالای ایران
توانایی اقتصاد ایران درافزایش صادرات غیرنفتی بالا رفته و ایران توان کاهش واردات و ایجاد توازن در تراز پرداخت خود، حتی با وجود تحریم نفتی را دارد.

مخاطره بالای تحریم‌ها برای تحریم‌کنندگان
شرایط داخلی، انسجام ملی، شرایط ژئوپلیتیک، نفوذ در دیگر کشورها و توانایی‌های نظامی ایران، اعمال تحریم‌ها علیه ایران را با مخاطره روبه‌رو کرده است.

کد خبر 178599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز