سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

کرمان: ین روزها شایعاتی درخصوص اجاره زمین‌های کشاورزی جنوب کرمان به قطری‌ها به گوش می‌رسد که البته از سوی برخی از مسئولان از جمله وزیر اقتصاد تکذیب شد با این حال مردمان محروم این منطقه در اوج خشکسالی و محدودیت منابع به خوبی می‌توانند از این سرمایه ملی استفاده کنند.

جنوب کرمان - کشاورزی


به گزارش مهر، جنوب استان کرمان به‌دلیل اقلیم خاص و منابع آبی در دسترس به هندوستان ایران شهرت یافته است. شرایط آب و هوایی در این منطقه به‌گونه‌ای است که به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قطب‌های تولید خرما با هزاران هکتار نخلستان، هزاران هکتار باغ‌های گسترده مرکبات و هزاران گلخانه و انواع دیگر محصولات کشاورزی تبدیل شده است. با وجود تمام پتانسیل‌های موجود در جنوب کرمان اما مردمان این منطقه به‌دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری و توجه به این منطقه از محرومیت عمیقی رنج می‌برند که طی سال‌های اخیر دولت با راه‌اندازی ستاد راهبردی جنوب کرمان سعی کرد تا گوشه‌ای از این محرومیت‌ها را از بین ببرد و با اجرای طرح‌هایی ازجمله کپرزدایی و اجرای برخی طرح‌های عمرانی زمینه را برای کم کردن فاصله طبقاتی در این مناطق فراهم کند؛ با وجود این، همچنان جنوب کرمان با کشاورزی زنده است. این درحالی است که خشکسالی بسیار شدید در جنوب کرمان نمودی شدید‌تر یافته‌ و منابع آبی موجود بسیار محدود شده است به‌طوری که برخی از زمین‌ها و باغ‌های کشاورزی خشک شده‌اند و تعداد قابل توجهی از چاه‌های آب، چشمه‌ها و رودخانه‌ها کم آب یا بی‌آب شده‌اند. در چنین شرایطی طی روزهای اخیر شایعاتی درخصوص احتمال اجاره زمین‌های کشاورزی این مناطق به قطری‌ها به گوش می‌رسد که موجب نگرانی کشاورزان شده است.

قطری‌ها تأیید می‌کنند

مبهم بودن این طرح این نگرانی‌ها را افزون کرده است به‌طوری که برخی مسئولان در سطوح ملی از بی‌خبری از اجاره زمین‌ها سخن می‌گویند و ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند اما مسئولان سفارت قطر بنا به گزارش‌های منتشر شده از ‌ اجاره این زمین‌ها از ماه‌ها قبل خبر می‌دهند. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و کشاورزی استان کرمان بر این عقیده‌اند که اجاره زمین‌های استان کرمان به طرف قطری هیچ سودی برای کشاورزان به همراه نخواهد داشت و به‌دلیل اختصاص بخش عمده‌ای از آب استانی که با چالش بزرگ بی‌آبی مواجه است در حقیقت دست کشاورزان بومی و نیروهای کار ایرانی برای استفاده از منابع در دسترس کوتاه می‌شود و تولید محصول در جنوب کرمان را کاهش می‌دهد. این مسئله در حالی مطرح می‌شود که نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار و فاریاب این امکان را رد نکرده و تنها شروطی برای انجام این سرمایه‌گذاری گذاشته است. حجت‌الاسلام محمدرضا امیری خواسته که این اجاره براساس منافع جنوب کرمان انجام شود. وی با بیان اینکه با اصل این امر مخالفتی ندارد افزود: باید طرف قطری از نیروی کار انسانی بومی استفاده کند، اجاره را کوتاه‌مدت انجام دهد و اجاره با قیمت مناسب باشد؛ همچنین درصورت نیاز به محصول این محصولات را در اختیار بازار جنوب استان کرمان قرار دهد. البته وی تأکید کرد: اگر اینگونه نباشد این اجاره هیچ سودی برای مردم جنوب کرمان به همراه نخواهد داشت. امیری که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز محسوب می‌شود از بررسی این موضوع طی روزهای آینده در این کمیسیون خبر داده است.

سرمایه‌گذاری سابقه‌دار قطری‌ها

چندی قبل یکی از مقامات قطری تفاهمنامه‌ای را در راستای پرورش‌گونه در معرض انقراض هوبره در سیرجان منعقد کرد که بنا به این موافقتنامه قطری‌ها در راستای پرورش هوبره سرمایه‌گذاری می‌کنند. کلنگ پروژه ایجاد ذخیره‌گاه جانوری در استان کرمان با حضور مسئولان قطری زده شد و کلید سرمایه‌گذاری معادل 500میلیون دلار و در زمینی به ابعاد سه‌هزار هکتار در دشت‌های سیرجان زده شد.

کپرنشینان در انتظار رفع محرومیت

سرمایه‌گذاری در چارچوب منافع و سود مردم باشد. نباید سرمایه‌گذاری به‌صورتی انجام شود که کپر‌نشینان جنوب استان کرمان در مجاورت کپرهای خود شاهد کشت و زراعتی سودآور باشند درحالی‌که هیچ‌گونه سودی برای آنها ندارد و از سوی دیگر سودی سرشار عاید سرمایه‌گذار کند. آنچه بیش از هر چیز در این میان خودنمایی می‌کند نیازهای جنوب کرمان برای سرمایه‌گذاری در راستای محرومیت‌زدایی است. از سوی دیگر هم‌اکنون محصولات کشاورزی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس روزانه از طریق برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی تأمین می‌شود و در این میان جنوب استان کرمان که قطب محصولات جالیزی در فصول مختلف سال است به هیچ‌وجه در این بازار پر منفعت به‌دلیل نبود زیرساخت حمل‌ونقل نقشی ندارد و حتی برای ارسال روزانه محصول خود به بازار تهران و کرمان هم با چالش روبه‌رو است. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا افرادی که به فکر اجاره دادن بلندمدت یا حتی کوتاه‌مدت زمین‌های کشاورزی به قطر هستند بهتر نیست ابتدا سرمایه را برای حل این مشکلات جذب کنند؟

کد خبر 178589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز