گروه ادب و هنر: اگر معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در نخستین نشست خبری‌اش در پاسخ به اعتراض خبرنگاران درمورد وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی محلی اعلام کرد «رسانه‌ها مبالغه می‌کنند و خبرنگاران فقط پیاز داغ جریانات را زیاد می‌کنند» اما بعد از گذشت چهارماه حمید شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسید که «حمایت از پیشکسوتان موسیقی مقامی در دستورکار معاونت امور هنری است».

موسیقی مقامی

پیش از این بارها رسانه‌ها در مورد وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی محلی نوشته‌ بودند. موسی بلوچ، نوازنده شناخته‌شده اهل بلوچستان به‌دلیل نداشتن شغل ثابت به مسافرکشی روی آورده بود و حین مسافرکشی جان به جان‌آفرین تسیلم کرد یا مرحوم ماشاءالله بامری، آوازخوان بلوچ، خنیاگر و پژوهشگر موسیقی بلوچستان با همت شخصی خودش مخارج بیمارستانش را تهیه کرد و یا چندی پیش خبری از رسول‌بخش‌زنگ‌شاهی، بهترین نوازنده سرود در فرهنگ موسیقایی بلوچستان که دارای دکتری افتخاری موسیقی از کشور فرانسه است به گوش رسید مبنی بر اینکه به‌علت بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان بستری و منتظر حمایت مسئولان است. این تنها بخشی از وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی محلی است که در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد و در غیراین صورت هنرمندان موسیقی محلی که در جشنواره‌های دنیا افتخار آفریده‌اند این روزها برای گذران زندگی، در عروسی‌ها موسیقی می‌نوازند و اگر جشنواره موسیقی از آنها دعوت نکند فراموش می‌شوند چرا که جایی برای نواختن نواهای محلی خود ندارند.البته شاه‌آبادی درباره طرح معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخصوص حمایت از پیشکسوتان موسیقی مقامی که در دست اجراست، گفت: ما برنامه‌ای به‌صورت مجزا برای حمایت از پیشکسوتان داریم که در ذیل برنامه معاونت جهت حمایت از موسیقی مقامی، توجیه می‌شود.

قول‌های فراموش شده

سال گذشته خبر از راه‌اندازی پایگاه موسیقی نواحی و تولید آلبوم استادان موسیقی نواحی داده شد و معاون هنری امسال اعلام کرد که راه‌اندازی مکتب موسیقی بومی و مقامی در دو استان در دستورکار قرار گرفته است اما تا امروز هیچ خبری از عملی شدن این وعده‌ها نیست. معاون هنری وزیر ارشاد درباره پیشکسوتان این حوزه می‌گوید: موسیقی مقامی ما بدون پیشکسوتان این حوزه معنای کاملی ندارد. در واقع ما باید فضا و امکاناتی را فراهم کنیم که در درجه اول پیشکسوتان این موسیقی دیده شوند و این قابل تعمیم به عرصه‌های دیگر موسیقی نیز هست. وی اظهار کرد: پیشکسوتان به‌عنوان اشخاص و چهره‌هایی که بخش عمده این نوع موسیقی با آنها شناخته می‌شود و می‌توان آنها را تنها پل ارتباطی آشنایی نسل جوان با موسیقی مقامی دانست، باید از حمایت و تسهیلات ویژه‌ای برخوردار باشند.شاه‌آبادی در همین خصوص این قشر از جامعه موسیقی را گنجینه‌ای خواند که ما را با بخشی از تاریخ اقوام و آداب و سنت‌های آنها مرتبط می‌کند.وی درخصوص جایگاه موسیقی مقامی گفت: ما احساس می‌کنیم که بسیاری از موسیقی‌های وارداتی، جایگاهی که شایسته این موسیقی است را اشغال کرده و زیبایی‌های این موسیقی را مغفول گذاشته است.

موسیقی فراموش شده

نباید فراموش کرد که سال گذشته جشنواره نواحی پس از سکوتی هفت‌ساله مجددا برگزار شد که برگ زرینی برای دفتر موسیقی به‌حساب می‌آید اما هنوز خبری از برگزاری دوره بعدی این جشنواره نیست و مسئولان وعده می‌دهند که به‌زودی زمان برگزاری این جشنواره اعلام خواهد شد.

در انتظار بودجه

معرفی سنت‌ها و موسیقی نواحی یکی از کارهایی است که در مناسبت‌ها صورت می‌گیرد. پیش از این قرار بود جشنواره موسیقی«نواها و آواها» همزمان با فرارسیدن‌ماه مبارک رمضان و درهفته نخست این‌ماه در سالن رودکی تهران برگزار شود که هنوز خبری از برگزاری این جشنواره نیست. به گفته مدیر اجرایی این جشنواره طرح این جشنواره تصویب شده و گروه منتظر است که بودجه این کار هم تصویب شود. کامران همت به همشهری گفت: قرار بود که با آغاز‌ ماه رمضان، برنامه نواها و آواها هم شروع شود که به‌دلیل درگیری در کارهای اداری و برآورد بودجه این برنامه با تأخیر برگزار خواهد شد.او درباره این برنامه گفت: این جشنواره با هدف پرداختن به چگونگی آداب و رسوم و آیین‌های موسیقی نواحی در استقبال از ‌ماه مبارک رمضان و آداب سحر و افطار طراحی و اجرا شده‌ است و به همین دلیل ما از استادان بنام دعوت کردیم که سحرخوانی، مناقب‌خوانی و چاووش‌خوانی را اجرا کنند. علیرضا سلیمانی، غلامعلی پورعطایی، استاد عبدالغفار گلدی‌نژاد و نصرالله وحدتی- از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور- از مهمانان این برنامه در طول‌ ماه‌مبارک رمضان هستند که به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

کد خبر 178588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز