گروه ادب و هنر: تلویزیون معمولا به این متهم می‌شود که برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌هایش انفعالی است؛ یعنی مدیران گروه‌ها و برنامه‌سازان منتظر می‌مانند که مثلا فلان شبکه خارجی برنامه موفقی بسازد بعد بروند از روی آن کپی کنند.

شبکه تلویزیونی آی فیلم

تازه خیلی‌ها همین کپی‌برداری‌ها را هم ناقص و دست و پا شکسته می‌دانند. حالا چند وقتی است که تلویزیون سعی کرده در حرکتی نه از جنس انفعال شبکه‌هایش را توسعه دهد. در میان شبکه‌های ریز و درشتی که این روزها از گیرنده‌های دیجیتال و ماهواره ها پخش می‌شود بعضی‌ها گل کرده و سر و صدایی به راه انداخته‌اند. شبکه آی فیلم در میدان رقابت با خیلی از شبکه‌های مشابه خارجی که سریال پخش می‌کنند توانسته تا حد زیادی موفق باشد.

سریال‌هایی که از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود علاوه بر اینکه برای مخاطب ایرانی یادآور خاطره گذشته‌های دور و نزدیک است توانسته مخاطبانی از کشورهای دیگر و به‌خصوص کشورهای عرب‌زبان به دست بیاورد. این روزها که تب سریال‌هایی با مضامین خیانت و روابط بی‌حساب و کتاب در شبکه‌هایی مثل فارسی‌وان یا من و تو داغ است، پخش سریال‌های خاطره‌انگیز در این شبکه تأثیر خوبی در کمرنگ کردن اثرات مخرب اخلاقی سریال‌های ماهواره‌ای دارد. علاوه بر اینها استقبال خوب مخاطبان عرب زبان پتانسیل بالایی جهت اثرگذاری برای این شبکه فراهم کرده است. این مسئله را می‌شود در نظرسنجی انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های عراق مشاهده کرد.

مرکز پژوهش‌های عراق در یک نظرسنجی در استان‌های مختلف این کشور اعلام کرده که شبکه تلویزیونی «آی فیلم» جزو پربیننده‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای در این کشور است. این نظرسنجی در استان‌ها و شهرهای مختلف عراق ازجمله بصره، نجف، ذی قار، بغداد و کرکوک صورت گرفته و چهارهزار و 350نفر در این نظر‌سنجی مشارکت داشته اند. نظر‌سنجی این مرکز پژوهش‌های عراقی نشان می‌دهد که جوانان 16تا 35سال جزو گروه‌های سنی پر بیننده شبکه آی‌فیلم هستند. این مرکز پژوهشی، نتیجه نظر‌سنجی را دلیلی بر موفقیت شبکه آی‌فیلم می‌داند و بر این عقیده است که این شبکه آینده خوبی در عراق و دیگر کشورهای عربی و اسلامی خواهد داشت. بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که درصد بینندگان مرد بیش از زنان است و 60/4 درصد از مردان شرکت‌کننده در این نظرسنجی بیننده‌ آی‌فیلم هستند. از سوی دیگر قشر کارمند با 8/ 43درصد، دانشجویان با 28درصد و زنان خانه‌دار با 9/ 14درصد به‌ترتیب بیشترین اقشار بیننده این شبکه درنظرسنجی معرفی شدند. عراقی‌ها در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که تمایل بیشتری برای تماشای سریال‌های تاریخی و دینی دارند به‌طوری که 35/7درصد از آنها به فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی و 35/2درصد به سریال‌های دینی علاقه‌مند هستند و سهم فیلم‌ها و سریال‌های اجتماعی 10/3درصد و فیلم‌های پلیسی 1/8 درصد است.

طبق این نظرسنجی قشر تحصیل‌کرده فیلم‌های تاریخی و دینی را ترجیح داده است، ضمن آنکه 64/8درصد از خانواده‌های عراقی نسبت به برنامه‌های این شبکه اظهار رضایت کرده‌اند. از سوی دیگر 68/9درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی آی‌فیلم، این شبکه را جزو شبکه‌های مورد علاقه خود و در صدر شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و خارجی می‌دانند و طبق نظرات آنان اطلاع یافتن از فرهنگ‌های تاریخی و دینی متعدد و تاریخ قرآن از جمله ویژگی‌های این شبکه است. مخاطبان عرب این شبکه را معمولا بینندگانی از کشورهای بحرین، عراق، مصر، فلسطین، امارات، مراکش، کویت، الجزایر، عربستان و حتی کشورهای اروپایی مثل انگلستان و فرانسه تشکیل می‌دهند. چند وقت پیش بود که مقاله‌نویس پایگاه خبری «القاهره» مطلبی با عنوان مبارزه سریال‌های ایرانی و ترکی در خانه‌های مصری نوشته و به این مطلب اشاره کرده بود که شبکه آی‌فیلم رقابت نزدیکی با شبکه‌های ترکی برای نفوذ به خانه‌های مردم مصر دارد. او نوشته بود که وقت غروب خانواده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یا سریال‌های آی‌‌فیلم را می‌بینند یا سریال‌های شبکه‌های ترک را. بعضی از کارشناسان جدول پخش مناسب و متنوع در برنامه‌ها را یکی از دلایل موفقیت‌های بین‌المللی این شبکه می‌دانند. استفاده بهینه از موسیقی و به کار بردن بازیگران و چهره‌های سرشناس دنیای عرب در جلب و جذب مخاطبان این شبکه مؤثر بوده‌است.
ترکیب متنوعی از ملیت‌های مختلف در برنامه‌های این شبکه هم باعث می‌شود تا بتوانند حضور خود را در این شبکه احساس کنند. معجزه رسانه‌های فراگیر چنان است که شاید در دو سالی که از افتتاح شبکه آی‌فیلم می‌گذرد، به اندازه سال های متمادی حضور رایزن‌های فرهنگی در کشورهای دیگر تأثیر فرهنگی به جا گذاشته باشد و این نشان دهنده این حقیقت است که می‌توان با هدایت درست منابع به نتایج بهتری در حوزه تأثیرگذاری فرهنگی رسید.

کد خبر 178439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز