چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حمله انتحاری به مرکز امنیت ملی سوریه در منطقه روضه شهر دمشق روز گذشته سپهبد داوود عبدالله ‏راجحه، وزیر دفاع و آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و معاون وزیر دفاع، کشته و چند مقام ارشد دفاعی و اطلاعاتی دیگر این کشور زخمی شدند.

تلویزیون دولتی سوریه روز گذشته گزارش داد که این ساختمان در زمان جلسه مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی سوریه هدف حمله ‏انتحاری قرار گرفت که اطلاعات اولیه از کشته شدن وزیر دفاع و آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد خبر می‌دهد. همچنین محمد ‏الشعار، وزیر کشور سوریه و ژنرال هشام اختیار، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه در این حمله به‌شدت مجروح شدند؛ ضمن اینکه حسنی ترکمانی وزیر دفاع سابق سوریه هم جان خود را از دست داد.

در ماه‌های اخیر با افزایش ورود تسلیحات و کمک‌های مالی برخی کشورهای غربی و عربی برای مخالفان مسلح سوریه، خشونت‌ها و خرابکاری در این کشور شدت گرفته‌است. این ترور جدیدترین نمونه از اقدامات خشونت‌بار شبه‌نظامیان فعال در سوریه است. گفته می‌شود پس از بسته شدن منطقه‌ای که سفارت ترکیه هم در آن قرار دارد مجروحان این حمله تروریستی به بیمارستان الشامی در دمشق ‏منتقل شدند.

تلویزیون دولتی سوریه تا لحظه تنظیم خبر، کشته شدن داوود راجحه و آصف شوکت را تأیید کرده است اما گزارش‌های ضد‌و‏نقیضی از شرایط مجروحان وجود دارد. از تعداد افراد مجروح شده در این حمله خبری در دست نیست اما با توجه به‌شدت انفجار احتمال داده می‌شود که وضعیت بسیاری از آنها وخیم باشد.سپهبد داوود راجحه، ‎۶۵‎‏ ساله که یک مسیحی ارتدوکس بود و سابقه ‏‎۷‎‏سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح سوریه را داشت کمتر از یک ‏سال پیش فعالیت خود را به‌عنوان وزیر دفاع سوریه آغاز کرده بود.

روز گذشته و به دنبال ترور سپهبد داوود راجحه دولت سوریه ژنرال فهدجاسم‌الفریج را به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور معرفی کرد. آصف شوکت هم که سابقه ریاست سازمان اطلاعات ارتش سوریه را ‏در پرونده خود داشت از افراد قدرتمند و بانفوذ در سوریه شناخته می‌شود. تلویزیون دولتی سوریه در آخرین خبرهای خود اعلام کرد که وضعیت وزیر کشور سوریه تحت کنترل پزشکان است.

به گزارش المنار ‏گزارش‌ها از منابع امنیتی سوریه نشان می‌دهد که عامل این حمله انتحاری از محافظان مقام‌های ارشد سوری بوده است که به همراه آنها ‏وارد محل جلسه شده است. به‌دنبال این حمله روز گذشته تدابیر امنیتی اطراف ساختمان‌های دولتی در پایتخت سوریه تشدید شد. ‏ مرکز امنیت ملی سوریه که هدف این حمله انتحاری قرار گرفت در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار دارد و سفارت ترکیه در ‏همسایگی آن واقع است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مخالفان سوریه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» مسئولیت این انفجار را بر عهده ‏گرفته‌‌اند. دولت سوریه روز گذشته در بیانیه‌ای این «بمبگذاری تروریستی» را کار مزدوران دانست و تأکید کرد که عاملان آن تحت ‏تعقیب قرار می‌گیرند. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه هم اعلام کرد که چنین اقداماتی برای برآورده کردن نقشه‌های آمریکا و اسرائیل صورت ‏می‌گیرد. او قطر، عربستان، ترکیه و اسرائیل را عامل انفجار دیروز اعلام کرد.مخالفان مسلح ضمن به‌عهده گرفتن مسئولیت این حمله اعلام کردند این حمله انتحاری نبوده و با فعال کردن مواد منفجره‌ای که از قبل در محل کار گذاشته شده بود صورت گرفته است.

از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال گذشته میلادی سپهبد داوود عبدالله راجحه و آصف شوکت ارشد‌ترین مقام‌های سوریه هستند که ‏کشته شده‌اند. حمله انتحاری به مرکز امنیت ملی سوریه در حالی صورت گرفت که پایتخت سوریه سه روز است شاهد خرابکاری‌های پراکنده ‏در برخی مناطق این شهر است. مخالفان مدعی شده‌اند که پادگانی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری به آتش کشیده شده است. ‏وزیر دفاع جدید سوریه دیروز ساعتی بعد از انتصاب در سخنان کوتاهی که از تلویزیون سوریه پخش می‌شد گفت: ارتش با قوت پاسخ تروریست‌ها را می‌دهد.

ادامه تقابل غرب و روسیه در شورای امنیت

روسیه دیروز در نخستین واکنش به ترور مقامات ارشد دفاعی سوریه اعلام کرد موضعش را در قبال قطعنامه پیشنهادی غرب علیه سوریه در شورای امنیت تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه علیه سوریه را در شرایط کنونی به معنی حمایت از گروه‌های تروریستی می‌داند.درگیری‌ها در سوریه در حالی بالا گرفته است که تقابل میان روسیه و غرب درباره این کشور همچنان ادامه دارد.

منابع دیپلماتیک در ‏آستانه جلسه شب گذشته شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای جدید علیه دولت بشار اسد اعلام کردند که آمریکا و کشورهای غربی در ‏تلاش هستند تا مقام‌های روسیه را برای تحریم‌های جدید و استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد متقاعد کنند. در فصل هفتم ‏منشور سازمان ملل آمده است که اگر تحریم‌های اقتصادی برای فشار به یک کشور پاسخگو نبود استفاده از قوای نظامی مشروع خواهد شد. ‏روسیه به‌شدت با تقاضاهای غرب در این قطعنامه مخالفت کرده است.

الکساندر پانکین، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل تأکید کرده ‏است که هر نوع اشاره به تحریم‌های غیرنظامی و فصل هفتم منشور سازمان ملل خط قرمز روسیه به‌حساب می‌آید. مسکو پیش از این با ‏توزیع پیش‌نویس قطعنامه‌ای میان اعضای شورای امنیت خواستار تمدید ‏‎۹۰‎‏ روزه حضور ناظران بین‌المللی در سوریه با تأکید بر ادامه روند ‏مذاکرات برای حل بحران این کشور شده بود.

فردا مهلت حضور ناظران بین‌المللی در سوریه به پایان می‌رسد. چین و روسیه تاکنون دوبار ‏قطعنامه‌های شورای امنیت را علیه دولت بشاراسد وتو کرده‌اند و به همین‌خاطر روزهای گذشته مسکو و پکن شاهد مذاکرات مختلف با ‏مقام‌های این کشور بودند. روز سه‌شنبه کوفی‌عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ‏گفت‌وگو کرد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت‌وگوهای مفصلی در پکن با هوجینتائو، رئیس‌جمهور چین داشت.

‏رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم برای مذاکره با مقام‌های روسیه راهی مسکو شده است. ولادیمیر پوتین پس از دیدار با عنان با ‏اعلام حمایت از طرح شش ماده‌ای وی تأکید کرد که کشورش هر اقدامی را که برای حمایت از تلاش‌های عنان برای برقراری صلح لازم ‏باشد، انجام خواهد داد. ‏ کشورهای غربی می‌خواهند که قطعنامه‌ای برای فشار بیشتر بر دولت سوریه به تصویب برسد.

در قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا و ‏کشورهای غربی ضرب‌الاجلی برای دولت تعیین خواهد شد، که اگر ظرف ‏‎۱۰‎‏ روز به درگیری‌ها خاتمه ندهد، تحریم خواهد شد. این قطعنامه اما به‌احتمال زیاد به گفته منابع دیپلماتیک با مخالفت سوریه و چین به تصویب ‏نخواهد رسید. ‏ ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی که نخستین واکنش مقامات غربی به این ترور خونین در دمشق بود،گفت: این واقعه نشان می‌دهد که قطعنامه استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل باید هرچه زودتر علیه سوریه تصویب شود.

کد خبر 178002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز