سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کشته شدن یک ماهیگیر هندی و زخمی شدن سه نفر دیگر با شلیک گلوله‌های کالیبر ۵۰ یک ناو غول‌پیکر آمریکا در خلیج‌فارس خشم مقام‌های دهلی‌نو را به‌دنبال داشته است.

به‌دنبال شلیک خونین نظامیان آمریکا با ترس از تهدید بودن یک قایق کوچک برای ناو جنگی ۶۷۷ فوتی(۲۰۶ متری) این کشور در نزدیکی بندر جبل‌علی امارات در خلیج‌فارس، یک ماهیگیر هندی کشته و سه نفر از همراهان او زخمی شدند. اس‌ام کریشنا، وزیر امور خارجه هند روز گذشته در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از این اقدام از مقام‌های اماراتی خواست تا در این رابطه تحقیق کنند. وزیر امور خارجه هند در این بیانیه اعلام کرد که سفارت این کشور در ابوظبی با مقام‌های محلی در حال همکاری است تا تحقیقات کاملی درباره علت این حادثه تأسف‌بار و غم‌انگیز صورت بگیرد.

سفارت آمریکا در دهلی نو به‌دنبال این حادثه بیانیه‌ای منتشر کرد تا به گفته خود «همدردی‌شان را با خانواده سرنشینان این قایق» اعلام کند. سفارت هند در واشنگتن نیز در ارتباط با این حادثه که دوشنبه شب در خلیج‌فارس روی داد، با مسئولان دولت آمریکا در تماس است. سفیر آمریکا در هند همچنین در تماس تلفنی با مقام‌های وزارت خارجه این کشور با ابراز تأسف از کشته شدن تبعه این کشور وعده داد که دولت آمریکا درباره این حادثه تحقیق خواهد کرد.

سرهنگ گرک رائلسون از پایگاه نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین با تأیید شلیک ناو یو‌اس‌ان‌‌اس راپاهانوک مدعی شد که ناو جنگی آمریکا چندبار به شناور کوچک موتوری که ناگهان به سمت آن تغییر مسیر داد، هشدار داده بود. رائلسون در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره ادعا کرد: کشتی‌های آمریکا حق دارند در برابر تهدیدهای احتمالی از خودشان دفاع کنند. امنیت ناوهای ما در اولویت اصلی قرار دارد.این درحالی‌است که شاهدان عینی ادعای این نظامی آمریکایی را رد کردند.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا هم مدعی هستند که نظامیان آمریکا برای هشدار به این قایق از بی‌سیم و بلندگوهای خود استفاده کرده‌اند. مقام‌های آمریکا درحالی ادعامی‌کنند که چند شلیک هوایی برای هشدار به این قایق داشته‌اند که شاهدان عینی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده‌اند که هیچ شلیک اخطاری قبل از تیراندازی صورت نگرفته است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در بحرین قرار دارد و واشنگتن در طول ماه‌های گذشته حضور نظامی خود را در خلیج‌فارس شدت بخشیده است. ناو‌های جنگی آمریکا با وجود غول‌پیکری، از سال ۲۰۰۰ به‌شدت نگران نزدیک شدن قایق‌های کوچک موتوری هستند و معمولا در برخورد با آنها دچار دستپاچگی می‌شوند. در این سال یک قایق تندرو در بندر عدن یمن حمله‌ای انتحاری برضد ‌ناوشکن یو‌اس‌اس‌کول صورت داد.

این حمله از سوی القاعده کشته شدن ۱۷ نظامی این ناو را به‌دنبال داشت.این دومین بار است که ماهیگیران هندی هدف شلیک ناوهای جنگی قرار می‌گیرند. فوریه گذشته هم دو ماهیگیر هندی در شلیک تفنگداران دریایی ایتالیا از یک نفتکش متعلق به نیروی دریایی این کشور در آب‌های ایالت کرالادر جنوب هند کشته شدند. دو تفنگدار دریایی ایتالیا که اعلام کردند این ماهیگیران را با دزدان دریایی اشتباه گرفته بودند به اتهام قتل در هند دادگاهی شدند و این مسئله به تنش دیپلماتیک میان دهلی‌نو و رم منجر شد.

همزمان با این حادثه، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر یو.اس‌. اس‌جان‌استینز به خاورمیانه چند‌ماه قبل از موعد مقرر خبر داده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکا قصد دارند با اعزام این ناو حداقل دو ناو هواپیمابر به‌صورت همزمان در آب‌های منطقه داشته باشد.

قرار است یکی از این دو ناو هواپیمابر در دریای عرب و دیگری در خلیج‌فارس مستقر شود.قرار بود از‌ماه سپتامبر آمریکا یک ناو هواپیمابر در خاورمیانه داشته باشد و پس از خروج ناو یو.اس.اس‌اینترپرایز از منطقه، ناو دیگری جایگزین آن نشود؛ اما به گفته جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا با درخواست فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا برای تغییر ماموریت ناو جان استینز از اقیانوسیه به خلیج‌فارس موافقت کرده است.

در حال حاضر ناوهای آمریکا و انگلیس(ناوشکن‌ها، مین‌یاب‌ها و ناوهای هواپیمابر) در آب‌های منطقه حضور دارند. علاوه بر این آمریکا جنگنده‌های F-22 و F-15 خود را در منطقه مستقر کرده است. حدود ۲۰ درصد از نفت‌خام تولیدی جهان از طریق تنگه‌هرمز صادر می‌شود و به همین‌خاطر یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین گذرگاه‌های جهان به‌حساب می‌آید.

کد خبر 177860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز