گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: تا پایان سال‌جاری 56ایستگاه پایش آلاینده‌های دریایی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اعلام این خبر گفت: با شروع به‌کار این ایستگاه‌ها، پایش لحظه‌ای آلاینده‌های موجود در خلیج‌فارس امکان‌پذیر می‌شود و دسترسی به این اطلاعات از طریق اینترنت و فضاهای مجازی برای همه نهادها و سازمان‌ها فراهم می‌شود. به گزارش همشهری، محمدجواد محمدی‌زاده که در نشست خبرنگاران با نماینده راپمی(سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان ) سخن می‌گفت: با تأکید بر حفاظت از محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس تصریح کرد: با توجه به حساسیت این دریا، استانداردهای مربوط به تخلیه وتصفیه فاضلاب در خلیج‌فارس در دست تدوین است که به‌زودی نهایی و از طریق مجاری قانونی لازم‌الاجرا می‌شود. علاوه براین، راهنمای چگونگی خروج 1200کشتی غرق‌شده در این دریا و دستورالعمل بازیافت آنها در دست تدوین است که با نهایی‌شدن آن این کشتی‌ها که سهم قابل توجهی در آلودگی دارند از خلیج‌فارس خارج می‌شوند.

وی در بخشی از سخنان خود از پروژه انتقال مرجان‌های خلیج چابهار که به‌دلیل توسعه اسکله شهیدرجایی ناگزیربه بخش دیگری منتقل شدند، به‌عنوان برگ زرینی از پرونده محیط‌زیست دریایی کشور یاد کرد و گفت: تا‌کنون 32هزار کلونی مرجان بی‌آنکه آسیبی به این ذخیره‌های ارزشمند دریایی وارد شود جابه‌جا شده‌اند و ایران آمادگی انتقال این تجربه را در سایر زیستگاه‌های مرجان‌ها دارد. عبدالرضا کرباسی، معاون محیط‌زیست دریایی هم در این نشست بر ضرورت پایش لحظه‌ای آلاینده‌های خلیج‌فارس تأکید کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها، امکان پایش لحظه‌ای انواع آلاینده‌ها نظیر مواد آلی، هیدروکربن‌های نفتی، سموم کشاورزی، به‌ویژه امکان پایش نیترات و فسفات را که در بروز کشند قرمز سهم بسزایی دارند فراهم می‌کند، ضمن آنکه امکان اندازه‌گیری پارامترهای دیگری ازجمله دما و اکسیژن هم میسر می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد، راپمی با کمک‌های مالی از راه‌اندازی دو ایستگاه پایش در تنگه هرمز حمایت کند؛ راه‌اندازی این دو ایستگاه حساس به یک‌میلیون و 200هزار دلار اعتبار نیازدارد. کرباسی در بخشی از سخنان خود به کشند قرمز اشاره کرد و افزود: برخلاف آنچه گفته می‌شود، عامل کشند قرمز فاضلاب‌های خانگی نیست. نقشه‌های راپمی هم نشان می‌دهد محل شکل‌گیری کشند قرمز عمدتا در منطقه‌ای از دریای عمان است که کمترین ریزش فاضلاب‌های خانگی در آنجا وجود دارد. به گفته وی، این پدیده ناشی از سد‌سازی‌ در بالادست است که باعث کاهش ورودی رودخانه‌ها و کاهش شدید ذرات معلق و رسوبات به خلیج‌فارس و دریای عمان می‌شود به همین دلیل است که برای مقابله با کشند قرمز در منطقه رس‌پاشی می‌کنند.

 

کد خبر 176194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز