احمد حج فروش* همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش کشور واقفند که این روزها با شتاب غیرقابل توجیه با عبور از برنامه‌ریزی آموزشی و درسی پایه اول دبستان، ناگهان به پایه ششم جهش کرده و سرنوشت بیش از چهار میلیون کودک (در پایه‌های اول، دوم و ششم دبستان) ‌ به خطر افتاده است.

- تعجب این است که به‌رغم این اتفاقات، چرا نمایندگان مردم سکوت کرده‌اند؟ آیا اطلاع ندارند که قرار است از مهرماه آینده چه اتفاقی در تعلیم و تربیت بیفتد ؟!

- آیا نمایندگان محترم مردم اطلاع دارند که در تابستان سال 1389 دستور شفاهی حذف فیزیکی تابلوی دوره پیش‌دانشگاهی از نظام آموزشی قانونی موجود (که هیچ مرجع قانونی در آن زمان چنین حکمی را صادر نکرده) صادرشده‌است؟! این دستور‌ حدود 20 ماه قبل از ابلاغ رسمی سند تحول برای اجرا (موضوع نامه شماره 14274 . 90 .دش مورخ 1390.12.1 رئیس‌جمهور)، صادرشده است.

- آیا نمایندگان محترم مردم اطلاع دارند که ‌در همان زمان (تابستان 1389) دستور تألیف کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی در نظام جدید‌ صادر شده است، در حالی‌که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مراسم رونمایی سند تحول را حدود 18 ماه بعد از آن

(درتاریخ 1390.9.22) برگزار کرده و برنامه درسی ملی که باید برنامه پایه اول براساس آن تهیه شود، هنوز مرحله تصویب را نپیموده است؟ - آیا نمایندگان اطلاع دارند به‌رغم آنکه پژوهشگران، مدیران، کارشناسان و مؤلفان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با ذکر دلایل علمی تألیف کتاب‌های درسی را بدون تهیه برنامه درسی اشتباه اعلام می‌کنند (و دستیابی به محتوای آموزشی را موکول به تصویب سند تحول، برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی دوره شش ساله و برنامه درسی هریک از پایه‌های شش گانه می‌نمایند) گفته شده است که باید کتاب‌های جدید پایه اول فوری آماده شود؟ درحالی‌که هیچ‌یک از آن اسناد کامل نشده و به تصویب نرسیده بود. در نتیجه کارشناسان و مؤلفان مجبور می‌شوند کتاب‌های درسی ضعیفی را برای سال تحصیلی 91- 90 تدوین کنند.

- آیا نمایندگان اطلاع دارند که از حدود یک سال قبل از تصویب سند تحول (در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، در جلسات و همایش‌های گوناگون دستور تدارک اجرای ساختار نظام جدید آموزشی برای مدیران کل آموزش وپرورش استان‌ها صادرشده است ؟
- آیا نمایندگان محترم مردم اطلاع دارند که 111 راهکار نخست سند تحول‌که پیش نیاز بازنگری و اصلاح ساختار است رها شده و به ساختار نظام آموزشی که جزو راهکارهای پایانی سند تحول محسوب می‌شود (‌راهکار 112‌ام از 131 راهکار) ‌پرداخته شده؛ درحالی‌که راهکارهای قبل از آن می‌بایست به تهیه برنامه‌های عملی و برنامه‌ریزی زیر نظام‌ها اختصاص یابد و تمهید این مقدمات حداقل به دو سال زمان نیاز دارد؟

-‌ آیا نمایندگان اطلاع دارند که به بهانه وجه غالب سیاستی بودن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری درباره یک بند از صدها بند آن سند (تغییر نظام آموزشی‌) ‌ که به‌عهده مجلس بوده بدون کسب اجازه مجلس (‌حد‌اقل درباره زمان و چگونگی مراحل اجرای آن) و بدون توجه به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بربرنامه‌ریزی دقیق و تهیه نقشه راه و عمل به آن، قرار است از مهرماه امسال اجرا شود؟!

- صرف‌نظر از مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری و مردم از معیارهای ارزشی و تغییرات واقعا تحولی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی که در مفاد سند تحول آمده است، آیا نمایندگان محترم مردم اطلاع دارند که در هیچ جای دنیا حتی برای تغییرات محتوایی معمولی (‌غیر بنیادی‌)، آموزش و پرورش کشوری را نخواهند یافت که بدون تهیه برنامه درسی یک دوره شش ساله و بدون تغییرات مورد نظر در پایه‌های میانی یک دوره (پایه‌های 3 و4 و5)‌، ناگهان و شتابزده برنامه ناقصی از پایه ششم! بدون ارتباط عمودی محتوای آموزشی با پایه‌های قبل و بعد آن تهیه و تصویب کند و براساس آن‌، از کارشناسان و مؤلفان خود بخواهد اقدام به تألیف کتاب درسی پایه ششم نمایند و کودکان خود را دربوته آزمایش قراردهد، به‌گونه‌ای که با حذف اجرای دوره آزمایشی، به‌مدت هفت سال تا پایه دوازدهم این دانش‌آموزان همه ساله چون موش آزمایشگاهی در چنین بوته آزمایشی قرارگیرند ؟!

-‌ آیا نمایندگان محترم مردم اطلاع دارند که مسئولین امر از مفهوم تحول برداشت قالبی دارند و تحول را تنها در انتقال یک عدد از دوره پیش دانشگاهی به دوره ابتدایی تلقی کرده اند ؛ (و نظام آموزشی 4-3- 5 را همچون تبهکار بالفطره‌ای تلقی کرده که باید نابود شود و 3 -3-6 را نظام آموزشی‌ای معرفی کرده که به ذات نیکوکار است و باید هرچه زودتر جایگزین شود‌) ‌؛

هرچند که در ابتدای سند تحول‌، از مقام معظم رهبری نقل شده است‌‌ در پشت این کلمه (تحول)، یک دنیا کار نهفته است، اما هیچ اقدام بایسته تحولی در راستای چشم‌انداز و اهداف و راهبردهای کلان و تحقق عملی 22 هدف عملیاتی سند تحول انجام نداده اند و اقدامات اجرایی و روتین را (مشابه آنچه آموزش و پرورش در سنوات گذشته به‌طور معمول و بعضا با کیفیت بهتر انجام می‌داده) در قالب 290 اقدام تحولی معرفی کرده است؟

- آیا نمایندگان ‌ اطلاع دارند که این تصمیم بسیار شتابزده سبب کدام مشکلات بحرانی و ناهنجاری‌های غیرقابل جبران در فضای تعلیم وتربیت کشور شده است؟‌خالی ماندن بیش از 40 هزار کلاس درس در دوره راهنمایی، بیکار شدن بیش از 50 هزار دبیر دوره راهنمایی‌، اعلام نیاز به حدود 60 هزار آموزگار پایه ششم ابتدایی‌، تغییر استاندارد‌های فضای آموزشی بیش از 57 هزار آموزشگاه و اضافه شود به اینها‌، حدود 12 میلیون جلد کتاب درسی دردست آماده‌سازی‌ برای چاپ با محتوای آموزشی عجولانه تدوین شده که به‌زودی باید دور ریخته شود یا تبدیل به خمیر گردد،بخشی از این مشکلات است.

- آیا نمایندگان می‌دانند اینها گوشه‌ای از آثار تبعی این تصمیم اشتباه است؟ و آیا آگاه هستند که ناگوار‌تر از همه‌، لوث شدن و عقیم ماندن اهداف و مأموریت‌های مندرج در اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش است که با نادیده گرفتن آنها (یعنی نادیده گرفتن نیت اصلی و زیربنا و اساس تغییر و تحول) تصویر نامطلوبی در اذهان مربیان تعلیم و تربیت و آحاد ملت به‌جا می‌گذارد که در آینده از هر تغییر و تحولی اعلام برائت، انزجار و تنفر خواهند کرد‌؟

- آیا نمایندگان محترم ‌ اطلاع دارند که وقتی ‌ در جلسه علنی مجلس در روز 91.4.4درباره خبرچاپ شدن12 میلیون جلد کتاب درسی جدید‌التألیف سخن گفته شد، تا 91.4.22 دست نویس کتاب‌های جدید به لی آت تایپ شده تبدیل نشده بود؟ در صورتی که رسما اعلام شده که کتاب‌های درسی نظام جدید روز 91.4.27 در همایش رؤسای آموزش و پرورش مناطق توسط رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود؟

و این به معنی آن است که به‌جای چاپ افست 12 میلیون جلد کتاب جدید چند جلد آن و یا تعدادی کتاب را صوری وفوری چاپ می‌کنند. با این حال آیا اطلاع دارند قرار است کتاب‌های واقعی در نوبت اول 12میلیون جلد چاپ شود، درحالی‌که طبق اصول علمی کتاب‌ها بایستی حداقل یک سال به‌طور آزمایشی و در سطح پنج درصد جامعه آماری (600 هزار جلد) چاپ شود نه 12 میلیون؟‌
اکنون که بضاعت فعلی در کار محتوایی علمی ناچیز است و برای انجام این مهم به زمان بیشتر نیازدارند، بنابراین پَرِش از پایه اول به پایه ششم چه توجیهی دارد ؟ چرا نباید تغییرات پس از تأمین شرایط تحول و پایه به پایه از اول ابتدایی و به مرور انجام شود؟ این همه خسارت برای چیست؟

راستی این همه شتاب، بی‌اعتنایی به محتوای غنی ارزشی و علمی سند تحول، بی‌اعتنایی نسبت به‌نظر خبرگان، پژوهشگران، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش برای چیست؟

* ‌پژوهشگر آموزش و پرورش

کد خبر 177409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز