یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه اگر قرار باشد برای عملکرد وزیر آموزش و پرورش کارنامه ای در نظر گرفته شود نمره‌ای بیشتر از 13 نمی گیرد، گفت: اقدامات آقای حاجی بابایی بیشتر صوری است و جنبه پوپولیستی دارد و معلمان تنها اجرا کننده برنامه های دست بالا هستند، به عبارتی در این سیستم فقط باید بله قربان گو باشند.

نیک نژاد

محمدرضا نیک نژاد در گفتگو با خبرنگار ایلنا به ارائه توضیحاتی درباره مشکلات صنفی معلمان پرداخت و گفت: دغدغه اصلی معلمان که شاید ضرر و زیان آن بیشتر به پیکره آموزش و پرورش و دانش آموزان وارد شود مشکلات مالی و اقتصادی آنها است که چندان هم به آن توجه نشده است.

 با روش‌های مختلف رسیدگی به مشکلات مالی معلمان دور‌ زده می‌شود

 وی افزود: از ده سال پیش که ففعالیت‌های صنفی معلمان آغاز شده با بهانه‌ها و روش‌های مختلف رسیدگی به مشکلات مالی این قشر دور زده می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به لایحه حقوق هماهنگ اشاره کرد.

 مسائل اقتصادی معلمان خیلی حاد شده است

 عضو کانون صنفی معلمان با تاکید بر این که مسائل اقتصادی معلمان هم اکنون خیلی حاد شده است، افزود: البته اکثر مردم تحت فشار هستند اما شاید معلمان وضعیت بدتری داشته باشند.

وی مشکل دیگر معلمان را عدم شأن و منزلت اجتماعی عنوان کرد و افزود: البته شاید این مشکل معلمان ناشی از وضعیت اقتصادی نا مناسب آنان باشد.

 کارهای وزیر آموزش و پرورش بیشترصوری است و جنبه پوپولیستی دارد

 نیک نژاد در پاسخ به این سوال که مشکلات معلمان در دوره وزارت آموزش و پرورش چه وضعی پیدا کرده است، افزود: اقدامات آقای حاجی بابایی وضعیت آموزش و پرورش را پریشان ترکرده است زیرا کارهای ایشان بیشترصوری است و جنبه پوپولیستی دارد.

 آشفتگی در سیستم آموزشی بیش از هر زمان دیگری است

 عضو کانون صنفی معلمان با تاکید براینکه آشفتگی در سیستم آموزشی در دوره آفای حاجی بابایی بیش از هر زمان دیگری است افزود: زیرا ایشان می‌خواهند در کوتاه مدت تغییرات عمیقی را ایحاد کنند ازاین رو به انجام کارهای سطحی با شعارهای پرطمطراق روی آورده‌اند.

 بیمه طلایی فرهنگیان آنقدر دندان گیر نیست

 وی از بیمه طلایی فرهنگیان به عنوان نمونه‌ای از این اقدامات یاد کرد و افزود: البته اگر چه اکثر معلمان به طور نسبی از این اقدام راضی هستند اما آنقدر دندان گیر نیست که بخواهد تاثیر آن چنانی داشته باشد.

 نیک نژاد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تخفیف 50 درصدی برای آب،‌برق و گاز مدارس یاد کرد و افزود: متاسفانه وقتی مدیر مدرسه ما برای پرداخت فیش 2 میلیونی گاز مراجعه می‌کند. با شرایطی غیراز این مواجه می‌شود و به او گفته می‌شود تنها همکاری که می‌توانیم داشته باشیم این است که این مبلغ را به صورت اقساط بدهید.

 حرف‌هایی که زده می‌شود، اما بدان عمل نمی‌شود

 عضو کانون صنفی معلمان خاطرنشان کرد: این مورد یکی از همان حرف‌هایی است که از سوی وزیر آموزش وپرورش زده شده، اما بدان عمل نشده است.

 وی درادامه به فراخوان نیروهای حق التدریسی اشاره کرد و افزود: به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان بدون یک روز آموزش در مقطع ابتدایی که پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت از اقداماتی بود که بدون ارزیابی انجام شده است.

 نیک نژاد با یادآوری وضعیت اقتصادی نامناسب معلمان حق‌التدریسی گفت: حقوق معلمان حق‌التدریسی از معلمان رسمی نه تنها کمتر است بلکه پرداخت‌های آنان نیز با تاخیر صورت می‌گیرد.

 معلمان حق‌التدریسی در چهارتوی آموزش و پرورش گیر افتاده‌اند

 عضو کانون صنفی معلمان خاطرنشان کرد: معلمان حق‌التدریسی در چهارتوی آموزش و پرورش گیر افتاده‌اند و هر روز با یک حرف جدیدی مواجه می‌شوند.

 معلمان نقشی در تغییرات ساختاری آموزش و پرورش ندارند

 وی درادامه با انتقاد از اینکه معلمان نقشی در تغییرات ساختاری آموزش و پرورش ندارند افزود: این در حالی است که براساس قانون اساسی و قانون‌های دست بالایی که در آموزش و پرورش وجود دارد. معلمان باید در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نقش داشته باشند.

 اکثر طرح‌های آقای حاجی بابائی حالت دستوری دارد

 نیک نژاد با بیان اینکه اکثر طرحهای آقای حاجی بابائی حالت دستوری دارد افزود: معلمان تنها اجرا کننده برنامه‌های دست بالا هستند و به عبارتی در این سیستم فقط باید بله قربان گو باشند.

 وی خاطرنشان کرد: معلمان وقتی دارای شأن و شخصیت می‌شوند که برای آنان ارزش قائل شوند به طوری که در تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

 از موقعی که وزیر شده‌اند ملاقات‌های رودر رو را منع کرده‌اند

 عضو کانون صنفی معلمان یادآور شد: وقتی که آقای حاجی بابایی نماینده مجلس بودند کانون صنفی معلمان چندین بار با ایشان دیدار داشت اما از آن موقعی که وزیر شده‌اند ملاقات‌های رودر رو را منع کرده‌اند و همه رابه معاونان خود ارجاع می‌دهند، مگر اینکه یکی از همکارها در جلسه‌ای حضور یابد و ایشان را غافگیر کند.

 مشکلات باعث کم شدن انگیزه معلمان برای اجرای برنامه‌ها می‌شود

 نیک نژاد با بیان اینکه مشکلات مورد اشاره باعث می‌شود که انگیزه معلمان برای اجرایی کردن برنامه‌ها کم شود افزود: وقتی معلمان ساختاری هر چند درست و مترقی را نپذیرند برنامه‌هاب ه صورت بخشنامه بر روی دیوار می‌مانند و معلمان کار خودشان را می‌کنند همچنان که خیلی از این کارها کرده‌اند.

کد خبر 168284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز