گروه بین‌الملل: مقام‌های روسیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل و فصل بحران سوریه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید به شورای امنیت برای تمدید حضور ناظران بین‌المللی و همچنین مذاکره با مخالفان دولت بشار اسد برای متقاعدکردن آنها به گفت و گو با دولت سوریه و پایان بخشیدن به تنش‌ها، به‌صورت جدی گسترش دادند.

بلافاصله پس از مذاکرات کوفی عنان در روزهای اخیر در تهران و بغداد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم پای میز مذاکره با جمع مخالفان سوریه به ریاست عبدالباسط سیدا، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه در مسکو نشست و از آنها خواست برای حل بحران این کشور وارد گفت‌وگو با دولت شوند. وزیر امور خارجه روسیه با ابراز خرسندی از فرصت به‌وجود آمده برای مذاکره مستقیم با مخالفان در «این مقطع حساس برای سوریه» اعلام کرد:

ما می‌خواهیم بفهمیم که آینده اتحاد میان گروه‌های مختلف مخالف دولت سوریه چه خواهد بود و چطور این گروه‌ها می‌توانند با دولت وارد مذاکره شوند. وی تأکید کرد: حمایت ما از طرح کوفی عنان، تأکیدی آشکار بر این مسئله است که خشونت در همه اشکال آن و از سوی همه گروه‌ها باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

گروه‌های درگیر باید برای حل اختلافات وارد مذاکره شوند تا بتوانند سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند. میخائل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که روسیه در این مذاکرات تلاش کرده که موضع مخالفان سوریه را به سمتی واقع‌گرایانه و سازنده سوق دهد تا به پایان خونریزی در سوریه کمک شود.

عبدالباسط سیدا، رئیس شورای ملی سوریه اما برخلاف تلاش‌های لاوروف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد حوادثی که در سوریه رخ می‌دهد تنها اختلاف میان مخالفان و دولت نیست، بلکه یک انقلاب است. وی گفت: مسئله ما شبیه اتفاقی است که در روسیه با پایان رژیم قبلی و قرار گرفتن این کشور در مسیری دمکراتیک رخ داد.

درخواست برای ادامه حضور ناظران بین‌المللی

مذاکره وزیر امور خارجه روسیه با مخالفان دولت بشار همزمان با آن صورت گرفت که مسکو با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار ادامه حضور ناظران صلح در سوریه شد. ماموریت ناظران صلح در پایان‌ماه آینده به پایان می‌رسد اما به گزارش نووستی، روسیه در این پیش‌نویس خواستار تمدید سه‌ماهه حضور ناظران در سوریه شده است.

آلکساندر پانکین، معاون اول نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد در این رابطه اعلام کرد: این پیش‌نویس دور از جبهه‌گیری و رویارویی بوده و محتوای اصلی آن حمایت از تلاش‌های کوفی عنان و توافق‌های حاصله در ژنو در کنفرانس گروه تماس است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در پیش‌نویس قطعنامه هیچ نوع تحریمی علیه دولت بشار اسد درنظر گرفته نشده و در مقابل از ناظران می‌خواهد که با یک توافق سیاسی برای پایان درگیری‌ها در سوریه تلاش کنند. این در حالی است که روز گذشته نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش کوفی عنان درخصوص سوریه پس از مذاکرات اخیر وی برگزار شد.

در همین حال خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور از اعزام هفت کشتی جنگی از ناوگان شمالی، دو کشتی از ناوگان دریای بالتیک و یک کشتی از ناوگان روسیه در دریای سیاه به آب‌های مدیترانه خبر داده است. براساس این گزارش این کشتی‌ها به بندر طرطوس سوریه (پایگاه دریایی روسیه) خواهند رفت و در آنجا لنگر خواهند انداخت.

روسیه اواسط ژوئن هدف از اعزام این ناوها به سواحل دریای مدیترانه در سوریه را حفاظت از شهروندان روسیه در پایگاه نظامی این کشور در طرطوس اعلام کرده بود. از سوی دیگر ارتش سوریه در مرحله دیگری از رزمایش خود تمرین نظامی هوایی با استفاده از هواپیماهای جنگنده بمب‌افکن و بالگردهای نظامی انجام داد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده است که در این رزمایش «شرایط واقعی جنگی» بازسازی وتمرین شده است.

آزادی ۲۷۵ زندانی توسط دولت سوریه

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که مقام‌های این کشور 275نفر از بازداشت‌شدگان در ماه‌های اخیر را آزاد کرده‌اند. براساس این گزارش این افراد جزو کسانی هستند که در ۱۶‌ماه اخیر به دلایل مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند اما در خونریزی‌ها و کشتارها دست نداشتند.

کد خبر 177149
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز