سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین گفت که قدرت غرب با افول اقتصادش در حال نابودی است اما دیپلمات‌های روس باید آماده مقابله با واکنش متقابل دشمنان روسیه در زمان جنگ سرد باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی دو سالانه خود خطاب به سفرای خارجی این کشور اقدامات یکجانبه به منظور حل مناقشات بین‌المللی را محکوم کرد و بر اهمیت حل و فصل این درگیری‌ها از طریق سازمان ملل تاکید کرد.

این اظهارات وی حاکی از این است که روسیه همچنان به دفاع از کشور سوریه به عنوان همپیمان خود در سازمان ملل ادامه خواهد داد.

پوتین در جمع سفرای روسی که از سراسر جهان گرد هم آمده بودند، گفت: مشکلات اجتماعی، اقتصادی و داخلی که در نتیجه بحران اقتصادی در کشورهای صنعتی بدتر شده‌اند در حال تضعیف سلطه کشورهای به اصطلاح جهان غرب هستند.

وی تاکید کرد که سفیران روسیه باید هرجا که منافع روسیه به خطر افتاد تلاش کنند بر رخدادها تاثیرگذار باشند.

پوتین در این سخنرانی 20 دقیقه‌ای خطاب به سفرای روس تاکید کرد: خود را برای هرگونه سیر تحولات و حتی برای نامساعدترین شرایط آماده کنید.

سخنرانی ولادیمیر پوتین با لحن مبارزه طلبانه همراه بود و این مساله موجب شده که اغلب کارشناسان سیاست خارجی به دنبال بازگشت وی به کرملین، بدتر شدن روابط آمریکا و روسیه را پیش بینی کنند.

پوتین عنوان داشت: مشکلات اقتصادی اتحادیه اروپا تنها ظاهر قضیه مشکلات لاینحل ساختاری است که کل اقتصاد جهان با آن مواجه شده است.

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر غرب را متهم کرد که برای حفظ نفوذ خود در صحنه سیاست جهان رو به دیپلماسی یکجانبه خارج از سازمان ملل آورده است.

پوتین همچنین غرب را عامل پشت پرده انقلاب‌های عربی دانست و گفت: ما شاهد تلاش‌هایی از سوی بازیگران فردی در جامعه بین‌المللی به منظور حفظ نفوذی که آنها به آن عادت دارند، هستیم و شرکای ما اغلب از اقدامات یک جانبه‌ای استفاده می‌کنند که ناقض قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: این اقدامات را می‌توان درعملیات‌های به اصطلاح انسان دوستانه و همچنین مداخله در درگیری‌های داخلی مشاهده کرد.

روسیه در زمان ریاست جمهوری دیمیتری مدودف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که موجب دخالت نظامی در لیبی شد وتو نکرد. اما پوتین از اقدام نظامی علیه لیبی به عنوان جنگ صلیبی انتقاد کرد و تصریح کرد که وی اجازه نخواهد داد شورای امنیت سازمان ملل چنین اقداماتی را در خصوص درگیری در سوریه تکرار کند.

وی تاکید کرد: جستجو برای توافقات به شیوه مسالمت آمیز در سوریه می‌بایست یک الزام باشد.

کد خبر 176997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز