سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: 21 شهریور ماه دیگر در تقویم‌ روز ملی سینما نیست.

سینما

ایسنا گزارش داد، وقتی تقویم سال جاری را ورق می‌‌زنیم در اغلب قریب به اتفاق تقویم‌ها در روز 21 شهریور هیچ خبری از عنوان روز ملی سینما نیست و پس از 13 سال این روز در تقویم‌ها حذف شده است.

هر ساله سینماگران روز ملی سینما را بهانه‌ای می‌کردند تا از برگزیدگانشان تقدیر کنند و بزرگداشت پیشکسوت‌ها را جشن بگیرند و در عین حال از دغدغه‌هایشان بگویند.

اگر به تاریخ مراجعه کنیم، اولین جشن خانه سینما 19 تیرماه سال 1376 برگزار شد و اعضای شورای برگزاری آن اکبر نبوی، ابوالحسن داوودی، احمدرضا درویش، محمدرضا مویینی و منوچهر شاهسواری بودند.

ابوالحسن داوودی در آن مقطع ضمن بیان تاریخچه مختصری از برگزاری مراسم تندیس خانه سینما گفته بود: «تاکنون مراسم تندیس خانه سینما طی دو دوره‌ (73 - 1374) بیشتر به پیشکسوت‌های سینمای ایران و کسانی تقدیم شد که خدمات شایانی به صنف کردند هیات مدیره جدید خانه سینما در آغاز فعالیتش موضوع "روز سینما" را در جلسات خود مطرح کرد و قرار شد که یک روز از سال با عنوان "روز ملی سینما" نامگذاری و جشن سینما همزمان با آن روز برگزار شود.

البته قرار است 31 اردیبهشت هر سال را با عنوان "روز ملی سینما" ارج نهیم و این موضوع را به شورای عالی فرهنگ ارایه کردیم و در صورت موافقت و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی رسما می‌توانیم هر ساله جشن خانه سینما را همزمان با این روز برگزار کنیم».

اما در بهمن سال 78 بود که روز ملی سینما 21 شهریورماه اعلام شد و در همان دوران اظهار نظراتی پیرامون روز ملی سینما بیان شد و سرمقاله «نامه سینما» نشریه‌ی داخلی سینما به این موضوع اختصاص داده شده بود و در آن آمده بود: «نکته مهمی که نباید به آسانی از آن گذشت این است که اعلام روز سینما در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از دست‌اندرکاران این هنر عظیم، با دشواری‌ها و نابه‌سامانی‌ها روبرو هستند».

در قسمتی دیگر از این سرمقاله نوشته شده بود: «امید است روز ملی سینما طلیعه توجه جدی به معضلات زیربنایی صنعت سینما باشد.

فرسودگی و استهلاک سرمایه ثابت سینمای ملی خطری است که در درازمدت سینمای ما را به نابودی می‌کشاند، بنابراین اعلام روز ملی سینما را بهانه‌ای کنیم برای نگاه عمیق‌تر به مسائل صنعت سینمای ملی، که باید به فکر تقویت سرمایه‌های اصلی خود باشد».

سرانجام چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران در سال 1379 در روز 21 شهریورماه مقارن با ایام بزرگداشت صدمین سالگرد حیات سینمای ایران در مجموعه‌ ورزشی انقلاب برگزار شد.

از آن پس هر ساله روز ملی سینما فقط بهانه‌ای بود برای بیان دغدغه‌ها و توجه افکار عمومی به این هنر ـ صنعت اما اظهارنظرهایی هم مطرح می‌‌شد که اساسا معتقد بود این روز خیلی هم بود و نبودش اهمیت ندارد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سینمای ایران در دیدگاه صاحب‌نظران و دیدگاه کلان جامعه از جمله دغدغه‌های اصلی است که به این واسطه برای آن سازمان سینمایی تعریف شده است، حسن این روز در تقویم سینما قابل انکار نبود.

با این حال درباره این موضوع که روز ملی سینما از تقویم‌های امسال حذف شده، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته و همچنان پیگیری برای دریافت توضیح و دیدگاه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی درباره این موضوع ادامه دارد.

 

کد خبر 176936

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز