سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 13سال است که 21 شهریور به عنوان روز ملی سینما شناخته‌شده است.

در تقویم پراتفاق و پرعنوان سالانه یک روز هم به سینما اختصاص‌یافته بود که ظاهرا حالا شورای فرهنگ عمومی تصمیم گرفته آن را حذف کند؛ اتفاقی که قاعدتا سال گذشته رخ داده ولی تا دیروز کسی متوجهش نشده بود. البته ایسنا در حالی خبر از حذف روز ملی سینما از بیشتر تقویم‌های موجود داده که در برخی تقویم‌ها همچنان نام روز ملی سینما در تاریخ 21شهریورماه به چشم می‌خورد. متولی تعیین و تصویب مناسبت‌ها برای ثبت در تقویم، شورای فرهنگ عمومی است که درباره این مسئله گفته که مناسبت یاد شده از 2سال پیش به قسمت ضمائم منتقل شده است .نام شورای فرهنگ عمومی برای سینمایی‌ها پیش از این با حکم انحلال خانه سینما گره خورده بود و باید دید دلیل این اتفاق چه بوده است.

وقتی تقویم سال‌جاری را ورق می‌‌زنیم در بیشتر تقویم‌ها در روز 21شهریور هیچ خبری از عنوان روز ملی سینما نیست و پس از 13سال این روز در تقویم‌ها حذف شده است. ابوالحسن داوودی گفت: تصمیم حذف روز ملی سینما از تقویم‌، چه سهوی و عمدی اختلالی در فرهنگ است. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما که از هنرمندان مؤثر در اضافه شدن روز ملی سینما در تقویم رسمی کشور است در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره حذف این روز اظهار کرد: واقعا نمی‌دانم چه بگویم و حیرت زده هستم.

وی ابراز عقیده کرد: وقتی وضعیت را سبک و سنگین می‌کنم نمی‌توانم منافع تصمیم‌گیرنده این موضوع را بفهمم. داوودی ادامه داد: سینما در سال‌های بعد از انقلاب وجود داشته و اینکه بخواهیم از ریشه نفی کنیم دلیل و بنیاد چنین تفکری را نمی‌فهمم. تا‌کنون بعضی از رفتارها می‌توانست نسبت به بعضی از اشخاص باشد اما روز ملی سینما چیزی است که نه به خانه سینما و نه به دعوای موجود ارتباط دارد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: متأسفانه رفتاری در فرهنگ ما در حال رخنه کردن است و این به نفع هیچ عقیده و مرامی نیست و این اختلالات فرهنگی دامن همه را می‌گیرد. وی با یادآوری ثبت این رویداد در تقویم کشور گفت: پیشنهادی بود که در زمان حضور زنده‌یاد سیف‌الله داد، توسط من و چند نفر از دوستان دیگر در هیأت مدیره خانه سینما مطرح شد و زمان زیادی طول کشید تا به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد و این روز وارد تقویم کشور شود. داوودی در پایان با تأکید بر اینکه باعث افتخار است که سینما دارای روز خاصی در تقویم باشد، ادامه داد: این افتخاری برای هر کس و هر تفکری است و نشان از اهمیت سینما دارد و علت حذف آن اصلا قابل درک نیست.

جواد شمقدری درخصوص حذف روز ملی سینما از تقویم گفت: گروهی درحال بررسی این موضوع هستند. رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه پیگیر این مسئله هستیم، تصریح کرد: درج روز ملی سینما در تقویم اگر فرایند قانونی‌اش را طی کرده باشد، کسی نمی‌تواند آن را حذف کند اما احتمال می‌دهم مراحل ثبت آن کامل طی نشده باشد. عضو شورای‌عالی سینما گفت: از حذف روز ملی سینما از تقویم‌ها متأسف هستم و قطعا این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

احمد نجفی اظهار کرد: روز ملی سینما، روز شادی سینما‌ و روز یادآوری زحمات بچه‌های سینماست و نباید از تقویم حذف شود. وی افزود: سینما افتخاری برای ایران است و این روز به یاد عده‌ای می‌اندازد که سینما وجود دارد. اما متأسفانه این روزها همه بلاها را سر سینما می‌آورند و ظاهرا تنها این روز جایش در تقویم اضافه بوده است که حذف آن بسیار باعث تأسف است. نجفی تأکید کرد: من قطعا پیگیری خواهم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.آنطور که به نظر می رسد این مناسبت همانند برخی از مناسبت های دیگر به بخش ضمائم منتقل شده، اتفاقی که به گفته مسئولان برای خلوت کردن تقویم رخ داده است.

کد خبر 177026

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز