گروه سیاسی: غربی‌ها با این استدلال که تحریم‌ها مردم ایران را وادار به عقب‌نشینی از حقوق طبیعی خود خواهد کرد، سعی می‌کنند حلقه تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان را تنگ‌تر کنند اما دیروز روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت که ایران کشوری نیست که در مذاکره با 1+5 امتیاز بدهد و اگر قرار است کسی امتیاز بدهد طرف مقابل ایران است.

علاوه بر این مقاله که «مایکل سین»، مدیر «مؤسسه واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» و یکی از مشاوران اسبق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا نوشته و تأکید کرده هیچ عاملی نشان نمی‌دهد که این تحریم‌ها برنامه (صلح‌آمیز) هسته‌ای ایران را متوقف کرده باشند؛ در داخل ایران نیز پارلمان و دولت راهکارهایی برای مقابله با این تحریم‌ها می‌اندیشند. آماده کردن طرح بستن تنگه هرمز در مجلس و بررسی یک بسته پیشنهادی برای مقابله با تحریم‌ها در کمیسیون انرژی ازجمله این راهکارهاست.

نمایندگان مجلس ایران اعتقاد دارند مسئله هسته‌ای به یک خواست ملی تبدیل شده و ملت ایران با تنگ‌ترشدن تحریم‌ها، از خواست ملی خود صرف‌نظر نمی‌کنند.

خواسته یک ملت

نماینده مردم شهرضا می‌گوید: غرب نمی‌تواند با تحریم‌ها ایران را وادار به عقب‌نشینی کند. علتش هم این است که فعالیت هسته‌ای و مطالبه هسته‌ای برای ما شعار و خواسته ملی شده و چون خواسته ملی است، ملت ایران نمی‌تواند از آن بگذرد.
عوض حیدرپور با تأکید بر اینکه وقتی رسیدن به یک هدف برای یک ملت تبدیل به شعار ملی شود - شعار نه به‌معنای متداول آن - هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از تحقق خواسته آن ملت شود، گفت که اینجاست که تحریم‌ها هر چه سخت‌تر شود، راهی برای عقب‌نشینی وجود نخواهد داشت. نماینده مردم شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: غرب هر چه در قضیه افزایش تحریم‌ها اصرار کند باز هم بازنده است.

آنها ما را برنمی‌تابند

نماینده مردم شیروان با تأکید بر اینکه مدت 33 سال است که در تحریم‌ قرار داریم، گفت: علت تحریم‌ها این است که ما در برابر استکبار جهانی ایستاده و در عمل نیز این موضوع را نشان داده‌ایم. عبدالرضا عزیزی با بیان اینکه در فناوری‌هایی مانند نانو، سلول‌های بنیادی و حتی ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، افزود: از آنجایی که در مقابل آنها ایستاده‌ایم، ما را برنمی‌تابند و به هر طریقی درصدد ضربه زدن به ما هستند. به‌عنوان مثال هشت سال جنگ را راه انداختند، نتیجه‌ای نگرفتند اکنون نیز جنگ نرم را دنبال می‌‌کنند که قطعا شکست خواهند خورد، بنابراین مطمئنا تحریم‌ها را نیز می‌توانیم با موفقیت پشت‌سر بگذاریم.

راهبرد مقاومت

احمد بخشایشی اردستانی نیز با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری مقاومت را به‌عنوان راهبرد ما درنظر گرفته‌اند و مادامی که این راهبرد را اتخاذ کنیم حتی اگر هزینه‌ای هم بابت این مقاومت بدهیم باز نهایتا پیروزی از آن ایران خواهد بود. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که اینها به اندازه کافی بر ایران فشار آورده و نتیجه نگرفته‌اند و نهایتا باید حقوق ما را بپذیرند. او ادامه داد: بالاخره 30سال است که مقاومت می‌کنیم و این مقاومت دستاورد خودش را نشان خواهد داد.

مقابله به مثل با تحریم ها

نماینده مردم خرم‌آباد و درود نیز اشاره می‌کند حلقه تحریم‌ها از روز اول انقلاب تا‌کنون تنگ‌تر شده و الحمدلله گشایش بیشتری در مملکت حاصل شده است. او ادامه می‌دهد: طبیعی است آنها در نتیجه زیاده‌خواهی‌هایشان این تحریم‌ها را در قبال ما اعمال کنند تا ما از حق صلح آمیز هسته‌ای‌مان عقب‌نشینی کنیم. اینها اگر تدبیر داشته باشند متوجه می‌شوند که اگر در جنگ ما را آزمودند و ما کوتاه آمدیم، الان هم کوتاه می‌آییم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با انتقاد از کسانی که او آنها را شیفته رابطه با آمریکا معرفی می‌کند می‌گوید: این عده در داخل کشورطوری برخورد می‌کنند که سرانجام ما به این تحریم‌ها بسته است. درصورتی که چنین نیست و مردم وقتی ببینند اروپا با این تحریم‌ها می‌خواهد حیثیت آنها را به گروگان بگیرد مقاومت‌شان چندبرابر خواهد شد.

ابراهیم آقامحمدی افزود: غرب عاقبت مثل همان ماجرای میکونوس که سفیرهایشان را از ایران فراخواندند و چندی بعد خودشان با فضاحت برگشتند، مفتضحانه تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت هر اقدامی که لازم باشد برای مقابله به مثل با تحریم‌ها انجام خواهیم داد. او به طرح بستن تنگه هرمز اشاره کرد و گفت که این طرح با 150 امضا آماده است و اگر ببینیم منافع ما را به‌صورت جدی می‌خواهند به خطر بیندازند این طرح را عملی خواهیم کرد. اگر احساس کنیم آنها قصد شاهرگ‌های حیاتی ما را کرده‌اند، شاهرگ حیاتی‌شان را خواهیم زد.

یادآوری یک نکته به غرب

نماینده مردم اراک هم گفت که ما دست روی دست نمی‌گذاریم و همین‌طوری نمی‌نشینیم که اینها روزبه‌روز حلقه را برای ما تنگ‌تر کنند ما از آن ظرفیت‌هایی که برای مقابله با تحریم‌ها داریم استفاده خواهیم کرد. محمدحسن آصفری به تنگه هرمز به‌عنوان یکی از این ظرفیت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر قرار است تحریم‌ها برای ما تنگ‌تر شود ما هم اجازه نخواهیم داد کشورهای دیگر هم با خیال آسوده از این تنگه عبور کنند.

با توجه به اینکه امروز جمهوری اسلامی به‌عنوان کشور مقتدر و تأثیر‌گذار در دنیا معرفی شده است و ملت‌های آزادی‌خواه دنیا علاقه زیادی به ایران دارند بالطبع این ملت نیز همگام با ایران علیه غرب یکصدا خواهند شد و این اجازه را به آنان نخواهد داد که آنها به اصلی‌ترین کشوری که حامی مظلومان است فشار بیاورند. نماینده مردم اراک افزود: ما به غرب یادآوری می‌کنیم که تحریم‌هایتان تازه نیست و 30سال است که مردم ما با این تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این تحریم‌ها ما را مقاوم‌تر و آبدیده‌تر کرده است.

کد خبر 176888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز