گروه اجتماعی: رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به افزایش کیفی جمعیت با توجه به اقتضائات سلامت، معیشت و فرهنگ به‌عنوان یکی از اهداف و سیاست‌های کلان کشور، نسبت به وقوع پدیده‌ انقراض نسلی در دهه‌های آتی با توجه به رشد پایین جمعیت در کشور هشدار داد.

محمد جواد محمودی در آستانه روز جهانی جمعیت گفت: براساس گزارش توسعه‌ انسانی که هر ساله توسط سازمان ملل متحد انتشار می‌یابد، مردم اعم از زن و مرد، ثروت واقعی هر ملتی را تشکیل می‌دهند اما ساختار روند جمعیتی در بسیاری ازکشورها در حالت نامتعادل قرار دارد؛ به‌طوری که در برخی از کشورهای در حال توسعه با رشد بی‌رویه جمعیت و در برخی کشورهای توسعه‌یافته با رشد منفی و سالخوردگی جمعیت روبه‌رو هستیم.

او افزود: باید تغییرات جمعیتی به‌طور مداوم مورد مطالعه قرار گیرد و دور نمای تحولات جمعیتی ترسیم شود تا درصورتی که مطالعات انجام شده احتمال خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی خود را نشان دهد، سیاست‌های جمعیتی لازم اعمال شود. محمودی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون در ایران نهاد خاصی برای پیگیری موضوعات سیاست‌های جمعیتی وجود نداشته اظهار کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورها، کمیته‌ها وکمیسیون‌های تخصصی جمعیتی وجود دارد و البته هم‌اکنون ما در ایران به‌دنبال راه‌اندازی یک نهاد در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به بند «ج» قانون اول برنامه توسعه‌ که خطوط کلی سیاست تحدید موالید را دنبال می‌کرد گفت: سیاست تحدید موالید در سال 65به‌گونه‌ای تدوین شد که میزان باروری کل از6.4 به چهار نوزاد به ازای یک زن در سال 90برسد. این در حالی بود که این میزان باروری در سال 71محقق شده‌ است.

او با اشاره به اینکه هیچ‌گونه سیاستی برای تثبیت یا تنظیم این میزان باروری پیش‌بینی نشده است، افزود: هم‌اکنون شاهد هستیم که میزان باروری کل در سال گذشته، 1.6 نوزاد به ازای هر زن بوده است. محمودی درباره عوامل کاهش سریع میزان باروری اظهار کرد: دخالت دولت، افزایش میزان باسوادی زنان، توسعه‌ شهرنشینی، بالا رفتن سن ازدواج، توسعه‌ اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات، افزایش تعداد جمعیت با تحصیلات عالی، تغییر در کارکرد خانواده و ... باعث کاهش سریع میزان باروری و رسیدن آن به 1.6 فرزند برای هر مادر‌ شده است.

او افزود: درصورت ادامه روند رشد جمعیت فعلی در سال 1420جمعیت کشور به حدود 77میلیون می‌رسد که 24درصد آن را افراد مسن تشکیل می‌دهند که با توجه به این موضوع نیاز به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها برای متناسب‌سازی‌ باروری خانواده‌ها در راستای ارتقای کیفی جمعیت وجود دارد.

محمودی درباره چالش سالمندی جمعیت نیز گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های الگوی جمعیتی ما، بعد جمعیت سالمندی روبه ‌رشد است. براساس گزارش سازمان ملل در سال 2004بیش از 20درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته بالاتر از 60سال داشتند و این نسبت تا سال 2050به 32.4درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته خواهد رسید.

کد خبر 176879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز