گروه اجتماعی: ‌ تلاش‌ها برای افزایش آهنگ رشد جمعیت کشور آغاز شد.

در پی اعلام نتایج سرشماری سال 90که از کاهش رشد جمعیت خبر داد، بخش‌های مختلف، تلاش‌هایی را برای تشویق مردم به فرزندآوری در دستور کار خود قرار دادند. هفته گذشته عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران نتایج اولیه سرشماری90 را اعلام کرد‌ و گفت: رشد جمعیت در سرشماری 1.29درصد بوده که این رشد در سال 85معادل 1.6درصد بوده است. به تعبیری رشد جمعیت کشور در طول یک بازه زمانی پنج ساله بیش از سه دهم درصد کاهش پیدا کرده‌ و این نشان می‌دهد که رشد جمعیت با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است. همین نکته بروز عکس‌العمل را در میان دستگاه‌های دولتی به‌دنبال داشت.

لغو تنظیم خانواده

مجلس نیز درصدد است تا با ارائه طرح دو‌فوریتی لغو قانون تنظیم خانواده در این راه گام بردارد. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه گفت: طرح دو‌فوریتی لغو قانون تنظیم خانواده که در سال 72تصویب شد، در صحن مجلس بررسی می‌شود. علیرضا محجوب نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: این قانون باید لغو شود تا بتوان قوانین جدید تشویقی را به جای آن جایگزین کرد. وی از ارسال لایحه‌ای تشویقی از سوی دولت به مجلس درخصوص برنامه‌های افزایش جمعیت خبر داد و گفت: به تازگی لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس آمده که درباره سیاست‌های تشویقی است که پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی اعلام می‌شود. البته تا زمانی که سیاست‌های قبلی لغو نشود، نمی‌توان راجع به سیاست‌های تشویقی صحبت کرد.

سیاست‌های تشویقی مرکز زنان

مریم مجتهد زاده، رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، در واکنش به خبر کاهش رشد جمعیت اعلام کرد که کمک هزینه مهدکودک برای زنان شاغل افزایش می‌یابد. او دیروز در نشست خبری‌اش‌ گفت: افزایش کمک هزینه مهدکودک برای زنان شاغل رسمی، پیمانی و قراردادی از 36هزار تومان به 50هزار تومان ازجمله اقدامات تشویقی فرزند‌آوری در خانواده‌هاست.

هزینه مهد کودک تا شش سال به مادران پرداخت می‌شود و سقف و محدودیت برای کمک‌هزینه تا سه فرزند برداشته شده است. رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری معتقد است: سیاست‌های کاهش جمعیت در کشور توطئه استکبار غرب است و این در حالی است که خود این کشورها تلاش‌شان در جهت افزایش جمعیت است.مجتهدزاده با اشاره به عدم‌استقبال دانشگاه‌ها از کتاب شکوه همسرداری در سال‌های گذشته گفت: پس از دیدار با مقام معظم رهبری و ارائه سیاست‌های اجرایی جدید درخصوص تشویق به فرزند آوری در خانواده‌ها وضعیت نسبت به سال گذشته بسیار متفاوت شده است وبه جز کتاب شکوه همسرداری دو تا سه عنوان کتاب دیگر درخصوص تشویق جوانان به فرزندآوری تدوین خواهد شد.

بازاریابی اجتماعی مادری

طرح بازاریابی اجتماعی مادری در راستای افزایش جمعیت در کشور اجرا می‌شود. مریم مجتهدزاده با اعلام این خبر گفت: این طرح به‌صورت پایلوت در ابتدا در استان تهران اجرا می‌شود و در این راستا نیز با ‌ ائمه جمعه استان‌ها مکاتباتی صورت گرفته و آخرین تحقیقات مرکز امور زنان در این مورد در قالب کتاب‌هایی در اختیارشان قرارمی‌گیرد. رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: روی این طرح به شکل علمی کار می‌شود و پس از اجرای آن به شکل پایلوت در استان تهران نتیجه تحقیقات در آبا‌ن‌ماه منتشر‌ و به شکل ملی در کشور اجرا خواهد شد. وی گفت: در بسیاری از کشورها روی این امر کار می‌کنند که فرزندآوری منجر به بهبود وضعیت زندگی و سلامت زن شده و در کم‌کردن فشار روانی مؤثر است.

رشد منفی جمعیت

رشد منفی جمعیت بزرگ‌ترین نگرانی است که آمارها خبر از آن داده‌‌اند.علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرین سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: چنانچه روند کاهش جمعیت ادامه پیدا کند و با سیاست‌های بموقع نتوانیم مانع از پیشروی آن شویم طی سال‌های آینده با رشد منفی جمعیت روبه‌رو خواهیم شد. آمار سازمان ثبت احوال درخصوص رشد جمعیت و تعداد افراد با آمار مرکز آمار یکی است و هر دو نشان از کاهش آمار جمعیت دارد. او با اشاره به اینکه سرعت و شتاب کاهش جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است، گفت: برهمین اساس طی سال‌های آینده به سمت جمعیت سالمندی می‌رویم به‌طوری که عنوان شده تا سال 1410با پنجره جمعیتی که همان جمعیت سالمند است مواجه می‌شویم به همین دلیل بهتر است از همین حالا برای 20سال آینده برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسبی انجام شود.

واکنش رئیس بسیج جامعه زنان

رئیس بسیج جامعه زنان کاهش جمعیت را یک تهدید برای کشور اعلام کرده و به خبرگزاری فارس گفت: بحران ناشی از کم شدن جمعیت، کشور را تهدید می‌کند. این مسئله از منظر اجتماعی و سیاسی به نفع کشور نیست و باید هر چه سریع‌تر سیاست‌های کنترلی در این زمینه بازنگری شود و برنامه‌ریزی همه جانبه‌ای در راستای حمایت از خانواده صورت بگیرد. مینو اصلانی تأکید کرد: ریشه این سیاست‌ها در تفکرات صهیونیست جهانی است که به‌منظور کنترل نشر و ترویج فرهنگ اسلام انجام می‌شود. این تفکر روی کاهش نیروی انسانی در کشورهای مسلمان سرمایه‌گذاری کرده و برنامه‌های خود را به سازمان‌های بین‌المللی تحمیل می‌کند.

از زبان آمار

براساس آمارهای اداره ثبت احوال در حال حاضر 24درصد از کل جمعیت را گروه سنی 20تا 29ساله تشکیل می‌دهند. 40درصد جمعیت کشور در گروه سنی 30تا 64ساله و 33درصد در گروه سنی 25تا 29ساله و 4.5درصد در گروه سنی 65سال به بالا قرار دارند. در برنامه اول توسعه پیش‌بینی شده بود که در سال 90نرخ رشد جمعیت2.3درصد شود درحالی‌که نتایج سرشماری نشان می‌دهد که رشد جمعیت 1.3درصد است.

کد خبر 179203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز