همشهری آنلاین: سیاست راهبردی جلوگیری از کاهش نرخ باروری در کل جمعیت کشور و ارتقاء رشد باروری متناسب با آموزه‌های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور، مطالعات جمعیت شناختی و آمایش مستمر جمعیتی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان هفتصد و هشتمین جلسه این شورا در مصاحبه با خبرنگاران افزود: این سیاست کلان ذیل سند مهندسی فرهنگی است و در خصوص محوری بودن خانواده در جمهوری اسلامی درکنار موضوع تحولات جمعیتی است.

مخبر دزفولی گفت: این سیاست کلان مبتنی بر تحلیل آسیب شناسی جمعیت که در کشور انجام گرفته بود به تصویب رسید.

وی افزود : رشد جمعیت در کشور دچار شیب نزولی است و نرخ رشد جمعیت و باروری کشور ما حتی از متوسط کمترشده و از بالای 2 به یک و شش دهم رسیده است که می‌تواند اسیب‌های گوناگونی را برای جمعیت اینده کشور داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ذیل این موضوع چند راهبرد با 5 محور به تصویب رسید.

وی افزود : محوری ترین بحث شورا ورود به سند مهندسی فرهنگی بود و امروز اصل سند در اختیار اعضای شورا قرار گرفت.

مخبر دزفولی گفت: این سند 9 فصل دارد که کلیات و مبانی نظری و فکری، چشم اندازهای فرهنگی، راهبردها و سیاست‌های کلان حوزه‌ای گوناگون فرهنگی، اقدامات و راهبردهای متناظر با راهبردهای کلان، اولویت‌های ملی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و تقسیم کار ملی و نگاشت نهادی از جمله بخش‌های آن است.

وی افزود: در صورت تصویب این سند گام بلندی برای هم افزا و هم گرا کردن فعالیت‌های کلان فرهنگی کشور و رفع موازی کاری‌ها برداشته خواهد شد.

مخبردزفولی با اشاره به تصویب تاسیس صندوق مشارکت در توسعه فرهنگ قرآنی در شورا گفت: فعالیت های قرآنی در کشور نیاز به حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی دارد تا منسجم شود و باید مورد حمایت هدفمند برای تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی درکشور قرار گیرد.

مخبر دزفولی اظهارداشت: درسال گذشته وامسال تلاش‌های زیادی از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در خصوص کرسی های ازاد اندیشی انجام گرفت و ماده واحده‌ای برای تقویت این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها پیشنهاد شد که به تصویب شورا رسید.

وی افزود‍: همچنین قرار شد تا قبل از پایان سال نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گزارشی از کرسی‌های موفق آزاد اندیشی در سطح دانشگاه‌ها ارائه کند تا اگر آسیب‌هایی وجود دارد، حمایت و اصلاحات لازم از سوی شورا درباره ان اعمال و رفع مشکل شود.

کد خبر 162102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز