دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه عصر روز یکشنبه با کناره‌گیری ژاک‌شیراک، رئیس جمهور این کشور از فعالیت‌های سیاسی وارد مرحله تازه‌ای شد.

شیراک 74 ساله در نطق از پیش ضبط شده‌ای که به طور همزمان از شبکه‌های تلویزیونی و ایستگاه‌های رادیویی این کشور پخش شد اعلام کرد برای دور آتی انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد و پس از چهل سال فعالیت سیاسی برای همیشه با عرصه سیاست وداع می‌کند.
دوران ریاست جمهوری شیراک ماه مه سال‌جاری میلادی به پایان می‌رسد و باتوجه به این‌که او اعلام کرده پس از 12 سال اقامت در کاخ الیزه برای سومین دور نامزد احراز ریاست جمهوری نخواهد شد راه برای به ریاست جمهوری رسیدن نیکولای سارکوزی، وزیر کشور فرانسه و جانشین شیراک در حزب حاکم اتحاد جنبش خلق (UPM) هموار می‌شود.
هواداران شیراک تا پیش از این به حمایت از سارکوزی که رویکردهای رادیکال‌تری در قیاس با سایر همقطارانش در حزب UPM دارد، رغبت نشان نمی‌دادند. سارکوزی 52 ساله که از رقبای دیرینه شیراک است گمان می‌رود در دور اول انتخاباتی که 22 آوریل برگزار می‌شود از سایر رقبا پیشی خواهد گرفت.به‌رغم خوش‌بینی گلیست‌ها به موفقیت سارکوزی در رقابت‌های انتخاباتی ظهور رقیبی تازه، آنان رابه بازنگری در شعارهای انتخاباتی خود واداشته است. پیش از این سارکوزی و سگولن رویال مهم‌ترین رقبای انتخابات ریاست جمهوری تلقی می‌شدند اما با اعلام نامزدی بارایو، رهبر 53 ساله حزب اتحاد برای دموکراسی فرانسه آراء‌ به سمت نامزد جدید متمایل شده است.
براساس آخرین نظرسنجی‌ها چنانچه بارایو بتواند رویال را پشت‌سر بگذارد احتمالا در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری که پنجم ماه مه برگزار می‌شود موفق به راهیابی به کاخ الیزه خواهد شد. سارکوزی در سایه این تحولات سعی کرده با نزدیک شدن به مواضع سیاستمداران تندرویی چون ژان ماری لپن، از حزب جبهه ملی که رویکردهای افراطی در حیطه‌های اجتماعی دارند و از مخالفان سرسخت ادامه روند مهاجرپذیری فرانسه تلقی می‌شوند آراء طبقه متوسط جامعه فرانسوی را جلب کند.
البته لپن خود نیز از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است اما او باتوجه به پیشینه‌اش و شعارهایی که مطرح کرده شانس زیادی در برابر رقبایش ندارد. براساس جدیدترین نظرسنجی‌ها رویال از حمایت 23 درصدی رأی‌دهندگان برخوردار است. بارایو که در ماه گذشته میلادی شانسی 8 درصدی برای موفقیت در انتخابات داشت اکنون تقریبا معادل رویال حامی دارد و محبوبیت سارکوزی به 28 درصد کاهش یافته است. شانس لپن از همه کمتر است و نظرسنجی‌ها از حمایت تنها 13درصدی رأی‌دهندگان از او خبر می‌دهند.
بزرگترین شانس بارایو سرخوردگی جامعه فرانسه از سیاسـت‌ها و رویکردهای احزابی است که پس از سال 1981 در چارچوب دولت حضور داشته‌اند.
افزایش مداوم تعداد بیکاران و افول شاخص‌های زندگی جدی‌ترین دغدغه طبقه متوسط فرانسه است و اکثر فرانسوی‌ها این مشکلات را ناشی از تداوم ورود مهاجران به این کشور می‌پندارند.
اشاعه ناامنی را هم باید به فهرست مواردی که ناخرسندی عمومی را رقم زده است، افزود. جامعه فرانسوی در پس  شعارهای نامزدها به حل و فصل این مشکلات توسط کسی که بعد از شیراک به الیزه راه می‌یابد، امید بسته‌اند.
کد خبر 17687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز