گروه اقتصادی: باوجود گذشت ‌سه‌سال از افتتاح رسمی راه‌آهن اصفهان - شیراز، تا‌کنون وعده‌های اعلام شده درباره این مسیر ریلی محقق نشده است.

تعداد کم قطارها در این مسیر، عدم‌برقراری قطار مسافربر و دریافت هزینه کامل از مسافران شهرهای بین اصفهان تا شیراز ازجمله موارد قابل توجه در این مسیر است.به گزارش همشهری، این خط‌آهن قرار بود به یکی از خطوط اصلی ریلی مسافری و باری کشور تبدیل‌شده و سه شهر مهم تهران، اصفهان و شیراز را به هم متصل کند و به اقتصاد و تجارت کشور رونق بخشد اما سه سال پس از افتتاح رسمی، نه‌تنها کمک‌حال اقتصاد کشور نشده بلکه هزینه‌های سنگینی را به لحاظ عدم‌بهره‌وری لازم و استهلاک بالای خط ریلی و ایستگاه‌های بین‌راهی به کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، هم‌اکنون ایستگاه‌های ساخته‌شده در شهرهای بین‌راهی اصفهان - شیراز و حتی ایستگاه تازه تأسیس شیراز با وجود هزینه سنگین، حالت متروکه دارند و تنها در طول هفته شاهد ورود و خروج شش قطار هستند و عملا نقشی در رفاه مردم و مسافران این مسیر ایفا نمی‌کنند؛ ماجراهای ساخت خط آهن و مشکلات زیرساختی آن‌هم به‌کنار. براساس اطلاعات موجود فقط برای ساخت هفت کیلومتر پایانی این مسیر به‌علاوه ایستگاه شیراز 800میلیارد تومان هزینه شده است.

مسافران ناامید از وعده‌ها

به گفته معاون امور مسافری راه‌آهن، قرار بود طبق برنامه تدوین‌شده حرکت قطارها از آبان‌ماه سال گذشته در پنج روز هفته از ایستگاه شیراز به سمت تهران برقرار شود و در همین روزها نیز قطار برگشت از تهران به سمت شیراز حرکت کند، اما در حال حاضر فقط دو قطار در روزهای شنبه و دوشنبه از شیراز به سمت اصفهان و سپس تهران حرکت می‌کند. همچنین در روزهای چهارشنبه هر هفته نیز برنامه حرکت قطار از شیراز به سمت مشهد برقرار است. این در حالی است که پیش از این مدیرعامل شرکت راه‌آهن هم با اشاره به برقراری حرکت 12رام قطار در ایستگاه شیراز به خبرنگار ما گفته بود: این میزان حرکت از حدود سه هفته پیش از افتتاح رسمی به‌طور آزمایشی شروع شده بود که در پایان آبان‌ماه سال گذشته به‌صورت رسمی برقرار شده است.

خبری از قطار خودرو بر نیست

عبدالعلی صاحب محمدی همچنین تأکید کرده بود که همزمان با افتتاح رسمی ایستگاه شیراز، قطار خودروبر هم به قطارهای مسافری موجود در این مسیر اضافه شد تا امکان حمل خودروی مسافران تهران و کاشان نیز فراهم شود، اما این وعده هم تا‌کنون محقق نشده است.

هزینه‌های غیرمنطقی بلیت

به گزارش همشهری، هزینه بلیت قطار برای مسافت تهران تا شیراز و بالعکس 30هزار تومان تعیین شده است، اما این هزینه برای مسافرانی که قصد عزیمت به شهرهای ما بین اصفهان تا شیراز را دارند، با توجیه عدم‌داشتن سهمیه،هیچ تفاوتی نکرده و مسافران این شهرها به جز آباده و اقلید باید هزینه کامل را پرداخت کنند.

کد خبر 176690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز