همشهری آنلاین: قانونگذاران فوتبال استفاده از دو سیستم تکنولوژی خط گل را در مسابقات تایید کردند. از این پس فوتبال می‌تواند پنج داور داشته باشد. داور وسط؛ دو داور خط و دو داور دیگر در پشت دروازه‌ها: چشم شاهین و داور گل.

goal

Members of the IFAB attend a news conference following an IFAB special meeting at the Home of FIFA in Zurich

به گزارش ای اس پی ان "هیأت مدیره انجمن بین المللی فوتبال" (IBFA) ،مرجع جهانی قانونگذاری فوتبال، پس از ماه‌ها آزمایش فشرده بر روی دو سیستم کنترل خط گل به اتفاق آرا استفاده از آنها را تایید کرد.

این تصمیم تاریخی که پنجشنبه 5 ژوئیه در زوریخ سوئیس اعلام شد، بلافاصله به اجرا در نخواهد آمد، زیرا لازم است این دو سسیستم، "چشم شاهین" (Hawk-Eye) و "داور گل" (GoalRef) ابتدا پس از کسب مجوز در استادیوم‌ها نصب شوند و مورد آزمایش قرار گیرند تا کارکرد درست آنها تایید شود.

goal-line technology

این تکنولوژی ممکن است برای استفاده در لیگ برتر انگلیس در سال 2013 آماده شود، و فیفا قصد دارد این دو سیستم را در جام جهانی باشگاه‌ها در توکیو در سال 2013 استفاده کند و به این ترتیب ممکن است راه برای کاربرد این تکنولوژی‌ها در جام جهانی برزیل 2014 هم گشوده شود.

حرکت در مسیر تایید تکنولوژی خطر گل از هنگامی شتاب بیشتری گرفت که در جام جهانی 2010 در مسابقه میان انگلیس و آلمان ضربه تساوی‌بخش فرانک لمپارت که پس از برخورد به تیر دروازه در آن طرف خط گل به زمین خورده بود، گل اعلام نشد.

Sepp Blatter

این حادثه باعث شد سپ بلاتر، رئیس فیفا، برای اولین بار به طور علنی از استفاده از این تکنولوژی حمایت کرد و این موضوع دوباره هنگامی در صدر اخبار قرار گرفت که در بازی اوکراین در مقابل انگلیس در مسابقات یورو 2012 یک گل اوکراین با وجود عبور توپ از خط دروازه به حساب نیامد.

تکنولوژی "چشم شاهین" که بوسیله یک شرکت بریتانیایی ساخته شده است، بر اساس دوربین‌های فیلمبرداری است، و تکنولوژی "داور گل"، یک تولید دانمارکی- آلمانی است از میدان‌های مغناطیسی استفاده می‌کند.

کد خبر 176304
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز