مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو نفر که یک بازی را از زاویه‌های مختلف نگاه می‌کنند، ممکن است داوری‌های متفاوتی در مورد یک لحظه از بازی داشته باشند

نادیده گرفتن گل انگلستان به آلمان و پذیرش گل آفساید آرژانتین به مکزیک، آن قدر اعتراض در پی داشت که فدراسیون جهانی فوتبال را مجاب کند که دست کم به امکان استفاده از تکنولوژی در داوری مسابقات فوتبال فکر کند.

اما نتیجه مطالعه‌ای که به تازگی در آمریکا انجام شده، نشان می دهد که جلوگیری از تصمیم های اشتباه داوران، نیازمند اقدامات دیگری است.

به گزارش بی بی سی، محققان دانشگاه پنسیلوانیا می گویند که دو نفر که یک بازی را از زاویه های مختلف نگاه می کنند، ممکن است داوری های متفاوتی در مورد یک لحظه از بازی داشته باشند.

به عنوان نمونه، گروهی از شرکت کنندگان در این تحقیق صحنه یکسانی را از دو زاویه مقابل هم تماشا کردند و معلوم شد احتمال اینکه این صحنه مذکور خطا به نظر برسد در کسانی که حرکت را از راست به چپ می دیدند بیشتر از کسانی است که حرکت را از چپ به راست می دیدند.

محققان معتقدند در صورتی که این موضوع در جریان بازی های واقعی، برای داورها هم مصداق داشته باشد، می تواند به زیان یک تیم و به نفع تیم دیگر تمام شود.

در موارد آموزشی فیفا آمده است که اگر داوران به صورت مورب بدوند می توانند زمین بازی را بهتر تحت نظر داشته باشند.

اما دانشمندان می گویند موقعیت مورب داوران احتمال خطا گرفتن ضربه هایی را که خطا نبوده است، افزایش می دهد.

دکتر اکساندر کرانجک که سرپرستی انجام این تحقیقات را در دانشگاه پنسیلوانیا بر عهده داشته است، با اشاره به نتایج تحقیقات می گوید: «این احتمال وجود دارد که اگر داوران از چپ به راست به بازی نگاه کنند تعداد خطاهایی که اعلام  می کنند کمتر از حالتی باشد که همان بازی را از راست به چپ تماشا کنند.»

دکتر کرانجک می افزاید: «به طور قطع ما تعداد زیادی از این اعلام خطاها را در جریان همین جام جهانی دیدیم. من خودم طرفدار تیم آمریکا هستم و فکر می کنم که گل سوم آمریکا در برابر اسلوونی که داور آن را مردود اعلام کرد، به همین دلیل بود.»

دانشمندان معتقدند ممکن است نتیجه به دست آمده از این تحقیق با این حقیقت مرتبط باشد که شرکت کنندگان در این تحقیق، همگی انگلیسی زبان بوده اند و با روش خواندن از چپ به راست بزرگ شده اند.

آنها می گویند همین تحقیق را باید با جمعیتی که با روش خواندن از راست به چپ بزرگ شده اند نیز تکرار کرد تا نتایج کامل تر و قابل اتکاتری به دست بیاید

کد خبر 111340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز