سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

آرش نهاوندی: چرا نوشته مربوط به تاریخ انقضا روی کالاها ریز است؟ چرا روی برخی از کالاها تنها تاریخ انقضا درج شده است؟

آیا می‌توانم با اطمینان کالایی را که تاریخ تولید آن را نمی‌دانم خریداری کنم؟ چرا آنقدر حساسیت ایجاد می‌کنند و بعد در زدن برچسب‌ها و پرینت‌های لیزری مربوط به تاریخ مصرف روی کالا بی‌دقتی می‌کنند و سهل انگاری به خرج می‌دهند؟ اینها تنها بخشی از سؤالاتی است که مصرف‌کنندگان به هنگام خرید محصولاتی نظیر لبنیات و موادغذایی از فروشگاه‌ها از خود می‌پرسند. ماجرا از آنجا شروع شد که در کشور ما نیز طبق روال مرسوم سراسر دنیا به زدن برچسب‌ها و پرینت‌های تاریخ مصرف کالا روی آوردند.

برچسب زدن روی کالاها به‌ویژه برچسب‌های لیزری حاوی مدت زمان تولید و انقضای کالاها کمی بیش از یک دهه است که در ایران متداول شده است.می‌توان این نوع برچسب زدن‌ها که اصطلاحا به آن نیز پرینت لیزری گفته می‌شود را به فال نیک گرفت مخصوصا که کالاهای لبنی و فراورده‌های گوشتی دارای مدت زمان مصرف مشخص هستند و مشتریان جهت حفظ سلامت خود و عدم‌ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف این مواد غذایی باید از تاریخ مصرف آن مطلع باشند.

اما مانند بسیاری از اقدامات و کارهایی که در کشورمان انجام می‌گیرد، برچسب زدن روی کالاها یا حک پرینت لیزری روی آنها نیز خالی از نقص نبوده و نیست.در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع برچسب‌ها و پرینت‌ها با اندازه‌ها و سایزهای متفاوت روی کالاها زده می‌شود، این به آن معناست که در این زمینه استاندارد خاصی رعایت نمی‌شود، با چاپ ریز حروف و اعداد مربوط به تاریخ مصرف و انقضای کالا حتی به این مسئله فکر نشده است که ما اقشار میانسال و مسنی در جامعه داریم که به مرور زمان چشمان آنها ضعیف شده و نیاز به دیدن و خواندن با حروف دارای فونت بزرگ‌تر دارند.

از این بدتر این پرینت‌ها و برچسب‌ها جای ثابتی روی کالای مصرفی ندارند در برخی از اوقات تاریخ مصرف و انقضای یک کالا را در بالای آن، گاهی اوقات در مرکز آن و گاهی اوقات نیز بر روی سایر نوشته ها می‌زنند و به همین دلیل خریدار تنها باید چند دقیقه از وقت خود را صرف پیدا کردن این برچسب‌ها و پرینت‌ها کند، تازه اگر هم به سرعت برچسب را پیدا کرد باید زمانی را نیز به‌دلیل ریز بودن فونت آن صرف خواندن تاریخ مصرف کالا کند.

یکی دیگر از نواقصی که در این میان دیده می‌شود این است که در برخی از کالاها تنها تاریخ انقضا به چشم می‌خورد یا اینکه بدون اشاره به تاریخ تولید فقط به این مسئله اشاره شده است که فلان کالا را از تاریخ تولید می‌توان یکسال مصرف کرد. این مسئله ابهام بزرگی در ذهن خریدار ایجاد می‌کند زیرا او نمی‌داند کالا کی تولید شده که بتواند با دانستن تاریخ تولید آن مطمئن شود که کالای سالمی را خریداری کرده است.

در پایان می‌توان درخواست ویژه‌ای از تولید کنندگان، فروشندگان و حتی سازمان استاندارد مطرح کرد؛ لطفا برای حفظ سلامت مردم و بالا بردن اطمینان مشتری به هنگام خرید کالا نواقص موجود در برچسب‌ها و پرینت‌های لیزری مربوط به تاریخ مصرف کالاها به‌ویژه کالاهای گوشتی و لبنی را به سرعت رفع کنید؛ چرا که کالاهای مصرفی در بازار از نظر بهداشتی تاریخ مصرف مشخصی دارند و درصورت انقضای تاریخ مصرف فاسد می‌شوند و مردم عادی همواره نمی‌توانند فاسد بودن یا سالم بودن یک کالای مصرفی را به‌تنهایی تشخیص دهند و فاسد بودن یک ماده لبنی یا فراورده گوشتی نه‌تنها می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی حاد در فرد مصرف‌کننده شود که می‌تواند مرگ وی را نیز در پی آورد.

کد خبر 176151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز