طاهره ساعدی: متخصصان قلب و عروق بر ضرورت اصلاح سبک تغذیه و کیفیت غذاهای مصرفی ایرانیان به‌منظور جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی در ایران تأکید می‌کنند.

طی سال‌های اخیر رشد مصرف فست‌فودها در کشور باعث شده تا متخصصان قلب نسبت به افزایش بیماری‌های قلبی در ایران هشدار بدهند.خبرنگار همشهری در حاشیه پنجمین کنگره بین‌المللی جراحی قلب و عروق که اخیرا در بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد با یکی از متخصصان برجسته قلب جهان در این زمینه گفت‌وگو کرده است.

دکتر حسین الماسی، جراح برجسته قلب در آمریکا(ایالت ویسکانسن شهر میلواکی) به خبرنگار همشهری گفت: نوع بیماری‌های قلبی در ایران و کشورهای غربی تفاوت چندانی ندارد. کشیدن سیگار، تغییر رژیم غذایی، کاهش تحرک و افزایش استرس‌ها و نگرانی‌ها که عامل بروز بیماری‌های قلبی است در تمام کشور‌ها مشاهده می‌شود.وی یادآور شد:

سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در ایران خیلی پایین‌تر از آمریکاست به‌طوری که حتی نوع پیشرفته این بیماری در جوان‌تر‌ها هم قابل مشاهده است که مربوط می‌شود به کیفیت غذاهایی که در ایران استفاده می‌شود.به گفته این متخصص قلب، برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی باید به‌دنبال کاهش استرس ناشی از زندگی ماشینی بود، همچنین فرهنگسازی‌ در زمینه تأثیرتحرک و ورزش بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مؤثر است.

وی گفت: متأسفانه در محل‌های توریستی و گردشگری مشاهده کردم جوانان برای تفریح از قلیان استفاده می‌کنند در حالی‌که استعمال تنباکو و نیکوتین در هر نوعی که باشد مانند سیگار، قلیان، پیپ و سیگار برگ مضر است.وی افزود: باید مضرات نیکوتین در سطح گسترده به آگاهی مردم برسد تا همگان بدانند با استفاده از دخانیات چه بلایی بر سر خود می‌آورند البته آلودگی هوای شهرهای بزرگ نیز عامل دیگری برای آسیب رساندن به قلب و عروق است که در این زمینه هم باید اطلاع‌رسانی شود و عوامل آلاینده هوا تا حد امکان کاهش یابد.

دکتر الماسی یکی از مهم‌ترین عوامل در جلوگیری و معالجه بیماری‌های قلبی را پژوهش و تحقیقات در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای این امور در حقیقت سرمایه‌گذاری برای سلامت و ارتقای کیفیت زندگی جامعه است. سرمایه‌‌گذاری بخش دولتی و خصوصی بسیار مهم است که البته متأسفانه میزان این سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه برای پژوهش و تحقیق در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته و آمریکا بسیار پایین است.

به گفته این جراح برجسته، تعداد قلب‌های اهدایی برای کسانی که کاندید ا ی عمل پیوند قلب هستند در تمام دنیا کم است. باید در این زمینه آموزش‌های لازم به مردم داده شود تا درصورت بروز مرگ‌های ناگهانی و مرگ مغزی بتوان از اعضای آنها برای پیوند به بیماران و بخشیدن زندگی به آنان بهره برد. به‌عنوان مثال در آمریکا بسیاری هنگام گرفتن گواهینامه رانندگی، در پشت کارت گواهینامه با امضایی، رضایتشان را برای اهدای عضو درصورت بروز تصادف و مرگ مغزی اعلام می‌کنند.

وی درخصوص افزایش طول عمر پس از عمل پیوند قلب گفت: در مراکزی که عمل پیوند به خوبی صورت می‌گیرد این افراد که قبل از پیوند امیدی به زنده ماندنشان نیست تا 80‌در‌صد 5‌سال دیگر عمر می‌کنند و البته بیش از 50‌درصد نیز 10‌سال بیشتر زندگی شان ادامه می‌یابد.وی اضافه کرد: در آمریکا سالانه 2هزار قلب پیوند می‌شود که بسیار کمتر از متقاضیان است بنابراین با استفاده از به‌اصطلاح قلب مصنوعی که نوعی پمپ است طول عمر بعضی تا 2سال افزایش می‌یابد.

کد خبر 173072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز