گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: هفت فروشگاه شهروند و پنج میدان اصلی میوه و تره‌بار شهرداری روز 21تیرماه جاری کالاهای خود را بدون کیسه نایلونی و ظروف یک‌بارمصرف پلیمری عرضه خواهند کرد.

 این نخستین گام برای حذف کیسه‌ها و ظروف تجزیه‌ناپذیر از چرخه زباله‌های شهری است. مسئولان شهری امیدوارند با مشارکت شهروندان بتوانند با این اقدام زمینه حذف کامل این ظروف را از فروشگاه‌ها و میادین تره‌بار شهر حذف کنند.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در این‌باره گفت: 21تیرماه، یک روز نمادین برای حذف کیسه نایلونی و ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف پلیمری است که امسال برای نخستین بار به‌صورت داوطلبانه در پنج میدان اصلی میوه و تره بار شامل میدان آزادگان، میدان صادقیه، میدان جلال‌آل‌احمد، میدان لواسانی و میدان غیبی به اجرا در می‌آید. همچنین این طرح به‌طور همزمان در فروشگاه‌های شهروند میدان آراژنتین، فرمانیه، آل‌احمد، حکیمیه، صادقیه، شهرری و شهرک قدس با آموزش چهره به چهره اجرا می‌شود.با این رویکرد که به‌تدریج کیسه و ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف پلیمری نه‌تنها از فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران که از کل فروشگاه‌ها و محل‌های عرضه کالا حذف شود.

نمایندگان مجلس وارد گود شوند

حیدر‌زاده با اشاره به اینکه استفاده از کیسه‌های نایلونی و ظروف یک‌بارمصرف تجزیه‌ناپذیر علاوه بر تهدید محیط‌زیست، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، افزود: حذف این ظروف از چرخه خرید یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما از عهده یک نهاد برنمی‌آید و دستیابی به این هدف درگروی همکاری نهادهای مختلف است؛ ازجمله انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی حفاظت از طبیعت و نیز نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگان فراکسیون محیط‌زیست زمینه قانونی و لازم‌الاجرا شدن این طرح را فراهم سازند.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری نامگذاری 21تیرماه به‌عنوان روز بدون نایلکس در تقویم کشور را از دیگر راهکارهای مؤثر برای حذف کیسه‌های نایلونی و ظروف یک‌بارمصرف پلیمری عنوان کرد و افزود: این نامگذاری در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با رایزنی بتوانیم مصوبه آن را از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بگیریم تا این روز به نمادی برای حذف این مواد در تقویم ثبت شود کما اینکه روز هوای پاک اکنون به سمبلی برای مقابله با آلودگی هوا تبدیل شده است.

اجرای برنامه‌های فرهنگی

معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران هم به اقدامات سازمان متبوع خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، برای اطلاع‌رسانی و ترغیب شهروندان به مشارکت در این طرح، در هر میدان از میادین تره بار شهرداری دو بنر نصب شده و از روز گذشته توزیع 100هزار تراکت مرتبط با موضوع میان شهروندان در پنج میدانی که قرار است طرح اجرا شود آغاز شده است. همچنین در میادین تره‌بار، کالا در کیسه‌هایی که شعار یک کیسه کمتر روی آنها درج شده عرضه می‌شود.

حسین جعفری به اختصاص جایگاهی برای فروش کیسه‌های پارچه‌ای در میادین تره‌بار اشاره کرد و گفت: از 12تیرماه (روز گذشته) به‌مدت 15روز این کیسه‌ها به‌عنوان ظروف جایگزین عرضه می‌شود با این هدف که شهروندان با تهیه این کیسه‌ها نخستین گام برای حذف کیسه‌های نایلونی را بردارند.

ضمن آنکه از شنبه هفته آینده (16) تا پایان تیرماه فضایی به‌طور رایگان برای عرضه ظروف جایگزین یک‌بار مصرف، برای تولید‌کنندگان این ظروف در میادین اختصاص می‌یابد و تولید‌کنندگان حائز شرایط می‌توانند ظروف خود را در محل‌های مورد نظر عرضه کنند. به گفته وی، برنامه‌های نمایشی، موسیقی، درنظر گرفتن فضایی برای نقاشی کودکان و جمع‌آوری این نقاشی‌ها و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌هایی است که در روز 21تیرماه در پنج میدان اصلی میوه و تره بار به اجرا در می‌آید.

حذف تدریجی کیسه نایلونی از فروشگاه‌های شهروند

دکتر شریعت، مدیر کنترل کیفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند هم ضمن تأکید بر اینکه مدیریت شهروند در راستای حفظ محیط‌زیست، حذف کیسه‌های نایلونی و ظروف یک‌بار مصرف پلیمری را در دستور کار قرار داده است، گفت: اقدامات اجرایی شهروند از روز شنبه گذشته با درج شعار یک کیسه کمتر روی قبض‌های خرید مشتری آغاز شده است؛ افزون براین، در تمامی فروشگاه‌های شهروند بنرهای مرتبط نصب شده و در کنار این اقدامات از طریق ال‌سی‌دی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.وی همچنین از عرضه کالا در کیسه‌هایی که شعار یک کیسه کمتر روی آن چاپ شده در فروشگاه‌های شهروند خبر داد و گفت: در نخستین گام، این طرح در هفت فروشگاه شهروند اجرا می‌شود اما اجرای این طرح در سایر فروشگاه‌های شهروند در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 176041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز