گروه حوادث: مرد ایرانی که به اتهام قتل 15سال را در زندان تورنتو گذرانده بود بعد از آزادی از کانادا اخراج شد و با ورود به ایران باند سرقت تشکیل داد.

چند‌ماه پیش، مأموران پلیس آگاهی اصفهان در جریان سرقت شبانه از چند مرکز ترک اعتیاد در این شهر قرار گرفتند و تحقیقات برای شناسایی دزدان را شروع کردند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد که دزدان در همه سرقت‌ها از یک شگرد استفاده کرده‌اند. آنها که تجهیزات کاملا پیشرفته‌ای همراه خود داشتند، با سوراخ کردن سقف وارد مرکز شده و بعد از تخریب گاوصندوق، تمامی شربت‌ها و قرص‌های متادون به همراه لوازم باارزش داخل این مراکز را با خود برده بودند.

مأموران که مطمئن بودند همه این سرقت‌ها از سوی یک باند صورت گرفته است، جست‌وجو برای یافتن ردی از دزدان را آغاز کردند. درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت، گزارش سرقت از چندین مرکز ترک اعتیاد دیگر در شهرهای مختلف استان هم در اختیار پلیس قرار گرفت و مأموران دریافتند که با یک باند کاملا حرفه‌ای روبه‌رو هستند؛ باندی که تنها هدفش دستبرد به مراکز ترک اعتیاد و سرقت داروهای ترک اعتیاد است.

مجرمان سابقه دار

فعالیت دزدان ادامه داشت و با توجه به اینکه آنها در صحنه سرقت‌ها هیچ سرنخی از خودشان به جا نگذاشته بودند، عملیات شناسایی آنها با مشکل روبه‌رو شد. کارآگاهان از هر روشی برای یافتن ردی از اعضای باند استفاده کردند؛ از زیرنظر گرفتن محل‌های خرید و فروش داروهای ترک اعتیاد گرفته تا تحقیق از کسانی که احتمال می‌رفت شاهد سرقت بوده باشند اما هیچ سرنخی از دزدان به‌دست نیامد. درحالی‌که جست‌وجو برای ردگیری دزدان ادامه داشت،

مأموران متوجه شدند که برخی از مراکز ترک اعتیاد که مورد سرقت قرار گرفته بودند مجهز به دوربین مداربسته بوده‌اند. با بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها، چهره یکی از اعضای باند شناسایی شد و مأموران با بررسی آلبوم عکس مجرمان سابقه دار، هویت وی را به‌دست آوردند.

با شناسایی مخفیگاه این فرد در خمینی شهر اصفهان، مأموران تمامی رفت‌وآمدهای او را زیرنظر گرفتند و توانستند دیگر اعضای باند را نیز یکی بعد از دیگری شناسایی کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که سارقان شش مرد تبهکارند که دارای چند مخفیگاه در استان‌های اصفهان، مرکزی، تهران و خوزستان هستند. با شناسایی تمامی مخفیگاه‌های این باند، عملیات ضربتی برای دستگیری آنها کلید خورد و هر شش عضو باند در عملیات جداگانه دستگیر شدند.

جنایت در کانادا

در بازجویی از سارقان مشخص شد که سردسته باند مردی به اسم شهریار است. این مرد یک تبهکار حرفه‌ای بود که سال‌ها پیش در تورنتوی کانادا به اتهام قتل دستگیر شده و به تحمل 15سال زندان محکوم شده بود. بعد از پایان دوران محکومیت وی نیز دادگاه او را از کانادا اخراج کرده و به این ترتیب سال گذشته وی به ایران برگشته و با شناسایی چند مجرم سابقه دار باند سرقت از مراکز ترک اعتیاد را راه‌اندازی کرده بود.

سرهنگ حسین زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان این خبر گفت: با دستگیری اعضای باند، مشخص شد که آنها بعد از دستبرد به مراکز ترک اعتیاد، شربت‌ها و قرص‌های متادون را به‌صورت قاچاق به ترکیه و دیگر کشورها قاچاق می‌کردند و با توجه به قیمت بالای این داروها در این کشور، آنها را به فروش می‌رساندند. وی ادامه داد: سارقان در بازجویی‌ها به سرقت از 60مرکز ترک اعتیاد در نقاط مختلف استان اعتراف کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش سرقت‌های آنها دست‌کم سه میلیارد تومان بوده است.

سرقت با گنج یاب

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان افزود: اعضای این باند همچنین اعتراف کردند که در ماه مبارک رمضان سال گذشته، به 25خانه در خمینی‌شهر اصفهان نیز دستبرد زده و اموال زیادی از آنجا سرقت کرده بودند. وی یادآور شد: اعضای این باند هنگام سرقت از خانه‌ها از دستگاه گنج یاب استفاده می‌کردند تا درصورتی که صاحبخانه اقدام به مخفی‌کردن طلاجات کرده بود، به راحتی آنها را پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه از مخفیگاه‌های اعضای این باند مقدار زیادی لوازم مسروقه، قرص و شربت متادون و 120میلیون تومان وجه نقد کشف شده است، تصریح کرد: از این باند پنج خودروی مدل بالای گران‌قیمت و سه موتورسیکلت که آنها را با استفاده از پول‌های دزدی خریداری کرده بودند، کشف و ضبط شد. به گفته سرهنگ حسین زاده، برای تمامی اعضای باند قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.

کد خبر 176003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز