گروه اقتصادی: همزمان با آغاز تحریم نفت صادراتی ایران از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مسئولان ارشد اقتصادی ایران از آمادگی کامل برای خنثی‌سازی‌ تحریم نفتی یکجانبه کشورهای غربی و تلاش برای جایگزین‌کردن مشتریان جدید سخن گفتند.

دیروز قیمت نفت به واسطه تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود اما شبکه خبری بلومبرگ از احتمال افزایش یک هفته‌ای قیمت نفت خبر داده و هشدار داده که کشورهای تحریم‌کننده نفت ایران باید منتظر واکنش بازار باشند.

هشدارهای جدید وزیر نفت

وزیر نفت با تأکید بر برنامه‌ریزی دولت برای همه گزینه‌های تحریم، گفت: اگر نفت ایران صادر نشود، قیمت نفت حتما غیراز قیمت کنونی در بازارهای جهانی خواهد بود. به گزارش واحد مرکزی خبر، رستم قاسمی افزود: آنها بخوبی می‌دانند که اگر نفت ایران در بازار نباشد، چه اثری بر بازار خواهد گذاشت، در حقیقت نبود نفت ایران در بازارهای جهانی حتما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد و تنش‌های زیادی در بازار نفت ایجاد می‌کند، آمریکایی‌ها نیز بخوبی از این موضوع مطلع هستند.

قاسمی گفت: آمریکا به همین دلیل کشورهایی را که خریدار نفت ایران هستند از تحریم‌ها معاف کرده است. وزیر نفت گفت: ملت ایران در مقابله با تحریم‌ها بسیار توانمند است و دولت هم کاملا آماده مقابله با تحریم‌هاست و اساسا نباید انتظار داشته باشیم که این تحریم‌ها موجب شود اتفاق جدیدی بیفتد. وی تصریح کرد: دولت برای همه این اقدامات پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است. قاسمی درباره زمان قطع صدور نفت به کشورهای اروپایی گفت:

از همان زمان که اروپایی‌ها اعلام کردند تا شش‌ماه آینده نفت را از ایران نمی‌خرند، بخشی از صدور نفت را به این کشورها قطع و تحریم آنان را آغاز کردیم درحالی‌که مجموع صادرات ما به این کشورها 18درصد بود و جایگزینی مشتری برای این میزان در جهان، دشوار نیست. وی افزود: برخی کشورهای اروپایی که از گذشته در توسعه صنعت نفت کشورمان مراوداتی دارند هنوز خریدار نفت ایرانند گرچه شمارشان بسیار نیست.

تأثیر تحریم‌ها سخت‌تر شد

بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به‌وجود ذخایر کشور، تأثیرگذاری تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور سخت توصیف کرد و اظهار داشت: درآمد نفت در بدترین شرایط نیازهای کل واردات 70میلیارد دلاری کشور را تأمین می‌کند، البته باید از ورود کالاهای غیرضروری نیز کاست. بهمنی، فروش نفت ایران را بیش از 100میلیارد دلار دانست و تصریح کرد: علاوه بر آن، 40تا 50میلیارد دلار نیز صادرات غیرنفتی در کشور داشتیم که در مجموع حدود 150میلیارد دلار ذخایر در مقابل تحریم‌ها قرار دارد.

می خواهند جو روانی ایجاد کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم دیروز گفت: اعلام زمان برای آغاز دور جدید تحریم‌ها تنها برای ایجاد جو روانی در کشور است و دور جدید تحریم‌ها که آغاز شده، جدید نیست.به گزارش ایرنا، سیدشمس‌الدین حسینی تأکید کرد:غربی‌ها برای ایجاد جو روانی در کشور، موعدهای کاذب را با عنوان زمان تشدید تحریم‌ها، تعیین می‌کنند.

کد خبر 175894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز