همشهری آنلاین: بزرگترین بازیگران صنعت فناوری در هفته‌های گذشته جدیدترین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خود را معرفی کردند،‌ iOS6 و مک‌بوک جدید اپل،‌ سرفیس و ویندوز هشت مایکروسافت و در نهایت گوگل و نسخه‌ای جدید از اندروید و معرفی یک تبلت.

اپل، مایکروسافت، گوگل

به نظر می‌آید امسال نسبت به سال 2011 سال پرهیجان‌تری باشد،‌ در سال گذشته به جز تغییراتی در آیفون و آی‌پد،‌ داغ‌تر شدن اکوسیستم ویندوز موبایل عرضه شبکه اجتماعی و سیستم عامل ناموفقی از جانب گوگل، رویداد مهم دیگری قابل بیان نیست،‌ اما به نظر می‌آید سال 2012 سال کارزار میان غول‌های فناوری جهان باشد. بد نیست نگاهی به آنچه هریک از این شرکت‌ها در چنته داشته و یا قصد اجرای آن را دارند،‌ بیاندازیم:

اپل، مایکروسافت، گوگل

اپل

انتظار تغییرات بزرگی از جانب این شرکت می‌رود که از آن جمله عرضه آیفونی کاملا جدید است. اما اپل در ماه گذشته نشان داد تنها یک هدف را دنبال می‌کند: بازگشت به قله‌های موفقیت و متوقف کردن شرکت گوگل.

این شرکت تصمیم گرفته تا محصولاتش را برای عموم قابل دسترس‌تر سازد،‌ در همین راستا آیفون امروزه به یک گوشی رایج تبدیل شده و مک‌بوک‌ایر که زمانی به شدت گران‌قیمت بود،‌ اکنون قیمت عادی و معقولی یافته است. این تغییرات به اپل امکان داده تا فروش محصولات بسیار گران‌قیمت خود را از قبیل مک‌بوک‌پرو رتینا که به زودی نسخه 13 اینچی آن نیز عرضه خواهد شد از سر بگیرد.

سیستم عامل iOS6 نیز تا عرضه نهایی راه کوتاهی در پیش رو دارد درحالی که اپل بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها از قبیل فیس‌بوک،‌ توئیتر و Yelp را با آن ترکیب کرده اما خبری از برنامه‌های موقعیت یاب گوگل از قبیل گوگل‌مپ نیست و به نظر می‌آید اپل در تلاش است در این زمینه با تکیه بر نقشه‌های خود و همچنین کمک گرفتن از برنامه محبوب سیری،‌ گوگل را به کناری بگذارد.

با این‌همه تنها اگر اندروید گوگل کمی بالغ‌تر و ارتقا‌یافته‌تر از اکنون بود،‌ می‌توانست برای سلطه انحصاری اپل بر روی اکوسیستمی از اپلیکیشن‌های سود‌آور خطری بسیار جدی به وجود آورد. این در حالی‌ است که اپل هنوز در ارائه خدمات ابری از گوگل و مایکروسافت بسیار عقب‌تر است.

اپل، مایکروسافت، گوگل

مایکروسافت

سال 2012 در تاریخ شرکت مایکروسافت لحظه‌ای تاریخی به حساب می‌آید: ویندوز 8 بزرگترین تغییری است که تا کنون در محبوب‌ترین سیستم عامل جهان ایجاد شده است. مایکروسافت امیدوار است با ارائه این سیستم عامل در ایجاد اکوسیستمی از ویندوز و XboX که خانواده‌ها و دوستان می‌توانند در میان آن زندگی کنند،‌ موفق عمل کند.

مایکروسافت با معرفی تبلت سرفیس به جهان اعلام کرد که آماده تغییر مسیر از تولید رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها است و ویندوز 8 نیز نتیجه آموخته‌های مایکروسافت از شکست سیستم عامل موبایل این شرکت به شمار می‌رود. مایکروسافت قسمت سوم این پازل را XboX جدید خود می‌داند که البته هنوز آماده نشده است.

اتصال دادن تلویزیون،‌ رایانه و موبایل یا همان "استراتژی سه صفحه‌ای" همواره یکی از آرزوهای مایکروسافت بوده‌است که تا به امروز که شرکت در زمینه تلویزیون خودی نشان داده و در بازار موبایل اعتباری داشته و جسارت تغییر مفهوم PC را به دست آورده،‌ به حقیقت تبدیل نشده بود. امسال و سال آینده سال‌های دشواری برای مایکروسافت به شمار می‌روند زیرا این شرکت مجبور به ترک سنت‌ها و شرکای قدیمی است،‌ در حالی‌که باید باید در بازار فناوری‌های مصرفی یک قدرت مطرح باقی بماند.

درصورتی که یکی از برنامه‌های مایکروسافت درست از آب درنیاید،‌ دیگر برنامه‌هایش نیز تضعیف خواهند شد. ممکن است ویندوز 8 به عنوان جانشینی برای ویندوز 7 که میلیون‌ها کاربر و شرکت به تازگی استفاده از آن را آغاز کرده‌اند،‌ دچار شکست شود. همچنین ترک کردن اپلیکیشن‌های 10 تا 20 ساله و سخت‌افزارهایی که کاربران به استفاده از آنها عادت کرده‌اند،‌ کار چندان آسانی نخواهد بود.

به همین منوال،‌ ویندوز موبایل 8 نیز پس از عرضه باید خود را به همه اثبات کند زیرا ممکن است نتواند از بسیاری از ابزارهای ارتقا نیافته‌ای که تحت ویندوز 7 یا 7.5 هستند پشتیبانی کند و همچنین شاید به اندازه‌ای جذاب به نظر نیاید که بتواند توجه کاربران را از آیفون جدید به سوی خود جلب کند.

اپل، مایکروسافت، گوگل

گوگل

تا کنون 10 نسخه مختلف اندروید توسط 10 تولید‌کننده مختلف سخت‌افزاری ارائه‌ شده‌اند که به‌روز‌رسانی‌های آنها همگی بر اساس میل شخصی تولید‌کنندگان بوده‌ است. در این میان درحالی که نسخه آی‌پدی مرورگر کروم درحال ارائه شدن است گوگل همچنان به ساخت سیستم‌عامل لپ‌تاپ و تبلت‌های اندرویدی خود ادامه می‌دهد و در تلاش است تا با فیس‌بوک در زمینه شبکه‌اجتماعی اختصاصی رقابت کند، به نظر می‌آید گوگل در هر گوشه از جهان تکنولوژی حضور داشته و در حال انجام پروژه‌ است و تنها راهی که تمامی این خرده‌کاری‌ها دوباره درکنار یکدیگر جمع و متمرکز شوند،‌ ارائه اندروید 4.1 است.

گوگل با ارائه یک سیستم عامل برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها،‌ درخواست از تولید‌کنندگان و توسعه‌دهندگان برای انطباق با آن،‌ و ارائه تبلتی جدید که می‌تواند در درآمد شرکت تاثیر زیادی داشته باشد،‌ در تلاش است برندی هسته‌ای را متمرکز کرده و شکل دهد. هدف دیگر تشکیل گوگلی بزرگ و معتبر است که در همه جای جهان و از هر ابزاری که به آن وصل شوید،‌ ساختاری ثابت داشته باشد. گوگل در واقع در تلاش است مفهوم گوگل را به عنوان یک مکان و نه مجموعه‌ای از خدمات و وب‌سایت‌ها برای کاربران جا بیاندازد. مکانی که بتوان از پنجره‌های مختلف به آن نگریست: موبایل، تلویزیون،‌رایانه،‌ و یا حتی عینک‌های جدید گوگل.

‌گوگل برای محقق شدن این رویا، باید جهانش را به شکلی خلق کند که ظاهر،‌ عملکرد و واکنشی یکسان و یکپارچه داشته باشد،‌ بدون توجه به نوع سخت افزار،‌ موقعیت کاربر و یا نوع وظیفه‌ای که بر دوشش محول شده‌است. با این‌همه طبیعت باز سیستم‌هایی مانند اندروید مانعی برای ایجاد چنین یکپارچگی و اتحادی در گوگل خواهد بود.

چه رخ خواهد داد؟

آنچه نتیجه تلاش‌های این شرکت‌ها خواهد بود می‌تواند این‌گونه باشد: گوگل و مایکروسافت به واسطه سازمان‌دهی دوباره و جدید و تلاش‌های متمرکزی که آغاز کرده‌اند به موفقیتی دست پیدا خواهند کرد زیرا در تلاشند از ابتدا برندی معتبر خلق کنند.

در این میان اپل به سلطه خود در بازار سخت‌افزاری ادامه خواهد داد و میلیون‌ها ابزار تحت iOS و OSX خود را به فروش خواهد رساند اما وفادارترین کاربران اپل نیز باید بدانند که این دو سیستم عامل دیگر به خوبی سابق نخواهند بود.

از این رو با وجود‌ آنکه اپل سال پرفروش دیگری در پیش رو خواهد داشت،‌ از سوی کاربران دچار نوعی نارضایتی در زمینه ارائه نرم‌افزار خواهد شد،‌ این شرکت تا ماه ژوئن سال آینده کادر جهانی توسعه‌دهندگان خود را گرد‌ هم خواهد آورد،‌ اما شاید تا آن زمان گوگل و مایکروسافت همراه یکدیگر به اهدافشان دست پیدا کرده باشند و آتش نبردی جدید را با رقیب دیرینه شعله‌ور سازند.

کد خبر 175856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز