جمعه ۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۷

برای جلوگیری از سکته، تغذیه مناسب ترجیع‌بند توصیه‌های پزشکان است و مدام مجبورند آن‌را تکرار کنند.

در این رابطه فقط کافی است بدانیم مصرف دانه‌های کامل، میوه و سبزیجات به میزان 30درصد احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

more  مفاهیم: حمله قلبی چیست؟

برای شروع باقلا و دیگر منابع اسید فولیک را دریابید. زیرا براساس نتایج پژوهشی که روی نزدیک به 10هزار نفر انجام گرفته داشتن رژیم‌غذایی سرشار از اسید فولیک خطر سکته‌ مغزی را به میزان 20‌درصد کاهش می‌دهد. باقلا علاوه بر اینکه برای قلب مفید است، از مغز شما نیز به خوبی محافظت می‌کند؛ زیرا این ماده‌‌غذایی سرشار از اسید‌فولیک یا ویتامین B است.

جوی دو سر، بادام و سویا را در رژیم‌غذایی خود بگنجانید. بادام، جوی دو سر و سویا سه ماده‌ غذایی مناسب یک رژیم غذایی ضد‌کلسترول هستند. هنگامی که این مواد‌غذایی در رژیمی که از نظر چربی‌های اشباع شده فقیر است گنجانده شود، می‌تواند میزان کلسترول مُضر یا همان LDL را به میزان 28‌درصد کاهش دهد که کمابیش برابر با تأثیر داروی «استاتین» است.
اگر میوه و سبزیجات در مقابله با خطرات بیماری‌های قلبی - عروقی مؤثر عمل می‌کنند به این دلیل است که دارای آنتی اکسیدان‌ها هستند.

آنتی اکسیدان‌ها با التهاب، مقابله و از ایجاد انباشتگی در جداره رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. این مواد مغذی همچنین جریان خون را در رگ‌ها بهتر کرده و از سکته پیشگیری می‌کنند. همچنین می‌توانید مواد‌غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز میل کنید. یک دلیل منطقی برای اینکه موز بخورید این است که موز سرشار از پتاسیم است. محققان ثابت کرده‌اند داشتن یک رژیم‌غذایی فقیر از پتاسیم یعنی کمتر از 1.5 گرم در روز، خطر سکته‌ مغزی را 28‌درصد افزایش می‌دهد. نتایج یک پژوهش دیگر نشان می‌دهد داوطلب‌هایی که روزانه 9 واحد میوه و سبزیجات سرشار از پتاسیم مثل سیب‌زمینی، آلو و انگور مصرف کرده‌اند 38‌درصد کمتر از افرادی که فقط چهار واحد از این مواد غذایی دریافت کرده‌اند در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند.

اگر اهل شیر نیستید باید بگوییم که وقت آن رسیده از همین حالا شیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. محصولات لبنی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم عناصری هستند که فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

نتایج یک پژوهش در ایتالیا نشان می‌دهد تأثیر فشار خون بالا در مردانی که شیر می‌نوشند نسبت به مردانی که با این ماده‌ غذایی بیگانه‌اند تا یک دوم کمتر است. خوشبختانه افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، مصرف گوشت قرمز و فراورده‌های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و... را کاهش می‌دهند و در واقع چربی‌هایی را که رگ‌ها را مسدود می‌کنند از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند یا کاهش می‌دهند.

کد خبر 175588

برچسب‌ها