علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش در آیین روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر گفت: بزرگ‌ترین خطری که امروز جامعه ما را تهدید می‌کند شکاف بین‌نسلی است و باید تدابیری بیندیشیم تا اعضای خانواده بیشتر در کنار هم باشند.

حاجی ‌بابایی تأکید کرد‌ که آموزش و پرورش در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حرف اول و آخر را می‌زند. یکی از تدابیری که وزارت آموزش و پرورش برای پر کردن شکاف بین خانواده و فرزندان اتخاذ کرده تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس است که ابتدا با هدف یکسان شدن ساعات تدریس معلمان دوره ابتدایی از فروردین سال 90 اجرایی شد و همان زمان اعلام شد مدارس دوره‌های راهنمایی و دبیرستان نیز می‌توانند به‌صورت داوطلبانه و با صلاحدید مدیر مدرسه روزهای پنجشنبه تعطیل باشد.

انتشار این خبر اعتراض بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت، در حالی‌که بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس داغ بود، وزیر آموزش و پرورش در مرداد ماه 90 در جریان بیست و هشتمین اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش کشور اعلام کرد: «با تعطیلی مدارس در روز‌های پنجشنبه، اعضای خانواده بیشتر در کنار هم حضور می‌یابند و پنجشنبه می‌تواند به‌عنوان «روز خانواده» نامگذاری شود.

رئیس‌جمهور نیز در حمایت از وزیر آموزش و پرورش در این همایش توصیه کرد تا روزهای پنجشنبه همه مدارس تعطیل شود. توصیه تعطیل شدن روزهای پنجشنبه در همه دوره‌های تحصیلی از سوی رئیس‌جمهور، کافی بود تا وزیر آموزش و پرورش طرح تعطیلات را جدی‌تر بگیرد. وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گزارش جامع و کاملی در مورد نتایج تعطیلی پنجشنبه‌ها ارائه نشده است، گفت:

«در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها گزارش کاملی از طرف وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است و به‌زودی در سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد؛ کار تحقیقاتی یکساله روی این طرح انجام شده است و جلسات متعددی داشته‌ایم و امیدوارم که در آینده شاهد تأثیرگذاری مفید روی این مسئله باشیم.»

البته در همان اجلاس سخن مخالفی نیز شنیده شد و غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، به مدیران آموزش و پرورش توصیه کرد که درس و بحث در کلاس‌ها را جدی بگیرند و به هر بهانه‌ای مدرسه‌ها تعطیل و ساعت تدریس کم نشود.بحث تعطیلی مدارس بارها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم مطرح و بررسی شد و وزیر اعلام کرد مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل نیست و برای معلمان و دانش‌آموزان برنامه‌های خاصی تدراک دیده شده است که عملا چنین اتفاقی نیفتاد و مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل بود تا ثابت شود برنامه‌ریزی دقیقی در این‌باره انجام شده است.

کاهش آمار طلاق؟

از سوی دیگر همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث کاهش آمار طلاق می‌شود.فرشته حشمتیان اظهار کرد: مصوبه دولت است که روزهای پنجشنبه به نام روز خانواده و تربیت نامگذاری شود و این مصوبه بسیار مؤثر و تاریخی در حوزه وزارت حاجی‌بابایی است.

به هر روی یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش برای تحکیم بنیان خانواده و پر کردن شکاف بین خانواده و فرزندان، تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس بوده است، اینکه این طرح در پر کردن شکاف بین خانواده و فرزندان موفق بوده یا به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شده باید مردم قضاوت کنند. از طرفی معاون وزیر مدعی شده که تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس می‌تواند در کاهش آمار طلاق مؤثر باشد که آمارهای منتشر شده چنین ادعایی را اثبات نمی‌کند. به نظر می‌رسد اقدامات موثرتری باید اتخاذ شود تا بتوان گفت آموزش و پرورش حرف اول و آخر را در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی می‌زند.

کد خبر 175574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز