همشهری آنلاین: تلویزیون دولتی چین اعلام کرد: ماموریت فضاپیمای "شن‌جو ۹" با موفقیت پایان یافت و کپسول فضایی حامل سه فضانورد چینی، بامداد روز جمعه ۲۹ ژوئن (۹ تیر) با چتر نجات در بیابان‌های شمال غربی چین فرود آمد.

ماموریت فضانوردان چینی با موفقیت پایان یافت

به گزارش دیوچه وله تلویزیون دولتی چین تصاویری به جهان مخابره کرد که سه فضانورد چینی را پس از فرود در داخل کپسول فضایی نشان می‌داد. آنان لبخند می‌زدند و به دوربین تلویزیونی دست تکان می‌دادند. فضانوردان سپس با زانوهای لرزان از کپسول فضایی پیاده شدند.

ون جیابائو، رئیس دولت چین، در مرکز فضایی این کشور پایان این ماموریت را مستقیما دنبال می‌کرد و پس از فرود کپسول بر روی زمین، با کف زدن به تشویق پرداخت.

تیم‌های امداد پس از فرود کپسول با خودروها و هلیکوپترهای متعدد به استقبال فضانوردان رفتند. به گزارش خبرگزاری دولتی چین، وضع جسمی فضانوردان خوب است.
لیو یانگ، نخسنین زن فضانورد چین

نخستین فضانورد زن چین

در میان آنان لیو یانگ نخستین فضانورد زن چینی هم دیده می‌شود که خلبان هواپیماهای جنگی است. وی که ۳۳ سال سن دارد به عنوان قهرمان ملی مورد استقبال هموطنانش قرار گرفت. لیو یانگ در این ماموریت فضایی مسئول آزمایش‌های پزشکی بود.

دو فضانورد دیگر، جینگ های‌پینگ فرمانده فضاپیما و لیو وانگ هستند.

کشتی فضایی "شن‌جو۹" در این ماموریت با موفقیت به آزمایشگاه فضایی "تیانگونگ ۱" متصل شد. فضانوردان پیش‌تر بر روی کره‌ی زمین این مانوور دشوار را با دستگاه‌های شبیه‌سازی (سیمولاسیون) بیش از ۱۵۰۰ بار تمرین کرده بودند.

این اتصال بسیار خطرناک شمرده می‌شد، زیرا هر دو کشتی فضایی با سرعتی بالغ بر ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت به دور زمین می‌چرخیدند و در صورت برخورد به یکدیگر متلاشی می‌شدند. فضانوردان پس از اتصال موفقیت‌آمیز دو کشتی فضایی در آزمایشگاه "تیانگونگ ۱" نیز اقامت داشتند.

این مانوور مرحله‌ی مهمی در تکنولوژی فضاپیمایی چین و پیش‌شرط ساخت یک ایستگاه فضایی مستقل برای این کشور تلقی می‌شود. پکن در چارچوب یک برنامه‌ی بلندپروازانه‌ی فضایی قصد دارد این ایستگاه فضایی را تا سال ۲۰۲۰ بسازد.

ماموریت فضاپیمای "شن‌جو۹" طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین است که دو هفته به درازا کشید و برای این کشور رکورد به شمار می‌آید. این چهارمین فضاپیمای سرنشین‌داری بود که چین به فضا پرتاب کرده است.

کد خبر 175554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز