گروه شهری: یادمان شهدای هفتم تیر که با هدف احیای فرهنگ ایثار و تکریم مقام 72 تن شهید مظلوم و تبیین عمق فاجعه تروریستی برای مردم به ویژه نسل جوان و آینده‌ساز ایران اسلامی، براساس درخواست بنیاد فرهنگی هفت‌تیر طراحی و در محل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی احداث شد، دیروز به بهره‌برداری رسید.

این یادمان در واقع یادآور روزی است که آیت‌الله بهشتی و یارانش را از انقلاب گرفت و ایران اسلامی را سیاهپوش کرد؛ جایی که در آن یاد این عزیزان و راه تمام شهدا گرامی داشته شده و نسل جوان با رسالت شهدای انقلاب آشنا می‌شوند. ساخت یادمان شهدای هفتم تیر، از 20سال پیش آغاز شد، اما از دوسال‌ونیم پیش به همت شهرداری تهران و به یاری مردم، کار شدت گرفت و سرانجام دیروز به بهره‌برداری رسید. این مجموعه دارای فضاهای مذهبی، فرهنگی و اداری است؛ ضمن اینکه در ساخت آن از معماری اسلامی بهره گرفته شده است.

این بنا در آستانه هفتم تیر سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72نفر از اعضای این حزب به بهره‌برداری رسید.
به گزارش همشهری، در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، محمد رضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسدالله بادامچیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هفتم تیر و جمعی از اعضای خانواده شهدای هفتم تیرشرکت داشتند.

بنابراین گزارش، آیت‌الله مهدوی‌کنی به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم با مبارک خواندن روز افتتاح بنای یادمان 72تن شهدای جمهوری اسلامی گفت: حیات و ممات در فرهنگ قرآنی غیراز آن چیزی است که مردم عادی فکر می‌کنند. از نظر قرآن راه شهدا راه زندگی و حیات است، به‌عنوان مثال قرآن می‌فرماید: گمان مبرید که شهدا مرده‌اند بلکه آنها زنده‌اند و نزد خداوند از الطاف و فیوضات الهی بهره‌مند هستند.

رئیس مجلس خبرگان نزد خدا بودن را به این معنی دانست که شهدا همه‌جا حضور دارند و واسطه فیض هستند؛ به‌همین مناسبت وی خطاب به حاضران در مراسم تأکید کرد: را ه شهدا راه زندگی است و اگر می‌خواهید زنده بمانید باید راه شهدا را ادامه دهید. به گفته آیت‌الله مهدوی کنی، ساخت یادمان‌هایی از این دست برای شهدا، فرهنگی است که از قرآن نشات گرفته است. وی در این‌باره مثال اصحاب کهف را یادآوری کرد که بعد از گذشت 300سال از مرگ آنها عده‌ای از مومنان بنا و مسجدی را به یادگار از آن جوانمردان که با استقامت در راه خدا مبارزه کرده بودند در غار اصحاب کهف بنا نهادند.

وی ساخت بنای یادمان شهدای هفتم تیر را کار بزرگی نامید و افزود: بنایی که امروز درمحل قتلگاه شهدای هفتم تیر به بهره‌برداری رسیده یک بنای قرآنی است زیرا قرآن می‌فرماید: برای کسانی که در راه خدا شهید شدند جایگاهی ساخته شود تا یاد آنها فراموش نشود.

آیت‌الله مهدوی کنی دراین باره از تلاش‌های خستگی ناپذیر مرحوم سردار احمد قدیریان در ساخت این یادمان سخن گفت و افزود: مرحوم سردار قدیریان که به تازگی به رحمت ایزدی رفتند از برادران مخلص انقلابی بودند و در راه ساخت این بنای یادمان خدمات زیاد و زحمات بسیاری کشیدند. حتی در روزهای آخر عمرشان به بنده پیغام دادند که در مراسم افتتاحیه این یادمان حضور داشته باشم.

وی همچنین با اشاره به نقش آقای قالیباف شهردار تهران در ساخت این بنای یادمان گفت: کارهای خوبی که برای خدا و نظام الهی و خدمت به جامعه انجام می‌شود باقی می‌ماند و دیگران نتیجه‌اش را می‌بینند و اساسا هیچ‌چیز جز سعی در راه خدا نتیجه ندارد.

افتخار مدیریت شهری

بنابراین گزارش، محمدباقر قالیباف شهردارتهران نیز از دیگر سخنرانان مراسم افتتاح یادمان شهدای هفتم تیر بود. وی درعین حالی‌که ساخت این مجموعه را افتخار بزرگی برای شهرداری تهران و منتی از سوی خانواده شهدای این حادثه بر مدیریت شهری دانست اما تأکید کرد: نقش اصلی ساخت این بنای یادبود برعهده مردم است، همان‌هایی که انقلاب کردند، به جنگ رفتند و شهید دادند، این مجموعه را نیز ساختند.

به گفته قالیباف درحالی‌که 20سال طول کشید تا کار ساخت این مجموعه آغاز شود اما به محض اینکه مردم پای کار آمدند تنها دوسال ونیم زمان برد تا این مجموعه با عظمت ساخته شود بنابراین باید ازمردم عزیز تشکر کنیم که درصحنه هستند و یاد شهدا را گرامی می‌دارند به همین دلیل ما نیز امیدواریم توفیق داشته باشیم که خدمتگزارصادقی برای مردم باشیم.

یکی دیگر از نکات مورد اشاره قالیباف در مراسم روز گذشته این بود که از این به بعد یادمان شهدای هفتم تیر به مکانی برای تبلور فکری و اندیشه شهید بهشتی و 72تن از یارانش باشد که در مکتب سیدالشهدا، مکتب نبوی و سیره علوی ذوب بودند و فرهنگ آنها نیز تحقق حکومتی متکی بر فرهنگ عاشورا و فقه جعفری بود. وی افزود: شهید بهشتی در تحقق جامعه اسلامی آن هم در عصری که دین در حاشیه قرار داشت راسخ بود و تلاش داشت تا عدالت اخلاقی را پیاده کند بنابراین امروز با ساخت این بنای یادمان امیدوارم از این ظرفیت ایجاد‌شده در مسیر معرفی انقلاب به نسل جوان استفاده شود.

دیروز همچنین اسدالله بادامچیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هفتم تیر طی سخنانی ضمن معرفی بخش‌های مختلف بنای یادمان شهدای هفتم تیر گفت: این مجموعه برخوردار از بخش‌های مختلفی ازجمله موزه، یادمان، مسجد، سالن آمفی‌تئاتر، سالن قرائت خانه، پژوهشگاه، مرکز اسناد، پارکینگ و غیره است ضمن اینکه این مجموعه پیرامون یک حیاط مرکزی شکل گرفته است که سایر فعالیت‌ها گرداگرد این حیاط درنظر گرفته شده است.

در میان حیاط نیز بنای اصلی یادمان شهدای هفتم تیر قرار دارد که درست در محل شهادت شهدا ساخت شده که این بنا 18متر ارتفاع دارد و از تمام دیواره‌های این مجموعه بلندتر است. وی ساخت بنای با عظمت یادمان شهدای هفتم تیر ظرف دو سال‌ونیم را بسیار افتخارآمیز خواند که در سایه همکاری تنگاتنگ، شهرداری تهران و برخی نهادهای دیگر با سرعت پیش رفت.
به‌عنوان مثال شهرداری تهران در تملک زمین این یادمان، زحمات زیادی کشید و برای تأمین آب، برق و گاز این مجموعه نیز بدون اتلاف وقت در کمترین زمان کارها انجام شد. در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام باقری رئیس هیأت‌امنای بنیاد فرهنگی هفتم تیر ضمن تشکر از زحمات محمدباقر قالیباف شهردار تهران در ساخت این بنای یادبود گفت: عمده زحمات این بنا بردوش ایشان و همکارانشان بوده است.

تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قالیباف

دیروز سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر ویژه از نقش محمدباقر قالیباف در احداث بنای یادمان شهدای هفتم تیر گفت: ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم در اداره فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تأمین امکانات لازم برای مسجد و کتابخانه این مکان ارزشمند که متعلق به شهید بهشتی و 72تن از یاران با وفای ایشان است از هرگونه کمکی دریغ نکنیم. وی شهید بهشتی را شخصیتی جامع‌الاطراف دانست که مسائل، انضباط، اراده راسخ، لطافت روح، نظافت، سعه‌صدر، اقتدار و تواضع ازجمله این صفات بود و در ادامه افزود: می‌توانیم با اندیشیدن راهکارهایی شخصیت این شهید را به‌عنوان الگویی حتی به جهانیان معرفی کنیم و نشان دهیم که در کوران انقلاب و تلاطم‌های آن روزگار او چگونه توانست با درایت و استقامت خاص خود امور را مدیریت کند و دیگران را به تحرک وادارد.

کد خبر 175340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز