گروه بین‌الملل: درحالی‌که رئیس‌جمهور جدید مصر رایزنی‌ها با مقام‌های لشکری و کشوری را آغاز کرده است، رقیب شکست‌خورده وی، دیروز کشور را به مقصد امارات ترک کرد.

به نوشته روزنامه مصری الاهرام، محمد مرسی در راستای رایزنی با مقام‌های کشور، دیروز با حسین طنطاوی رئیس شورای نظامی و سامی عنان رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و معاون رئیس شورای نظامی و شماری دیگر از اعضای این شورا در مقر وزارت دفاع دیدار و گفت‌وگو کرد. مرسی در این دیدار ضمن قدردانی از مدیریت ارتش طی دوره انتقالی که ضمن محترم شمردن اراده مردمی، کشور را از خطرات احتمالی مصون داشت، نقش ارتش در اداره روند انتخابات در کمال شفافیت را ستود. حسین طنطاوی هم با تأکید بر اینکه ارتش از همان ابتدای انقلاب هدف خود را در حمایت از مصالح عالیه کشور و اعتلای اصل آزادی ملت مصر تعریف کرده، افزود:

ارتش در آینده هم در کنار تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی خواهد ماند و در کنار رئیس‌جمهور مشروع و منتخب مردم برای برقراری امنیت و ثبات و اعتلای حاکمیت قانون خواهد ایستاد. از سوی دیگر، مشاور سیاسی رئیس‌جمهور منتخب مصر تأکید کرد که یکی از نخستین تصمیمات مرسی، تعیین معاونان ازجمله یک معاون مسیحی و یک معاون زن خواهد بود.

این برای نخستین بار در تاریخ مصر است که چنین اتفاقی روی می‌دهد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، احمد ضیف تأکید کرد که پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌معنای تحکیم انقلاب است و مرسی قصد دارد تا استراتژی همبستگی و وحدت میان تمامی گروه‌ها و طبقات ملت مصر را در پیش گیرد و در این راستا، شماری از معاونان را انتخاب خواهد کرد که دارای اختیارات و صاحب نفوذ خواهند بود. وی درباره بحث و جدل‌های ایجاد شده درباره تحلیف رئیس‌جمهور، تأکید کرد که خیلی زود است که درباره این مسائل گفت‌وگو شود اما باید به این نکته اشاره کرد که ملت مصر از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهد تا سوگند خود را در مقابل پارلمان منحل شده بجا آورد.

ضیف تصریح کرد که محمد مرسی قصد دارد از طریق کانال‌های قانونی زمینه بازنگری در تصمیم منحل‌کردن پارلمان را فراهم آورد. مشاور سیاسی رئیس‌جمهور جدید مصر تأکید کرد که دربرگرفتن تمامی رویکردهای ایدئولوژیک و موازنه میان آنها، چالشی بسیار دشوار است و از این رو، مرسی تصمیم به تشکیل شورای مشورتی مرکب از نمایندگان ایدئولوژی‌های مختلف موجود در کشور گرفته تا با آنها در تصمیمات خود به شور بنشیند و شبهه اتخاذ تصمیمات به‌صورت فردی به‌وجود نیاید. احمد ضیف تأکید کرد که اولویت نخست رئیس‌جمهور جدید مصر رسیدگی به موضوع اقتصاد برای برقراری عدالت اجتماعی در کشور است.

از سوی دیگر، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در‌پی احضار شدن به دادگاه، دیروز در میان اعتراضات شماری از شهروندان مصری، کشور را به مقصد امارات ترک کرد. به نوشته روزنامه مصری الوفد، احمد شفیق بامداد روز سه‌شنبه به همراه سه دختر خود عازم ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد. احمد شفیق را دو نفر از کارمندان واحد روابط عمومی فرودگاه قاهره تا سالن پاویون همراهی کردند.

به هنگام حضور شفیق در فرودگاه شماری از نیروهای فرودگاه تجمع کرده و وی را به سرقت دارایی‌های کشور متهم کردند. در پی آن، وی به سرعت به سمت هواپیما حرکت کرد. این درحالی است که عبدالمجید محمود دادستان کل قاهره روز دوشنبه دستور آغاز تحقیقات درباره شفیق و حسنی مبارک را درباره هدردادن اموال عمومی صادر کرد.

نخستین اظهارنظر همسر رئیس جمهور

نجلاء محمود همسر رئیس‌جمهور جدید مصر، خود را نه بانو بلکه خدمتگزار نخست کشور توصیف کرد و افزود: اسلام به ما آموخته است که رئیس یک مملکت خدمتگزار آن مملکت است و این بدان معناست که همسرش هم باید خدمتگزار مردم باشد و القاب و عناوین تحمیل شده به ما باید از قاموس سیاسی و اجتماعی کشور حذف شود.

کد خبر 175331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز