دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود نگرانی‌ها از کارشکنی نظامیان در مصر، بالاخره محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر شد اما نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که مرسی در حالی زمام قدرت را در مصر به عهده گرفته که سرزمین فراعنه میراث‌دار مشکلات بسیاری است.

به گزارش ایسنا،اتحادیه روزنامه‌های مستقل عراق، در تحلیلی با عنوان "هفت چالش پیش روی مرسی" می‌نویسد: محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهوری منتخب مصر پس از انقلاب 25 ژانویه این کشور است اما با راه‌یابی وی به کاخ ریاست جمهوری مصر، هفت چالش اساسی به انتظار وی نشسته‌اند که مردم مصر منتظرند مرسی چگونه این مشکلات حل می‌کند.

اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی مرسی این‌ها هستند:

امنیت

امنیت اولین و مهمترین چالش پیش روی رئیس‌جمهوری جدید مصر است چرا که از زمان انقلاب مردمی مصر هنوز امنیت و ثبات آنگونه که باید به جامعه مصر بازنگشته و نمونه‌‌هایی از ناامنی و اوباش‌گری هرز گاهی در مناطق مختلف مصر به چشم می‌خورد.

این در حالی است که نقش پلیس در کنترل جامعه و ناآرامی‌ها به میزان چشم‌گیری کاهش یافته و هر جا تجمعی از مخالفان دست به راهپیمایی می‌زنند لباس شخصی‌های ناشناس به این تجمع‌ها حمله می‌کنند و باعث به وجود آمدن درگیری‌های شدید می‌شوند که تاکنون این جریان سوم شناخته و یا مجازات نشده است.

مرسی پیش از رسیدن به پست ریاست جمهوری بارها شعار زندگی شرافتمندانه، آزادی و عدالت اجتماعی سر داده بود و وعده داده بود که مشکلات مصر را برطرف خواهد کرد که در مقدمه همه این مشکلات، مسائل امنیتی کشور قرار دارد. اما با وجود کاهش قدرت پلیس بر جامعه مصر، پایین آمدن توان عملیاتی نیروهای امنیتی، کمبود خدمات بهداشتی، مشکلات عبور و مرور در شهرهای بزرگ بویژه پایتخت و مشکلات معیشتی مردم، مرسی برای محقق کردن وعده‌های خود با مشکلات زیادی روبرو است.

محاکمه مبارک

دومین چالشی که محمد مرسی به عنوان یک نامزد اسلام‌گرا و مخالف نظام پیشین این کشور با آن روبرو است، محاکمه مجدد حسنی مبارک، ‌رئیس‌جمهوری پیشین مصر و نزدیکان وی از جمله دو فرزندش است که بارها به آن وعده داده است.

هم‌اکنون ملت مصر منتظرند که ببینند مرسی چگونه با مساله محاکمه مجدد مبارک که هنوز طرفداران زیادی در مصر دارد برخورد می‌کند و حال آنکه مرسی قبل از انتخابات بارها از اعدام مبارک سخن گفته بود.

ارتباط مرسی با اخوان‌المسلمین

سومین مساله‌ای که مرسی پس از ریاست جمهوری باید با آن دست و پنجه نرم کند چگونگی حفظ روابط خود با اخوان المسلمین است به گونه‌ای که اعتراض‌ لیبرال‌ها و مسیحیان این کشور را به دنبال نداشته باشد.

یکی از بزرگترین دغدغه‌های لیبرال و مسیحیان مصر پیش از رسیدن مرسی به قدرت این بود که در صورت پیروزی مرسی در انتخابات، احتمال به وجود آمدن یک دولت دینی که رهبراخوان المسلمین آن را اداره کند وجود دارد هرچند این امر بارها از سوی مرسی رد شده اما نگرانی‌ها هنوز آنگونه که باید برطرف نشده است.

مرسی پیش از رسیدن به قدرت اعلام کرده بود، اخوان المسلمین مرجع تصمیم‌گیری‌‌های وی نخواهد بود و رهبر اخوان المسلمین نیز همانند یک شهروند عادی مصری است که فقط می‌تواند به بیان نظرات خود بپردازد و نه اینکه اعمال قدرت کند.

گردشگری

گردشگری یکی از بزرگترین منابع درآمدی مصر محسوب می‌شود و نبود 18 ماهه امنیت در این کشور خسارت‌های زیادی به بخش گردشگری مصر وارد کرد و این علاوه بر مشکلات گذشته بخش گردشگری مصر است.

محمد مرسی باید علاوه بر مقابله با کاهش درآمدهای گردشگری فکری نیز به حال سیاست‌های نادرست اتخاذ شده از سوی دولت پیشین این کشور در بخش مذکور کند و تا حد زیادی این بخش را ارتقا دهد تا مصر بتواند بر آن به عنوان یک منبع درامد پایدار تکیه کند.

اقتصاد

شهروندان مصری طی سه دهه از سیاست‌های نادرست اقتصادی نظام پیشین این کشور رنج برده‌اند و این امر باعث بالا رفتن سطح بیکاری در میان جوانان، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و مشکلات اساسی اقتصادی در جامعه مصر شده است که رئیس‌جمهوری جدید باید خود را برای سر و سامان دادن به همه این‌ مشکلات آمده کند.

چالش عمده‌ای که بر سر اقتصاد مصر وجود دارد این است که نبود امنیت در چند ماه گذشته سطح سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به شدت کاهش داده و هم‌اکنون مصر در اجرای پروژه‌های زیربنایی خود همانند پروژه‌های آب، برق، راه و ترابری و غیره با مشکلات جدی روبرو است و محمد مرسی باید برای این مشکلات فکری بکند چرا که در دراز مدت این مساله مصر را از پای درمی‌آورد.

صحرای سینا

از آغاز انقلاب مردمی مصر و انتشار اطلاعاتی مبنی بر عبور گروه‌های جهادی از مرزهای سینا و ورود به سرزمین‌های اشغالی برای رویارویی با صهیونیست‌ها دغدغه حاکمان مصر در این زمینه افزایش یافته و حتی باعث به وجود آمدن تنش‌هایی میان رژیم صهیونیستی و مصر شد به گونه‌ای که مقامات این رژیم بارها از رئیس‌جمهوری جدید مصر خواسته‌اند تا امنیت اسرائیل را تامین کند و صحرای سینا به طور شایسته کنترل نماید.

شبه جزیره سینا علاوه بر مشکل اسرائیل، از مشکل بزرگ دیگری نیز رنج می‌برد و آن هم درخواست ساکنان مصری شبه جزیره سینا برای مشخص شدن سرنوشتشان و انجام پروژه‌های عمرانی در این منطقه است.

ساکنان سینا همواره از اینکه دولت مصر آن‌ها را نادیده می‌گیرد ناخرسندند و شایعاتی در خصوص احتمال فروش زمین‌های محل زندگی آن‌ها به اسرائیلی‌ها منتشر می‌شود که همه این‌ها باعث به وجود آمدن انتظارات گسترده از مرسی برای سرو سامان دادن به وضضعیت سینا شده است.

پاکسازی نهادهای دولتی

هفتمین چالشی که محمد مرسی با آن روبرو است پاکسازی نهادهای دولتی است که به مدت 30 سال نظام فاسد پیشین این کشور بر آن‌ها سیطره داشته و اکنون ضرورت پاکسازی این نهادها بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود.

از جمله نهادهایی که باید مرسی در کارکنان آن تغییرات اساسی ایجاد کند نیروهای مسلح، پلیس، دستگاه قضایی و کارکنان ارشد وزارتخانه‌های مختلف این کشور است که قریب به 18 ماه است مردم مصر اصلاح ساختار آن‌ها را خواستار هستند.

مشکل اساسی که مرسی با آن روبرو است یکی قدرت گسترده برخی از این نهادها است و دیگر این‌ که مرسی چگونه این افراد را جایگزین کند بدون اینکه از اعضای اخوان المسلمین استفاده کند، چرا که استفاده از اعضای اخوان المسلمین در پست‌های کلیدی یقیقنا اعتراض‌های گسترده را در مصر به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 175183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز