گروه بین‌الملل: مصری‌ها درحالی یکشنبه شب خود را در شادی نتیجه انتخابات با جشن و پایکوبی به صبح رساندند که نخستین رئیس‌جمهور اسلامگرای جهان عرب و نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر، همزمان با استعفا از تمامی سمت‌های حزبی خود، رایزنی‌ها برای تعیین نخست‌وزیر را آغاز کرد و متعهد شد که رئیس‌جمهور تمامی ملت مصر باشد.

به نوشته روزنامه مصری الاهرام، میلیون‌ها نفر از مردم مصر در استان‌ها و مناطق مختلف کشور به نشانه ابراز شادی برای پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری به خیابان‌ها ریختند و تا ساعات اولیه بامداد دوشنبه به جشن و شادی پرداختند و در عین حال، شورای نظامی را به واگذاری قدرت به رئیس‌جمهور منتخب فراخواندند.

این درحالی است که هواداران احمد شفیق نامزد شکست خورده انتخابات، ضمن پراکنده شدن از میدان سرباز گمنام در قلب قاهره، با انتقاد از شورای نظامی، این شورا را به فروختن کشور متهم کردند. دیروز برخی رسانه‌های مصری اعلام کردند که شفیق قصد تشکیل یک حزب سیاسی را دارد.

اما محمد مرسی که پیش از این رئیس حزب آزادی و عدالت - حزب تازه‌تأسیس گروه اخوان‌المسلمین در مصر - بود، پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، از سمت حزبی و عضویت در گروه اخوان‌المسلمین استعفا داد. مرسی یکشنبه شب در سخنرانی‌ای که از تلویزیون مصر به‌صورت زنده پخش شد، ضمن اینکه متعهد شد رئیس‌جمهور تمام ملت مصر باشد، پیروزی خود در این انتخابات را رخدادی تاریخی توصیف کرد.

وی نقش ارتش در مدیریت امور کشور از زمان براندازی نظام حسنی‌مبارک را ستود و آن را نهاد نظامی ریشه داری توصیف کرد.
مرسی با تأکید بر اینکه با پیام صلح آمده است، تصریح کرد که مصر به تمامی معاهدات و قراردادها و تعهدات و توافقات با تمامی کشورها و دولت‌های دنیا پایبند خواهد بود. رئیس‌جمهور جدید مصر تأکید کرد که انقلاب مصر تا تحقق تمامی اهداف تعریف شده‌اش یعنی آزادی، عدالت اجتماعی و کرامت بشری ادامه خواهد یافت. مرسی از روز گذشته، رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید را هم آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حال حاضر محمد مرسی مذاکراتی را با محمد البرادعی درباره نقش سیاسی احتمالی وی آغاز کرده و این امر می‌تواند خیال گروه‌های غیراسلامگرا را از بابت پیش‌داوری‌ها درباره مرسی آسوده سازد. حسین الطنطاوی رئیس شورای نظامی مصر هم پس از اعلام پیروزی مرسی به وی تبریک گفت. اما به‌نظر می‌رسد نخستین رویارویی رئیس‌جمهور منتخب و شورای نظامی حاکم در موضوع سوگند ریاست‌جمهوری نمود یابد، زیرا براساس متمم قانون اساسی، رئیس‌جمهور پس از انحلال پارلمان باید مقابل دادگاه عالی قانون اساسی سوگند یاد کند، اما یاسر علی سخنگوی مرسی تأکید کرد که وی در مجلس نمایندگان سوگند یاد خواهد کرد زیرا تنها نهاد مشروع منتخب از سوی مردم است.

واکنش‌های بین‌المللی

با اعلام خبر پیروزی مرسی در نوار غزه صدها نفر از فلسطینیان به نشانه شادی به خیابان‌ها ریختند. اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس در نوار غزه هم به محمد مرسی تبریک گفت. محمود الزهار از رهبران حماس پیروزی وی را لحظه‌ای تاریخی و موفقیت بزرگی برای شهدا توصیف و پیش‌بینی کرد که این امر بازخوردهای مثبت و متوازنی به نفع ملت فلسطین داشته باشد.

امارات متحده عربی، کویت،چین، روسیه و عربستان سعودی هم از جمله کشورهایی بودند که پیروزی مرسی را به وی تبریک گفتند. ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم ضمن تبریک به مرسی، ابراز امیدواری کرد که وی بتواند مصر را در زمینه اصلاحات دمکراتیک و اقتصادی رهبری کند. رئیس‌جمهور آمریکا در پیام تبریکی برای رئیس‌جمهور منتخب مصر اذعان کرد که از حرکت مصر به سوی دمکراسی و همکاری با محمد مرسی براساس احترام متقابل برای خدمت به مصالح مشترک دو کشور حمایت خواهد کرد. در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای، ضمن ستودن روند دمکراتیک در مصر، از رهبران جدید مصر خواست تا معاهده صلح میان دو طرف را که ثبات منطقه‌ای را در پی خواهد داشت، محترم شمارند. هراس رژیم صهیونیستی از لغو معاهده کمپ‌دیوید است.

محمد مرسی کیست؟

محمد محمد مرسی عیسی العیاط، 61 ساله؛ دارای دکتری مهندسی متالورژی از دانشگاه جنوب کالیفرنیا، عضو گروه اخوان‌المسلمین مصر بود و پس از تشکیل حزب آزادی و عدالت در پی براندازی نظام حسنی مبارک، ریاست آن را به دست گرفت. در انتخابات پارلمانی 2000 به پارلمان راه یافت و رئیس کمیسیون اسلامگرایان پارلمان شد. وی در حکومت حسنی مبارک به‌علت اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی 2005، به‌مدت هفت ماه بازداشت شد. در روزهای اعتراضات مردمی علیه رژیم مبارک هم زندانی اما به سرعت آزاد شد. محمد مرسی با شعار قوت ما در وحدت ماست در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد.

 

کد خبر 175196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز