جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: این روزها میدان تحریر قاهره مانند روزهای التهاب و اعتراض برای براندازی نظام مبارک، مملو از صدها هزار نفر معترض است.

این بار سیل جمعیت برای اعتراض به قدرت‌طلبی نظامیان و در انتظار نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان آمده است.
به نوشته روزنامه مصری الاهرام، دیروز (جمعه) صدها هزار نفر از مردم با شعار «جمعه بازگشت مشروعیت» به میدان تحریر رفتند تا ضمن فراخواندن شورای نظامی حاکم به لغو متمم قانون اساسی و بازنگری در حکم انحلال پارلمان، بر ضرورت اعلام فوری نتایج نهایی و رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری مصر تاکید کنند.

این درحالی است که فاروق سلطان رئیس کمیسیون عالی انتخابات مصر با اشاره به ادامه روند بررسی شکایات کاندیداها، تاکید کرد که کمیسیون انتخابات تحت‌تأثیر تهدیدها قرار نمی‌گیرد و تنها نهاد مسئول اعلام نتایج انتخابات است.

حاتم بجاتو دبیرکل کمیسیون تصریح کرد که شورای نظامی و هیأت دولت هیچ ارتباطی با انتخابات ندارند و این موضوع مربوط به کمیسیون است و نتایج انتخابات فردا یکشنبه اعلام خواهد شد. این در حالی است که هفته گذشته سخنگوی کانون قضات مصر که عالی‌ترین نهاد نظارت بر انتخابات است، اعلام کرده‌بود نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از آن است که محمد مرسی نامزد اخوان‌المسلمین با 900 هزار رای از رقیبش احمد شفیق پیشی گرفته و برنده انتخابات شده‌است.

پس از پایان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری مصر طی دو روز 27 و 28 خردادماه، انتظار می‌رفت روز پنجشنبه گذشته نتایج نهایی رسما اعلام شود. اما رئیس کمیسیون عالی انتخابات، همان روز اعلام کرد که نتایج انتخابات تا زمان بررسی تمامی شکایات به تعویق افتاده است. دو نامزد انتخابات، 410 شکایت علیه نتایج شماری از حوزه‌های انتخابیه به‌علت برخی تخلفات به هنگام رای گیری یا شمارش آرا، ارائه داده‌اند. این درحالی است که احمد شفیق نامزد مورد حمایت نظامیان و عوامل رژیم سابق و آخرین نخست‌وزیر زمان مبارک، دیروز در کنفرانس خبری تاکید کرد که با تکیه بر پیگیری‌های کمپین انتخاباتی‌اش، اطمینان خاطر دارد که پیروز مشروع انتخابات ریاست‌جمهوری است.

وی در عین حال تاکید کرد که منتظر نظر کمیسیون عالی انتخابات خواهد ماند و نظر این کمیسیون دراین‌باره فصل الخطاب بوده و برایش محترم است. کمپین انتخاباتی اخوان المسلمین هم پیش از این، با تاکید بر اینکه شمارش آرای باقیمانده تاثیری در روند نتیجه انتخابات نخواهد داشت، تاکید کرد که شورای نظامی حاکم نباید رودرروی انقلابیون قرار گیرد که در این صورت، جنگی داخلی میان نیروهای انقلابی و ضد‌انقلاب درخواهد گرفت. محمد مرسی فردای انتخابات ریاست‌جمهوری از پیروزی در این انتخابات خبر داده‌بود.

از سوی دیگر، محمد البرادعی با اشاره به اوضاع جاری در کشور پس از انتخابات، تاکید کرد که مصر در حال انفجار است.
وی همچنین خواستار تشکیل فوری کمیته‌ای میانجیگر برای یافتن راه برون‌رفتی سیاسی و قانونی از بحران سیاسی کنونی در کشور شد. اما درعرصه بین‌المللی، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر ضرورت واگذاری قدرت به پیروز انتخابات، شورای نظامی را به پایبندی به تعهدات خود فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون با فراخواندن ارتش به ایفای نقشی مناسب در مرحله آتی، ارتش را به تناقض در اظهارات علنی و غیرعلنی خود متهم کرد. کلینتون همچنین شورای نظامی را به اتخاذ اقداماتی متهم کرد که به تضعیف و تخریب قدرت مبتنی بر قانون اساسی در مصر منجر می‌شود. این اظهارات اعتراض احزاب مصر را در پی داشت و دو حزب ناصری و الوفد اظهارات وی را دخالت در امور داخلی مصر توصیف کردند. 

کد خبر 174755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز