بندرعباس- محمد خادمی: یک هفته انتظار می‌کشند تا هفته به پایان برسد و از فروش قسمتی از تولیدات خود، خرج و مخارج یک هفته‌ای خانواده‌شان را تأمین کنند.

پنجشنبه بازار -میناب

 این حکایت کسبه پنجشنبه‌بازار شهر میناب استان هرمزگان است. در این بازار که به‌عنوان قدیمی‌ترین بازار یک‌روز در هفته کشور معروف است و تاریخچه آن به پنج قرن پیش بر می‌گردد، از صنایع‌دستی گرفته تا مواد غذایی، ماهی، پوشاک، لوازم خانگی و... به فروش می‌رسد. اما خاکی بودن محوطه، غرفه‌های بدون سایبان، وضعیت نامناسب قرارگیری غرفه‌ها، نبود مسجد و پارکینگ خودرو در کنار بازار، حضور کالاهای خارجی در کنار کالاهای داخلی و بی‌توجهی مسئولان شهر میناب به این بازار مشکلات فراوانی را برای فروشندگان و مراجعه‌کنندگان این بازار قدیمی به‌وجود آورده است.

اجناس خاکی

سجاد مقربی‌نژاد یکی از غرفه‌داران این بازار به خبرنگار ما می‌گوید: به‌دلیل خاکی بودن محوطه این بازار، با یک‌وزش باد خاک بلند می‌شود و روی وسایلی که برای فروش آورده‌ایم، می‌نشیند. وی که فروشنده پوشاک است، می‌افزاید: برخی خریداران فکر می‌کنند پوشاک من به‌خاطر خاکی بودن دست دوم است. این شهروند مینابی خاطرنشان می‌کند: مراجعه‌کنندگان با مراجعه به این بازار لباس‌ها و کفش‌هایشان خاکی می‌شود و به‌همین‌ خاطر فقط خود اهالی بومی به این مرکز مراجعه می‌کنند و چنانچه این بازار ساماندهی شود، محل مناسبی برای حضور مسافران هم هست.

حضور کالاهای خارجی

یکی دیگر از شهروندان مینابی که بیشتر مایحتاج زندگی خانواده خود را از این بازار تهیه می‌کند، می‌گوید: این بازار یکی از بازارهای قدیمی استان هرمزگان است و اغلب محصولات صنایع‌دستی استان را در آن می‌توان پیدا کرد اما متأسفانه با حضور کالاهای خارجی آنطور که باید صنایع‌دستی به فروش نمی‌رود و غرفه‌های صنایع‌دستی نسبت به دیگر غرفه‌ها خلوت‌تر است. سعید رحیمی می‌افزاید: حضور این محصولات خارجی به قدری فراوان شده است که محصولات کشاورزی خارجی هم در این بازار به فروش می‌‌رسد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه چه محصولات کشاورزی خارجی برای فروش به این بازار عرضه می‌شود؟ می‌گوید: پرتقال در فصل زمستان و انبه که البته یکی از محصولات کشاورزی استان هرمزگان است از کشور پاکستان وارد این بازار می‌شود که جای سؤال دارد.

سایبان‌های پارچه‌ای

تعداد زیادی از فروشندگان این بازار را زنان تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها مشغول فروش مواد غذایی هستند. یکی از فروشندگان زن می‌گوید: با نزدیک شدن به فصل گرما و با توجه به اینکه شهر میناب هم از شهرهای گرمسیر کشور است، متأسفانه غرفه‌هایی که در این بازار برپا هستند فاقد سایبان بوده و گرما امان فروشندگان را بریده است، به همین دلیل تعدادی از غرفه‌داران خودشان با پارچه و حصیر برای غرفه خود سایه‌بان درست کرده‌اند تا دست‌کم محصولات‌شان مثل سبزیجات در گرما خراب نشود.

نبود نمازخانه و پارکینگ

یکی دیگر از کسبه این بازار می‌گوید: تعداد بسیاری از هموطنان به این بازار مراجعه می‌کنند اما تعداد سرویس‌های بهداشتی آن بسیار کم است و مکان مناسبی برای نمازخانه آن طراحی نشده است. جاسم فرهمند می‌افزاید: بیش از هزار نفر برای فروش محصولات خود به این بازار مراجعه می‌کنند و چند هزار نفری نیز از این بازار دیدن می‌کنند، که متأسفانه نبود پارکینگ خودرو مشکلاتی را برای فروشندگان و مراجعه‌کنندگان فراهم کرده است.

ضرورت حضور بخش خصوصی

فرماندار شهرستان میناب با بیان اینکه بازارهای قدیمی و سنتی از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد و زندگی مردم چه در دوران گذشته و چه در حال برخوردار هستند، می‌گوید: پنجشنبه بازار میناب یکی از مراکز تجاری فعال از گذشته تاکنون در استان هرمزگان محسوب می‌شود و از جایگاه خاصی در این منطقه برخوردار است.

مسعود قانعی‌فرد می‌افزاید: مکان پنجشنبه بازار میناب، مناسب است چراکه در حاشیه شهر قرار دارد اما باید توجه بیشتری به آن شود. وی یادآور می‌شود: این بازار از سوی شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده و به تازگی نیز زمان قرارداد آن به اتمام رسیده است و در حال حاضر شهرداری در تلاش است با یک سرمایه‌دار جدید قرارداد ببندد. فرماندار میناب در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه چه اقدامی بابت مشکلات این بازار انجام شده است؟ می‌گوید: مطمئن باشید مشکلات این بازار با همکاری بخش خصوصی برطرف می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: در روز پنجشنبه بازار نزدیک به هزار نفر فروشنده در این بازار مشغول به کارند، البته دست‌فروشان دیگر نیز در اطراف محوطه بازار بساط خود را برپا می‌کنند و بیش از چهار تا پنج‌هزار نفر نیز از سرتاسر استان هرمزگان و استان‌های همجوار به این بازار مراجعه می‌کنند که جا دارد در این زمین توجه بیشتری شود.

کد خبر 175107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز