همشهری آنلاین: یک فعال کارگری اعلام کرد: در حال حاضر با تصویب دستمزد 390 هزار تومانی 60 درصد از کارگران قانونی زیر خط بقاء (خط مرگ) قرار دارند.

فرامرز توفیقی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه بیش از 60 درصد از کارگران قانونی کشور پایه دستمزد دریافت می‌کنند، تصریح کرد: کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسیدن به خط فقر شدید به شغلی های دوم و سوم روی آورده‌اند.

 او با اشاره به افزایش نرخ خط فقر تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری، نرخ خط فقر از یک میلیون و 250 هزار تومان در سال 90 به یک میلیون و 400 هزار تومان افزایش یافته است و با توجه به این که نرخ خط فقر شدید 700 هزار تومان برآورد می شود طبق مصوبه مزدی در سال 91 کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط فقر شدید در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معیشت می‌کنند.

 عضو کمیته مزد با اشاره به بلاتکلفی کارفرمایان و کارگران در سال جاری تصریح کرد: کارفرمایان به علت اعمال سیاست‌های تحریم نگرانی از فاز دوم اجرای قانون هدفمندی و عدم ارائه بسته‌های حمایتی در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند. در صورتی که دولت از ارائه بسته‌های حمایتی خودداری کند در سال جاری با بحران بیکاری مواجه خواهیم شد.

 او افزود: عدم پرداخت مزد عادلانه موجب شده است که کارگران به دنبال لقمه‌ای نان برای سیر کردن خانواده‌های‌شان بیشترین ساعات عمر خود را در محیط کار به سر ببرند و در شرایطی که انواع وام‌ها را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند ناچارا برای حفظ آبرویشان بیش از حد کار کنند.

کد خبر 166911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز