شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

فصل تابستان است و می‌توان هم از مزایای این فصل استفاده کرد و هم درصورت عدم‌رعایت نکات ایمنی مرتبط با تفریحات در فصل گرما فرد می‌تواند با خطرات و بیماری‌های زیادی از جمله مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های گوارشی و گرمازدگی مواجه شود.

تابستان - دریا

more چطور گرمازده نشویم؟

در این مطلب تلاش شده است تا علل بیماری گرمازدگی، انواع گرمازدگی و نحوه درمان این بیماری مورد بررسی قرار گیرد. به‌هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیمی گرمای بدن، گرمازدگی نامیده می‌شود. تولید گرما در بدن به‌علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت ایجاد شده باعث گرمازدگی می‌شود. گرمازدگی بر دونوع است: گرمازدگی کلاسیک و گرمازدگی فعالیتی.

گرمازدگی کلاسیک

فرم کلاسیک بیشتر در سنین بالا و در بیماران قلبی- عروقی، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، بیماران روانی، معلولان، افراد چاق، افرادی که به هر دلیل دچار کاهش آب بدن شده‌اند و استفاده‌کنندگان از بعضی داروها پس از چند روز تماس با هوای گرم که امکان تهویه مناسب محیط هم نباشد، اتفاق می‌افتد.

گرمازدگی فعالیتی

فرم فعالیتی در سنین پایین‌تر و به‌دنبال فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین در آب و هوای گرم (مانند کسانی که مسافت زیادی می‌دوند و بازیکنان فوتبال) و در شرایط کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد.

علل گرمازدگی

فعالیت شدید در گرما، پوشش زیاد بدن و عدم‌تعادل گرمایی (حتی در سرما هم احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد) از سوی کارشناسان از جمله علل گرمازدگی برشمرده شده است.

علائم گرمازدگی

ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، رنگ پریدگی و چسبناکی پوست، افزایش دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال از جمله علائم گرمازدگی محسوب می‌شوند.

تشخیص گرمازدگی

پس از مراجعه به پزشک، علائم شما بررسی شده و درصورت تشخیص اولیه گرمازدگی، فشارخون و دمای بدن شما اندازه‌گیری می‌شود. پزشکان برای سنجش دمای بدن از دماسنج استفاده می‌کنند.

درمان گرمازدگی

گرمازدگی یک بیماری خطرناک محسوب می‌شود و باید به سرعت آن را درمان کرد. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.

اقدامات درمانی پیش از ارسال به بیمارستان

در ابتدا لباس‌های فرد را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید. بعد از حمام گرفتن، فرد را در مکان خنکی قرار دهید. پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید و دستان و پاهای وی را ماساژ دهید. شخص را تشویق کنید که آب خنک بنوشد.

بهترین دارو برای رفع گرمازدگی

می‌توان در منزل نیز درصورت آگاهی از شیوه درمان سنتی از داروهای گیاهی نظیر عناب و زرشک برای درمان گرمازدگی استفاده کنید. برای استفاده از خاصیت درمانی عناب و زرشک باید آنها را دم کرد و به همراه شکر به خورد بیمار داد.

مراقبت بیمارستانی از گرمازدگان

در بیمارستان دمای بدن فرد کنترل می‌شود تا فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن نشود. آزمایش‌های خونی برای تعیین مقدار نمک و سایر املاح موجود در خون انجام می‌شود.

کد خبر 174841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز