دولت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را 15درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیأت وزیران به استناد ماده50 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری،میزان ضریب افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را مشخص کرد. براین اساس، حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه اجرایی در سال 1391 به میزان 15 درصد نسبت به سال 1390 افزایش می‌یابد.

طبق این مصوبه، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه اجرایی به میزان 3 میلیون و 921هزار و 500 ریال تعیین شد. این میزان در سال 90 معادل 3 میلیون و 330 هزار ریال بود.

دو گروه بازنشسته

بازنشستگان کشور به دو گروه بزرگ کشوری و تأمین اجتماعی تقسیم می‌شوند (بدون درنظر گرفتن بازنشستگان لشکری) که گروه نخست زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند و حقوق بازنشستگی‌شان براساس قانون خدمات مدیریت کشوری تعیین می‌شود، بازنشستگان تأمین اجتماعی براساس میزان بیمه‌پردازی که در طول سالیان خدمت داشته‌اند با محاسبه معدل 2 سال آخر بیمه پردازی مبلغ مستمری‌شان مشخص می‌شود.

براساس قوانینی که اکنون بر کشور حاکم است میزان افزایش حقوق این دوگروه همه ساله (از 3 سال پیش) از سوی دولت تعیین می‌شود اما امسال سعید مرتضوی،مدیرعامل تأمین اجتماعی، اعلام کرد که 100 هزار تومان به حقوق و مستمری تمامی افراد تحت پوشش این صندوق اضافه خواهد شد. آنچه از وعده مرتضوی برمی‌آید نشان می‌دهد که این 100 هزار تومان علاوه بر میزان افزایش حقوقی است که دولت برای بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی درنظر گرفته است.

اما صمد‌الله فیروزی، معاون فنی و درآمد صندوق تأمین اجتماعی، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اظهارات مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی مبنی بر تلاش برای افزایش 200 هزار تومانی مستمری بازنشستگان تا پایان سال، گفت: در جهت تحقق این خواسته مدیرعامل، تا پایان سال بنا داریم در این راستا برنامه‌ریزی کرده و با توجه به منابع درآمدی، هزینه کنیم.

براساس قانون در صندوق تأمین اجتماعی تکلیفی داریم و منابعی در راستای اجرای این تکلیف در اختیار ما قرار دارد و تلاش می‌شود متناسب با منابع و متاثر از تکالیف نسبت به ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران اقدام کنیم و در راستای اجرای این پروسه پیشنهادی از سوی صندوق تأمین اجتماعی به هیأت وزیران اعلام و هیأت وزیران آن را تصویب می‌کند.

به گفته او، البته تحقق این امر (افزایش حقوق‌ها) در گرو میزان منابعی است که به‌عنوان حق بیمه و سود سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود و باید این امر پرداخت مستمری به جمعیت یک میلیون و 720 هزار نفری مستمری‌بگیر و تأمین تعهدات کوتاه‌مدت صندوق از جمله ارائه خدمات درمان، پرداخت کمک هزینه ازدواج و بارداری را کفاف دهد.

از سوی دیگر علی‌اکبر خبازها،رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی، گفت که میزان افزایش حقوق بازنشستگان این صندوق هفته آینده اعلام خواهد شد.بر این اساس با اعلام افزایش حقوق از سوی دولت تکلیف گروه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مشخص شده است اما بازنشستگان تأمین اجتماعی تا هفته دیگر منتظر خواهند ماند تا مقدمات تعیین افزایش حقوقشان آماده شود.

کد خبر 174666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز