همشهری آنلاین: مدیر برنامه‌های مسعود اوزیل، هافبک ترک‌تبار رئال مادرید و تیم ملی فوتبال آلمان، از شکایت قضایی علیه افرادی خبر داد که در اینترنت علیه اوزیل شعارهای نژادپرستانه منتشر می‌کنند. هویت توهین‌کنندگان هنوز مشخص نیست.

ozil

همزمان با ‌آخرین بازی آلمان در مرحله‌ گروهی جام ملت‌های اروپا در برابر دانمارک در شهر لووف اوکراین، پیامی با این مضمون توئیت شد: «اوزیل قطعا آلمانی نیست! یک تکه کاغذ رگ و ریشه‌ها را عوض نمی‌کند.» در ادامه این پیام آمده بود که تنها بازیکنانی با نام آلمانی، باید با پیراهن تیم ملی این کشور پا به زمین مسابقات بگذارند.

سرویس پیام کوتاه توئیتر پس از ۳ هزار توئیت و شمار انبوهی اعتراض به این موضع‌گیری، سرانجام نام کاربری و پروفایلی را که گزاره‌های نژادپرستانه از طریق آن منتشر شده بودند را مسدود کرد.

مسعود اوزیل در غرب آلمان و در خانواده‌ای ترک متولد شده است. او خود قصد ندارد تا پایان دیدار یک‌چهارم نهایی تیم آلمان در روز جمعه در مورد شعارهای یادشده موضع‌گیری کند. ملی‌پوشان آلمان در این روز به مصاف یونان می‌روند.

آن‌طور که مدیر برنامه‌های اوزیل روز سه‌شنبه (۱۹ ژوئن/ ۳۰ خرداد) به خبرگزاری آلمان گفت، هدف از شکایت قضایی مقابله با کسانی است که خواسته و ناخواسته به انتشار گزاره‌های نژادپرستانه علیه اوزیل کمک می‌کنند.

مشکلی ریشه‌دار در فوتبال اوکراین

حملات نژادپرستانه لفظی و فیزیکی به بازیکنان رنگین‌پوست یا انجام حرکات و سردادن شعارهای نژادپرستانه در جریان بازی‌های جام ملت‌های اروپا، از نگرانی‌های مهم در آستانه‌ برگزاری این مسابقات در لهستان و اوکراین بودند.

پیش از این هم اخباری در مورد برخوردهای نژادپرستانه در تمرین تیم ملی فوتبال هلند منتشر شده بود. همچنین ماریو بالوتلی و تئودور گبر سیلاسی، ملی‌پوشان رنگین‌پوست ایتالیا و جمهوری چک، مورد حملات نژادپرستانه قرار گرفته بودند.

میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه‌ فوتبال اروپا (یوفا)، با وجود ابراز رضایت از روند برگزاری بازی‌ها در لهستان و اوکراین، از چنین اقداماتی به شدت انتقاد کرده است. وی که خود از مخالفان سپردن میزبانی بازی‌ها به لهستان و اوکراین بود، روز دوشنبه (29 خرداد) در ورشو، پایتخت لهستان گفت: «من خیلی خیلی راضی هستم. خوشحالم که فضا تا کنون تا ۹۹ درصد مثبت بود».

او که سه روز پیش از پنجاه‌وهفتمین سالروز تولدش سخن می‌گفت، افزود: «همه چیز در حد عالی نیست، اما سازماندهی امور بهتر از آنچه اکنون انجام می‌شود، بسیار دشوار است».

به گزارش دویچه‌وله، رئیس اتحادیه‌ فوتبال اروپا سال گذشته و در پی یک رشته اقدامات نژادپرستانه در اوکراین، فدراسیون فوتبال این کشور را به محرومیت تیم ملی از حضور در رقابت‌های بین‌المللی تهدید کرد. پلاتینی همچنین با سفر به این کشور از رئیس جمهوری ایوو یوسیپوویچ خواست برای مشکل هولیگان‌ها در ورزشگاه‌های فوتبال چاره‌ای اندیشیده شود.

این مشکل با وجود این همچنان پابرجاست. در دیدار ایتالیا و اوکراین در چارچوب مرحله‌ گروهی جام ملت‌های اروپا که با تساوی یک بر یک دو تیم به پایان رسید، هواداران تیم اوکراین باز هم شعارهای نژادپرستانه سردادند و حرکت‌های خاصی را به نمایش گذاشتند. اتحادیه‌ فوتبال اروپا هیئتی را مأمور بررسی این موضوع کرده است.

یوفا پیش از آغاز مسابقات یورو ۲۰۱۲ از داوران مسابقات خواسته بود در صورت مشاهده‌ هرگونه حرکت نژادپرستانه، فورا بازی را متوقف کنند.

 

کد خبر 174616
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز