سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی نسل جدید دستگاه لوزالمعده مصنوعی را مورد آزمایش قرار داده‌اند که قادر است به صورت خودکار افزایش یا کاهش قند خون را در بیماران دیابتی اندازه گیری کرده و دوز مناسب انسولین را تجویز کند

لوزالمعده مصنوعی برای بیماران دیابتی

به گزارش ایسنا، در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، لوزالمعده (پانکراس) توانایی تولید انسولین را به عنوان هورمون کلیدی برای تنظیم قند خون از دست می‌دهد و بیماران مجبورند به صورت مداوم سطح قند خون خود را اندازه‌گیری کرده و دوز انسولین مورد نیاز را تزریق کنند.

لوزالمعده مصنوعی یا سیستم هیپوگلیسمی-هایپرگلیسمی (HHM) از یک پمپ انسولین، مانیتور اندازه گیری گلوکز و نرم افزار ویژه‌ای برای پیش بینی تغییرات در قند خون تشکیل شده است. این دستگاه می‌تواند به صورت خودکار کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) یا افزایش آن (هایپرگلیسمی) را پیش بینی کند.

این دستگاه در حقیقت تلفیقی از دستگاه اندازه‌گیری قند خون و پمپ انسولین است که قابلیت برنامه ریزی شدن توسط بیمار را دارد.

لوزالمعده مصنوعی بااندازه‌گیری خودکار سطح قند خون و ارسال داده‌ها به رایانه یا تلفن همراه هوشمند بیمار، دوز مناسب انسولین را تجویز می‌کند؛ همچنین سیستم می‌تواند با ارائه الگویی، سطح آتی قند خون بیمار را پیش بینی کند.

سیستم با تشخیص کاهش یا افزایش قند خون، پیام هشداری به پمپ انسولین برای تغییر دوز ارسال می‌کند و می‌تواند سطح قند خون را همواره در محدوده ایمن نگه دارد.

دستگاه لوزالمعده مصنوعی HHM‌ در مرحله آزمایش بالینی در موسسه تحقیقات دیابت Sansum در سانتا باربارا، بر روی 13 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک به مدت 24 ساعت مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج آزمایش لوزالمعده مصنوعی بر روی حیوانات و نمونه اولیه دستگاه HHM‌ در نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا ارائه شده است.

کد خبر 174446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز