مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

بجنورد: وضعیت اسفبار آسفالت خیابان‌های بجنورد و نیز سنگفرش پیاده‌روهای این شهر، دیگر داد رانندگان و عابران را درآورده است.

چاله خیابان - بچنورد

به گزارش مهر، این روزها نان مکانیک‌ها و تعمیر‌کنندگان جلوبندی اتومبیل‌ها در بجنورد توی روغن است، چرا که با وضعیت فعلی خیابان‌های این شهر و خرابی مکرر جلوبندی اتومبیل‌ها، حالا‌حالاها بازار آنها سکه خواهد بود.چندی پیش شهردار بجنورد در نشست شورای مسکن خراسان شمالی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی بدهکاری خود را به شهرداری نمی‌پردازند، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیارد تومان حقوق کارکنان شهرداری بجنورد عقب افتاده و در حساب این نهاد نیز تنها 280میلیون تومان باقی مانده است.

بودجه‌های عمرانی صرف پرداخت حقوق می‌شود

پیش از این رئیس شورای شهر بجنورد در مورد بودجه شهرداری مرکز استان خراسان شمالی در جمع خبرنگاران گفت: با احتساب بودجه سازمان‌های مرتبط با شهرداری، بودجه این نهاد در سال 91به میزان 658میلیارد و 300میلیون ریال مصوب شده که نسبت به سال قبل، 15درصد افزایش یافته است.سیدمحمد لنگری اضافه کرد: بودجه شهرداری با سازمان‌های مرتبط در سال قبل 591میلیارد و 700میلیون ریال بود که حدود 80درصد از این بودجه محقق شد.رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: از بودجه مصوب سال‌جاری 38درصد برای هزینه‌های جاری و 62درصد برای بخش عمران شهری تعیین شده است.لنگری افزود: البته به‌دلیل تعاریف نامتعارفی که در بودجه عمرانی وجود دارد، بخشی از هزینه عمرانی نیز برای پرداخت حقوق کارمندان و کارگران بخش عمران هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌طور شفاف سالانه حدود 40درصد از بودجه شهرداری بجنورد به‌دلیل وجود نیروی مازاد و تنومند شدن بدنه شهرداری در عمران شهری هزینه می‌شود.لنگری افزود: این در حالی است که باید با اجرای طرح ساماندهی، بدنه تنومند شهرداری بجنورد را با واگذاری مسئولیت‌ها و وظایف قابل واگذاری به بخش خصوصی کوچک کرده و شهرداری را در بخش نظارتی فعال‌تر کرد. به گفته وی هم‌اکنون به‌دلیل فربه‌شدن بدنه شهرداری، بخش نظارتی این نهاد نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است.

‌توپ در زمین مردم

معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد عامل عمده تخریب آسفالت خیابان‌های فرعی شهر بجنورد را ناشی از رها‌سازی‌ آبریز پساب خانگی به کوچه‌ها اعلام کرده است. محمدعلی کشمیری با اعلام اینکه برای روکش، زیرسازی و آسفالت خیابان‌های بجنورد 30میلیارد ریال هزینه خواهد شد، اظهار داشت: این در حالی است که 80درصد عامل تخریب آسفالت خیابان‌های فرعی شهر بجنورد ناشی از رهاسازی پساب خانگی به داخل کوچه‌هاست.

وی با تأکید بر این نکته که رها‌سازی‌ این پساب در کوچه‌ها غیرقانونی است، تصریح کرد: اداره بهداشت شهرستان بجنورد نسبت به برخورد با متخلفین باید اقدام قانونی کند که در همین زمینه شهرداری نیز نسبت به این موضوع گلایه دارد. وی با بیان اینکه در گذشته قیر کالایی ارزان‌قیمت بوده و در سال‌های اخیر قیمت این کالا تا هفت برابر افزایش یافته است، یادآور شد: شهرداری بجنورد طی سال گذشته 280میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت خیابان‌ها هزینه کرد.معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد در مورد اجرای عملیات عمرانی آسفالت معابر شهری گفت: در سال گذشته 96هزار متر مربع از معابر سطح شهر که نیازمند ترمیم و اصلاح بود روکش آسفالت شد.

محمدعلی کشمیری افزود: این میزان از معابر شهر، با هزینه‌ای بالغ بر 11میلیارد ریال، روکش آسفالت شده است. وی ‌ افزود: همچنین لکه‌گیری معابر در 44هزار متر مربع از سطح شهر با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد و 630میلیون ریال انجام شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون عمر متوسط آسفالت در کشورهای پیشرفته 25سال تعریف شده است اظهار داشت: به‌دلیل شرایط جغرافیایی و اجرایی در کشور، انتظار عمر آسفالت حداقل 10سال پیش‌بینی شده است که متأسفانه به‌دلیل بی‌توجهی در ورود پساب‌های خانگی و مواد شوینده به خیابان‌ها و کوچه‌ها، عمر آسفالت در برخی از معابرشهر به دو سال کاهش یافته که این امر هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کند.

معاون شهردار بجنورد گفت: با گذشت 27سال از عمر تنها کارخانه آسفالت شهرداری بجنورد و افزایش فضای شهری، توان شهرداری در تأمین آسفالت کاهش یافته و به همین دلیل در سال گذشته برای آسفالت خیابان‌های اصلی شهر بجنورد از توان بخش خصوصی استفاده شد و شهرداری به آسفالت کوچه‌های فرعی و کوچه‌های بلوک‌های مسکونی شهری پرداخت. وی تصریح کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده در سال‌جاری برای روکش آسفالت معابر، قریب به 50درصد از کوچه‌های شهر نیازمند روکش آسفالت است.

به‌نظر می‌رسد حواشی و ضعف مدیریت‌های پیرامون شهرداری بجنورد که نمونه بارز آن در غرق‌شدن مادر و کودک بجنوردی در داخل جوی آب میدان مرکزی این شهر نمود پیدا کرد تمامی ندارد.

کد خبر 174415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز