همشهری آنلاین: دموکرات‌ها قصد دارند علیرفم اعلام وتو از سوی کاخ سفید با پیشنهاد یک قانون الزام‌آور برای خروج نظامی آمریکا از عراق تا اگوست 2008 به فشار علیه بوش بیفزایند.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، این طرح که پنجشنبه در واشنگتن ارایه شد، رییس جمهور آمریکا را موظف می‌کند از تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به صورتی قابل راستی‌آزمایی و مرحله‌ای بکاهد.
دان بارتلت، مشاور بوش اعلام کرد، دولت آمریکا این طرح را به صورت صریح رد کرده و در آخرین مرحله آن را وتو خواهد کرد. در همین حال، هیلاری کلینتون، نامزد رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا نیز از شیوه رفتار با سربازان آمریکایی مجروح شده در عراق انتقاد کرده است.
در این قانون خواسته شده است، چنانچه اوضاع به صورت چشمگیر بهبود نیابد، خروج نیروها باید سال جاری میلادی انجام شود.
در نهایت خروج نیروها در صورت بهبود اوضاع باید از اول مارس سال آینده میلادی آغاز شده و ظرف 180 روز خاتمه یابد.
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، با این طرح دولت عراق باید گام‌هایی را در راستای دموکراتیزه شدن برداشته و تامین امنیت داخلی را عهده دار شود. نیروهایی که از عراق خارج می‌شوند باید نیروهای آمریکایی در افغانستان را تقویت کنند.

"زمان بله و آمین گفتن گذشته است"
سناتور دموکرات چاک شومر گفت دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را وادار می‌کنند تا انتخاب کنند، آیا قصد دارند از رییس جمهور حمایت کنند یا امیدهای رای‌دهندگان آمریکایی را برآورده سازند. وی گفت: زمان آری و آمین گفتن گذشته است.
در همین حال، بارتلت دموکرات‌ها را متهم کرد راهبرد نظامی آمریکا را به دلیل منافع سیاسی تحت تاثیر قرار می‌دهند. درخواست دموکرات‌ها خروجی تصنعی و عجولانه خواهد بود که در شرایط کنونی عراق توجیه‌پذیر نیست.

رسوایی فقدان رسیدگی به سربازان مجروح
بوش تاکنون قاطعانه تعیین جدول زمانی را برای پایان عملیات نظامی آمریکا در عراق رد کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا طرح ارایه شده از جانب سران دموکرات شانسی را خواهد داشت یا نه.
مقاومت شدید کاخ سفید و حزب جمهوری خواه بوش، برخی از نمایندگان دموکرات را نسبت به موفقیت این طرح بدبین کرده است.
پس از رسوایی فقدان رسیدگی به سربازان مجروح شده در عراق، سناتور هیلاری کلینتون یک سلسله از ابتکار عمل‌ها را برای بهبود اوضاع اعلام کرده است.[سابقه موضوع]
وی در همین حال دولت بوش را به فقدان توانایی در رهبری متهم کرده است. این رسوایی پس از آن بالا گرفت که روزنامه واشنگتن پست در یک رشته مقالات، درباره وضع اسف بار مراقبت‌های پزشکی بیمارستان والتر رید [سابقه موضوع] گزارش‌هایی را منتشر کرد.

کد خبر 17430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز