دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: عکاسی از دود و یا هنر دودی به نوعی شگفتی‌های پنهان جهان ما را به نمایش می‌گذارد.

عکس

هنرعکاسی و بطور کلی هنر مداوم به ما یادآوری می‌کند، جهان که ما در آن زندگی می کنیم، واقعا، جهانی شگرف و زیبا است.

نگاه اغلب ما در زندگی محدود و تنها به  دیدن محض و روزمره عادت دارد. در این میان، هزاران تصویر یا صحنه مختلف، چه زیبا و چه نا زیبا از مقابل دیدگان ما می‌گذرند بی آنکه ما از وجود و ماهیت آنها آگاه شویم.

انسان عصر حاضر، عادت به دیدن ندارد. شاید هم برای دیدن آنچه که در اطرافش می‌گذرد، تنبل و بی حوصله است. منظور از دیدن، توجه و دریافت انسان از آنچه که واقعا در اطرافش هست.

"دیدن" ما در حال حاضر تنها عادت دیدن است. در واقعا ما آنچه را که دوست داریم و خوشایند ما است می بینیم. شاید، همین وجه تمایز بین یک هنرمند و فردی عادی که اسیر روزمر‌گی شده است، باشد. نگاه هنرمند چیز‌هایی را شکار و ثبت می کند که در نگاه یک فرد عادی بسیار تعجب‌آور و حیرت‌انگیز است.

این بدان معناست که، اگر زندگی را با نگاهی هنرمندانه، ببینیم نه با عادات روزمرگی چه بسا؛ هرروز، هرساعت و حتی هرلحظه از زندگی ما سرشار از تازه‌های نادیده، شگفتی و حیرت خواهد شد.

عکس

دود و آتش در میان برگ‌های پاییزی

عکس

دود حاصل از خاموشی آتش

عکاسی از دود یا با دود از آن دسته از نگاه‌های هنرمندانه است که این بار محمد اوزگار Ozgur Mehmet ساکن ویرجنیا- امریکا مهاجر ترکیه‌ای به آن توجه کرده است.

او با این نوع عکاسی، تصاویر بسیار زیبا و باور نکردنی به منظره نگاه ما ارزانی داشته است. این هنرمند دارای مدرک دکترا در رشته مهندسی برق است و از طرفی شیفته زیبای‌ها و شگفتی‌های طبیعت است.

 او می‌گوید؛ مشاهده عناصر و جلوه‌های طبیعت همیشه شور‌و شوق مادام العمر زندگی من است. برای من حتی درک ذره کوچکی از فعل و انفعالات پیچیده این منبع بزرگ حیات همیشه هیجان انگیز است.

عکس

نشسته در زیر درخت

عکس

دود حاصل از جشن و شادی

عکس

نمادی از سپاس و شکر گزاری

این موارد مرا فروتن و ناچیزتر از همیشه می‌سازد. دود حاصله از شعله‌های آتش همیشه مرا مجذوب خود کرده و به نوعی الهام بخش تخیل من است.

توجه به این جلوه‌های زمینی در من احساس سپاسگزاری را برمی‌انگیزد. این بدان معنی است که من برای دیدن، احساس و درک  این زیبایی‌ها آفریده شده‌ام و از‌ آن رو شکر گذار هستم.

محمد با چندین نشریه فنی همکاری می کند و 10 ها اختراع در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او هنرعکاسی با دود یا ازدود را از دهه سال 1990 شروع کرده است.

او طی بیست سال گذشته، هنر عکاسی و تکنیک‌های به نمایش گذاشته خود را از تاریک‌خانه آنالوگ  به دستگاه‌های عکاسی دیجیتال و آنلاین تبدیل کرده است. محمد همچنین موفق به دریافت چندین جایزه بین‌المللی عکاسی شده است.

این هنرمند تاکنون آثار زیادی از خود به جا گذشته است. همچنین توانسته است نام خود را در کتاب گینس به ثبت برساند. عکس‌های او از سال 2004 بیش از ده‌ها میلیون بازدید کننده داشته است.

تصاویر موجود منتخبی از بهترین آثار اوست

سال گذشته او نمایشگاهی از کارهای خود در استانبول- ترکیه برگزار کرد و پولی که بابت بازدید از این نمایشگاه بدست آورد را صرف امور خیریه کرد.

http://www.telegraph.co.uk

کد خبر 174297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز