چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: این تصاویر ماندگار تاریخ رسانه به همراه عکاسان خود در یک کتاب جمع شدند.

این تصاویر تنها تعدادی از عکس‌های ماندگار فتوژورنالیسمی هستند که در کتاب تیم منتونی به چاپ رسیده اند. عکس‌هایی که در نوع خود بیشترین تاثیر، باعث تغییر و تحول و به نوعی کاربردی بودند و هستند.

هرچند که تیم منتونی تنها برای قدردانی، ارزشگذاری از عکاسان حرفه‌ای این تصاویر دست به این ابتکار زده است. با این وجود، منکر این امر هم نیست که این ابتکار و حرکت برای او شهرت و ثروت به ارمغان آورده است.

او می‌گوید؛ با وجود سختی‌های بسیار این کار،  خوشحال هستم که توانستم چنین اثری را که در شان این هنرمندان بزرگ است، جمع آوری کرده و برای مردم علاقمند ارائه دهم.

تیم برای عکاسان پیش کسوتی که در هنگام اجرای پروژه او دار فانی را بدرود گفته بودند، اظهار تاسف کرد و گفت؛ من برای تهیه و چاپ، فریم عکس‌های آنها دچار مشکلات بسیاری شدم و تعدادی را هم موفق به تهیه آنها نشدم.

عکس‌های زیر انتخابی از عکس‌های بیشمار کتاب تیم منتونی است.

 

عکاسی

لیل اورکو Lyle Owerko

عکس مشهور لیل اورکو از حادثه یازده سپتامبر. فردای آن روز جلد مجله تایم با این عکس کار شده بود.

هیچ کس نمی دانست که یک روز گرم و زیبا، پس زمینه یکی از حوادث دردناک و گیج کننده  تاریخ خواهد شد. حادثه‌ای که قلب آدمی را به درد خواهد آورد. این تصویر، بخش کوچکی از یک رویداد بزرگ است که هزاران داستان و میلیون ها نفر از مردم را درگیر خود ساخت.

عکاسی

بیل اپریج  Eppridge

عکس معروف بیل اپریج از رابرت اف کندی. این عکس بعد از ترور ریس جمهور کندی در تاریخ 5 ژوئن 1968  گرفته شده است.

عکاسی

آخرین دقایق مرگ یک رییس جمهور ایالات متحده امریکا

 

عکاسی

نیل لایفر Neil Leifer

عکسی که نیل لایفر را به شهرت رساند. نیل،  لحظه ناک اوت، لیستون را توسط محمد علی کلی قهرمان بوکس جهان در مسابقات بوکس جهانی در تاریخ 25 مه 1965 را کادر و ثبت کرده است. این عکس در زمان خودش بسیار شهرت یافت.

photo

نیک یات- Nick Ut

با این عکس بیشتر ما به خوبی آشنا هستیم. این عکس دختر ۹ ساله‌ای را نشان می‌دهد که در جریان جنگ ویتنام، به دلیل حمله ارتش ویتنام جنوبی با بمب‌های ناپالم  بصورت برهنه و گریان در حال فرار است. نیک یات با این عکس به شهرت جهانی دست یافت.

 

عکاسی

استیو مک کوری  Steve McCurry

استیو مک کوری این عکس مشهور را در سال 1984 از یک دختر جوان در  پیشاور، پاکستان گرفته است. او می‌گوید؛ من به مدت  17 سال به جستجوی صاحب این عکس بودم و  در نهایت او را در سال 2002 پیدا کردم . عکس مجددی از او گرفتم (عکس مجدد او شهرت دوباره برای او بهم زد)و برای درمان و معالجه این زن تلاش بسیار کردم . چرا که همسر او مخالف سر سخت این کار بود. نام این زن "شربت گلا" است.

 

عکاسی

کیم کومِنیچ

در اینجا کیم کومِنیچ را همراه عکس مشهورش می‌بینید، عکسی که او در زمان سقوط دیکتاتور فیلیپین "فردیناند مارکوس" گرفته بود. عکسی که او را برنده جایزه پولتزر سال ۱۹۸۷ کرد.

در این عکس فریناند مارکوس و ایملدا مارکوس که اضطراب از سیمایش به خوبی پیداست، دیده می‌شوند، فریناند مارکوس در این عکس در حال سخنرانی در جمع طرفدارانش است. زمانی که دیگر کار از کار گذشته بود.

انقلاب مردم فیلیپین به ثمر رسیده و  آکینو عملا رئیس جمهور مردم شده بود. مارکوس کوتاه‌زمانی بعد با توصیه آمریکا، کشور را ترک کرد. او در سال ۱۹۸۹ در جزایر هونولولو درگذشت.

 http://www.mantoani.com

کد خبر 175167
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز