همشهری انلاین: سراناتحادیه اروپا در بروکسل توافق کردند تا سال 2020 تولید گازهای گلخانه‌ای را یک پنجم کاهش دهند

روزنامه نویه سوریشر سایتونگ گزارش داد، سران اتحادیه اروپا پنجشنبه به توافق مهمی دست یافته‌اند. به گفته هیات‌های حاضر، برخلاف این توافق، در دور اولیه مذاکرات هیچ  توافقی برای آنکه تا سال 2020 به صورت الزامی 20 درصد از انرژی این اتحادیه از طریق منابع تجدیدپذیر تامین شود، وجود نداشت.
با این حال، فردریک راینفلد، نخست وزیر سوئد رسیدن به این توافق نیز چندان دور از دسترس نیست. دو تا سه کشور مخالف اهداف الزام‌آور هستند. این توافق فقط به چند ضمیمه در سند نهایی سران نیاز دارد.

علاقه فرانسه به انرژی هسته‌ای
ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه به طور ویژه در نظر گرفتن انرژی هسته‌ای را به عنوان یک منبع انرژی خواستار شد که مورد حمایت بسیاری از دولت‌های اروپای شرقی قرار گرفت.
وی در همین حال این امکان را محتمل دانست که این مساله اندکی بعدتر در تخصیص اهداف مشخص به هر یک از کشورها مورد بررسی قرار گیرد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رییس اتحادیه اروپا پیش‌تر، آغاز ملاقات‌هایی را اعلام کرده بود که انتظار دارد مذاکرات سنگینی در آن درباره اهداف الزام‌آور برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شود.

تلاش اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به الگو
وی در همین حال تاکید کرد: اروپا در رابطه با تغییرات آب و هوایی می‌تواند پیشتاز باشد، اگر موفق شویم می‌تواند ما را به اهداف مشخص‌مان برساند.
سران 27 عضو اتحادیه اروپا امروز (18 اسفند) در نشست نهایی‌شان سند حفظ محیط زیست و تامین امنیت انرژی را تصویب خواهند کرد. پیمان کیوتو سال 1990 مبنای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به 20 درصد محسوب می‌شود. کاهش دی اکیسد کربن باری است که میان هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم می‌شود. اگر دیگر کشورهای صنعتی نیز همکاری کنند، اتحادیه اروپا نیز برای کاهش 30 درصدی گازهای گلخانه‌ای آماده خواهد بود.
هدف کنونی پروتکل کیوتو که در سال 1997 مطرح شده است، کاهش انتشار این گازها تا هشت درصد برای سال 2012 بوده است. اما هنوز این هدف برآورده نشده است.
هانس گرت پوترینگ، رییس پارلمان اتحادیه اروپا در آغاز اجلاس سران این اتحادیه الزام‌آور شدن اسناد نهایی را خواستار شده بود. به گفته وی، پارلمان اتحادیه اروپا قصد دارد در حفاظت از محیط زیست از دولت‌های این اتحادیه پیشی بگیرد و به همین دلیل کاهش یک جانبه تولید دی اکسید کربن را به میزان 30 درصد و استفاده 25 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را خواستار است.

کد خبر 17423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز