محمدحسین عباسی: هنوز هم بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیا فوتبال در آرزوی کار کردن با الکس فرگونس هستند.

دیوید بکام

چه کسی هست که داستان لنگه‌کفشی که او به ستاره خوش‌سیمای تیمش پرتاب کرد را نداند؟ پرتابی که مسیر زندگی ورزشی دیوید بکام را به کلی تغییر داد و این تنها مورد تنبیه بدنی بازیکنان توسط فرگی نبود.

تفاوت مربیان بزرگ و معمولی دنیای فوتبال در برخورد با استرس و خشم است. با این حال استرس این شغل آنقدر زیاد است که نمی‌شود به سادگی با آن کنار آمد و حتی مربیانی مثل فرگوسن نیز گاهی در مقابل عصبانیت‌شان مغلوب می‌شوند. برخورد عجیب و دور از انتظار دلیو روسی با بازیکن جوان تیمش بهانه‌ای شد تا در این مطلب به سراغی نمونه‌هایی از این اتفاق در تیم‌های مطرح فوتبال بگردیم و البته مثال‌هایی از تیم‌های ناشناخته‌تر فوتبال را نیز مرور کنیم‌.

هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو!

هنوز هم بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیا فوتبال در آرزوی کار کردن با الکس فرگونس هستند. چه کسی هست که داستان لنگه‌کفشی که او به ستاره خوش‌سیمای تیمش پرتاب کرد را نداند؟ پرتابی که مسیر زندگی ورزشی دیوید بکام را به کلی تغییر داد و این تنها مورد تنبیه بدنی بازیکنان توسط فرگی نبود.

او حتی یک‌بار تخته وایت برد رختکن را به سر گیگز کوبید و موجب شکافتگی ابروی این بازیکن شد! لب‌خوانی توهین‌های مستقیم او به خانواده بازیکنانی مثل اسکولز و جانی اونز نیز در بسیاری از رسانه‌های جهان پخش شده است.

فرگوسن همواره دوست داشته مهم‌ترین ستاره یونایتد به شمار برود و در این راه از شکستن بازیکنان هیچ ابایی ندارد. البته نمی‌شود از یاد برد که او در برخورد با کریس رونالدو پس از اعتراضش به تعویض کمی پیش از فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۹ از اصولش عقب‌نشینی کرد...

جاسوس بازی!

«دیشب بین ساعت ۷ و ۸ کجا بودی»؟ شاید باورتان نشود، شاید هم بشود! اما تعدادی از مربیان فوتبال به ریزبرنامه‌های زندگی شخصی ستارگان‌شان نیز وارد می‌شوند! آن‌ها معتقدند بخشی از هزینه سنگین دریافتی بازیکنان فوتبال هزینه از دست دادن حریم خصوصی است و حتی در مواردی مربیان افرادی را برای کنترل بازیکنان تیم‌شان در نظر گرفته‌اند! اگر فوتبالیست هستید و این مطلب را می‌خوانید به هیچ وجه به هیچ فردی اطمینان نکنید و برنامه‌های خاص‌تان را تنها با دوستان مورد اعتمادتان هماهنگ کنید!

جنس چینی از نوع اصل!

نحو برخورد با کودکان در مدارس فوتبال رفته رفته دارد به روند نگران کننده‌ای می‌رسد. در کنار پرونده‌های دریافت رشوه و حتی آزار کودکان حالا موارد زیادی از کتک خوردن این کودکان معصوم در مدارس فوتبال مشاهده شده است. یکی از فیلم‌های پربازدید فضای مجازی در این مورد فیلمی است که در یک مدرسه فوتبال چینی می‌گذرد.

در این فیلم آقای به اصطلاح مربی کودکان کم سن و سال را که اکثرشان لباس بارسلونا را به تن دارد به وحشیانه‌ترین شکل مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. اما آن‌ها که از آن جنس‌های چینی بنجل نیستند آسیب جدی نمی‌بینند و همچنان به بازیشان ادامه می‌دهند!

تسویه حساب فوری!

گاهی اشتباهات بازیکنان فوتبال آنقدر عصبی کننده است که مربی ترجیح می‌دهد بلافاصله پس از پایان بازی وارد زمین شده و به خدمت بازیکن مورد نظر برسد! نمونه این اتفاق در فوتبال کاستاریکا رخ داده و مربی تیم ملی این کشور در دیدار با کانادا خیلی زود عقوبت اشتباه را به بازیکنانش فهمانده است! البته ما از دوستان‌مان در بخش وبگردی بیست و سی شنیده‌ایم که گواردیولا هم قصد داشته در دفاع از مردم ‌ فلسطین رونالدینیو را مورد ضرب و شتم قرار دهد اما لابی‌های صهوینیستی اجازه این کار را به او نداده‌اند!

خداحافظ دلیو!

بعضی حرف‌ها را باید نشنیده گرفت اما هر انسانی برای خود خط قرمزهایی دارد که عبور از آن‌ها توسط دیگران مستوجب رخ دادن وقایعی است که طبیعتا در حالت عادی رخ نمی‌دهند. اینکه مرد آرامی مثل دلیو روسی ناگهان این چنین تصمیم به کتک زدن بازیکن تیمش روی نیمکت می‌کند اتفاق عجیبی است اما به نظر می‌رسد روسی به هیچ وجه از عملکرد خود پشیمان نیست.

او می‌گوید که به زبان صربستانی آشناست و مطمئن است که ‌ لیائیچ به مادرش توهین کرده. برای تبدیل شدن به یک مربی بزرگ کنترل خشم در چنین مواقعی الزامی به نظر می‌رسد. عصبانیت روسی در آن لحظه خاص در ‌‌نهایت موجب اخراج او از باشگاه شد در حالی که او می‌توانست با کنار گذاشتن لیائیچ از تیم تنبیه بهتری برای این بازیکن در نظر بگیرد.

کری سنگین راموس و مو!

هیچ‌کدام از پرونده‌های موضوعات جنجالی فوتبال را نمی‌توان بدون یاد و خاطره مورینیو پشت سر گذاشت! هر جا سخن از حاشیه باشد نام سرمربی محبوب و منفور (!) رئال مادرید نیز آنجا می‌درخشد! این مربی در چلسی و اینتر ارتباط بسیاری خوبی با بازیکنان تیمش داشت اما اوضاع در رئال مادرید بسیار متفاوت بود.

ستارگانی مثل کاکا و کاسیاس هیچ‌گاه به راحتی با مو کنار نیامدند و البته این راموس بود که پس از شکست در ال کلاسیکوی رفت وارد جنگ لفظی با مورینیو شد. سرمری پرتغالی رئال مادرید راموس را روی گل اول بارسا در آن بازی مقصر دانست و راموس در جمله کنایه‌آمیز به مو گفت «تو بازیکن نبوده‌ای و در جریان نیستی!» مورینیو نیز جای کلمه بازیکن را با مربی عوض کرد و جواب مشابهی به راموس داد. جالب اینجاست که تمام این دیالوگ‌ها صبح روز بعد در روزنامه مارکا به چاپ رسیده بودند!

جنگ اول و صلح آخر!

آرین روبن از آن دسته فوتبالیست‌هایی که تعویض شدن را در حکم توهینی بزرگ به خود تلقی می‌کنند! او در زمان مربیگری فان خال در بایرن پس از تعویض شدن در یکی از مسابقات بسیار عصبانی شد و با بیان جملاتی نازیبا و حالتی بسیار خشمگین از زمین خارج شد.

فان‌خال این حرکت او را بی‌جواب نگذاشت و بلافاصله او را در کنار زمین متوقف کرد و بی‌توجه به جریان بازی به بحث با روبن پرداخت و او را نسبت به این تعویض قانع کرد! مربی کهنه‌کار هلندی روی آن صحنه نشان داد که در صورت نیاز از روبن تعویض شده هم ترسناک‌تر می‌شود!

سلاطین حاشیه!

روبرتو منچینی حالا در شرایطی در آستانه کسب عنوان قهرمانی لیگ جزیره قرار گرفته است که در طول فصل جاری بار‌ها تیمش را در مرداب حواشی ریز و درشت دیده است. شخصیت خود مانچو البته در دامن زدن به این حواشی بی‌تاثیر نیست.

از شواهد اینگونه برمیاید که ماریو بالوتلی و کارلوس ته‌وس برای هر کدام به تنهایی برای به هم ریختن نظم یک کشور کافی باشند! ته‌وس در میان رقابت‌های فصل جاری با ممانعت از ورود به زمین در اعتراض به نیمکت‌نشینی در تمام جهان خبرساز شد و سرانجام از تیم کنار گذاشته شد.

ماریو بالوتلی نیز بار‌ها و بار‌ها از خط قرمزهای اخلاقی عبور کرد و پیام «مرا اخراج کن» را غیر‌مستقیم به سوی مانچو ارسال کرد. او مثل مثل ته‌وس در مقطعی از تیم کنار گذاشته شد و باز هم مثل ته‌وس به تیم بازگشت و این بار تصمیم گرفت مربی تیمش را کمتر عصبانی کند!

همشهری تماشاگر

کد خبر 173968

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز