طرح متانول چهارم باظرفیت تولید یک میلیون و ‪ ۶۵۰‬هزار تن متانول با درجه ‪ AA‬درسال پنجشنبه 18 اسفند با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در عسلویه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری که توسط وزرای نفت، مسکن و شهرسازی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست همراهی می‌شد از قسمت‌های مختلف این پروژه و سالن توجیه بازدید و از لوح یادبود طرح متانول چهارم پرده برداری کرد.

وی همچنین به مناسبت هفته منابع طبیعی یک نهال درمحوطه شرکت پتروشیمی زاگرس غرس کرد. رییس جمهوری قرار است در جمع دست اندرکاران این پروژه سخنرانی کند.

خوراک طرح متانول چهارم یک میلیارد و ‪ ۴۸۸‬میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال و دو میلیون مترمکعب اکسیژن در روزاست که توسط فازهای پالایشگاهی یک، دو وسه پارس جنوبی پس از جداسازی‌هیدروکربن‌های سنگین ترازاتان در پتروشیمی پارس تامین می‌شود.

محصولات این طرح در صنایع پایین دستی، ساخت انواع چسب، رزین ها،انواع پلاستیک، انواع ظروف و تجهیزات آشپزخانه، دوربینهای عکاسی، کلید و پریز برق کاربرد دارد.

متانول همچنین برای تهیه‌اسید استیک و استفاده ‌ازآن به عنوان محصول نهایی و یا استفاده برای تهیه انواع استات مانند استات سلولز برای انواع الیاف و پارچه و تهیه متیل متاکریلات برای تولید انواع لامینیتها و انواع ورنی بکار می‌رود.

طراحی این واحد به گونه‌ای است که از حداکثر انرژی تولیدی در رآکتورهای سنتز و بازیافت انرژی موجود در واحد ریفرمینگ در تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کند ضمن این که حدود ‪ ۲۰۵‬تن در ساعت بخار با فشار ‪ ۴۰‬بار را صادر می‌کند.

طبق آمار موجود میزان کل تولید متانول در جهان بالغ بر ‪ ۵۰‬میلیون تن در سال‌است که درشرایط فعلی کشورماتنهابا تولید یک هزار و ‪ ۷۵۰‬هزار تن متانول در سال، ‪ ۱/۵‬درصد کل متانول جهان را تولید می‌کند.

با اجرای طرحهای موجود در متانول چهارم مجموع کل تولید متانول کشور به پنج میلیون و ‪ ۵۰‬هزار تن در سال می‌رسد و در مجموع جمهوری اسلامی ایران ‪ ۹/۱۵‬درصد از کل تولید متانول جهان را در اختیار می‌گیرد.

مجتمع پتروشیمی زاگرس مجری طرح متانول چهارم درمنطقه ‌ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است. برای ساخت این مجتمع ‪۲۲۰‬میلیون دلار و ‪ ۹۵۱‬میلیارد ریال وجمعا‪ ۳۲۵‬میلیون دلار (‪ ۲۹۷۰‬میلیارد ریال) سرمایه‌گذاری شده است.

تهیه دانش فنی و مهندسی اصولی این طرح را شرکت "لورگی" آلمان و مهندسی تفصیلی و پیمانکاری نصب و ساختمان آن را نیز شرکت‌های ایرانی "پیدک" و "رامشیر" بر عهده دارند.
اجرای واحد اول متانول چهارم در پتروشیمی زاگرس در زمینی به مساحت ‪۱۵‬ هکتار از سال ‪ ۱۳۸۰‬آغاز شده است و پس از راه اندازی برای ‪ ۲۸۴‬نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی دارد.

شرکت پتروشیمی زاگرس در جهت اجرای پروژه‌های عظیم پتروشیمی در سال ‪۱۳۷۹‬ و در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور تاسیس شد. این شرکت به منظور انجام مهندسی و خرید تجهیزات پروژه متانول چهارم در فروردین ماه‌سال ‪ ۱۳۸۰‬اقدام به عقد قرارداد کنسرسیومی متشکل ازشرکت آلمانی لورگی و شرکت ایرانی پیدک کرد.

تمام مراحل اجرایی سیویل و نصب مکانیکی طرح متانول چهارم ‌توسط پیمانکاران داخلی انجام شده است. مجتمع پتروشیمی زاگرس همچنین فاز دوم طرح توسعه متانول را نیز با همین ظرفیت در زمینی به مساحت ‪ ۱۵‬هکتار در دست اجرا دارد.

به منظور اجرای طرح متانول چهارم، سه میلیون متر مکعب خاکبرداری، ‪۴۷‬ هزار و ‪ ۵۰۰‬تن بتن ریزی و ‪ ۴۰۰‬کیلومتر کابل کشی صورت گرفته است. وزن اسکلت فلزی این طرح یک هزار و ‪ ۷۵۰‬تن و وزن تجهیزات آن ‪ ۲۸‬هزار تن است.

ازویژگیهای منحصربه‌فرد این طرح استفاده از رآکتور ‪REFORMER AUTOTHERMAL‬ جهت تولید گاز سنتز و استفاده از رآکتور ‪ GAS COOLD‬به منظور تولید متانول خام در کنار رآکتورهای متداول است.

در مراسم بهره‌برداری از طرح متانول چهارم، علاوه بر رییس جمهوری،جمعی از معاونان وزارت نفت، غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سید عبدالجلیل رضوی مدیرعامل سازمان منطقه‌ویژه‌اقتصادی انرژی پارس،علی افراشته استاندار بوشهر و جمعی از مسوولان محلی استان حضور داشتند.

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ‪ ۲۵‬طرح پتروشیمی، ‪ ۲۸‬فاز پالایشگاه گازی، سه واحد "ال ان جی"، صنایع پایین دستی، صنایع سنگین و نیمه سنگین استقرار خواهد یافت.
تاکنون پنج فاز پالایشگاه گازی در این منطقه به بهره‌برداری رسیده و پنج فاز دیگر نیز در مراحل پایانی ساخت هستند.

از مجموعه طرح‌های پتروشیمی، پیش از این شرکت پتروشیمی پارس و نیروگاه شرکت پتروشیمی مبین به بهره‌برداری رسیده بود.

عسلویه از توابع شهرستان کنگان در استان بوشهر واقع شده است.

کد خبر 17393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز