همشهری آنلاین: مشاور رئیس‌جمهوری در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تدوین لایحه‌ای در دولت برای ایجاد 8 منطقه ویژه اقتصادی جدید در شهرهای اسلام آباد غرب، نمین (اردبیل)،‌ سمنان، مهران، بندر امام، بندر بوشهر، منطقه جازموریان و رفسنجان خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود صلاحی روز یکشنبه 2 دی‌ماه 86، در نشستی خبری با اشاره به اینکه کلیات ایجاد این مناطق ویژه اقتصادی در شورای‌عالی‌مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی اقتصادی تصویب شده است، افزود: نظر مجلس شورای‌اسلامی در این‌باره مثبت است و پیش‌بینی می‌شود تا 2 ماه آینده ایجاد این 8 منطقه ویژه اقتصادی به تصویب مجلس هم برسد.

وی افزود: آسان‌سازی فرایند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را باید آن قدر گسترش دهیم تا هر سرمایه‌گذاری خواست در این مناطق فعالیت تجاری کند، در فرصت یک هفته‌ای، کارهای اداری آن انجام شود.

دبیر شورای مناطق آزاد تصریح کرد: لایحه ایجاد 3 منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، کاشان و شهرکرد نیز پس از بررسی نهایی تا دو هفته دیگر به مجلس می‌رود.

 صلاحی درباره ایجاد منطقه آزاد جدید نیز گفت: طرحی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری جدید در کشور نداریم.

وی تصریح کرد: در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس، پیشنهاد تأسیس منطقه آزاد تجاری در منطقه ارائه شد و در جلسه اخیر شورای همکاری خلیج فارس نیز پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری در منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

 صلاحی خاطرنشان کرد: 2 کمیته تشکیل شده است تا این پیشنهادها را بررسی و فرآیند تاسیس این منطقه آزاد تجاری را تبیین کند.

دبیر شورای مناطق آزاد همچنین به پیشنهاد وزیر اقتصاد کشورمان به ترکیه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری اشاره کرد و افزود: ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورها در دستور کار است.

مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از ایجاد سرمایه‌گذاری خوب در قشم برای تاسیس کارخانه ساخت قایق‌ها و لنج‌های صیادی خبر داد.

 صلاحی با اشاره به ناکامی‌های مناطق ویژه اقتصادی افزود: دو منطقه ویژه اقتصادی یزد و سلفچگان به مناطق عام تبدیل شده‌اند تا توانمندی‌های آن افزایش یابد.

وی درباره ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق آزاد نیز گفت: دولت تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است زیرساخت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به نحو مطلوب فراهم شود.

 صلاحی گفت: سازمان بازرسی کل کشور نیز از هرگونه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد حمایت کرده است.

برگزاری نمایشگاه دوسالانه توانمندی‌های مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین اعلام کرد: پنجمین نمایشگاه دوسالانه توانمندی‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران 11 تا 14 دی ماه در کیش برگزار می‌شود.

 صلاحی گفت: 6 منطقه ویژه اقتصادی، 16 منطقه آزاد تجاری و 100 شرکت فعال در این مناطق در پنجمین نمایشگاه دو سالانه کیش حضور خواهند داشت.

وی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد ویژه اقتصادی و تجاری ـ صنعتی ایران را از مهمترین اهداف برگزاری پنجمین نمایشگاه دو سالانه توانمندی های مناطق ویژه و آزاد برشمرد و افزود : برخی از شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران ایرانی مقیم امارات عربی متحده و کشورهای عربی به همراه سرمایه گذاران خارجی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

  صلاحی گفت: هر سرمایه‌گذار خارجی که بخواهد در این نمایشگاه حضور یابد در منطقه کیش و در کمترین زمان ویزای آنها صادر می‌شود.

دبیر شورای مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را نیازمند مشوق‌های اقتصادی دانست و گفت: معافیت‌های مالیاتی 15 ساله در مناطق آزاد در سال آینده به اتمام می‌رسد که این دبیرخانه طرح تمدید 15 ساله آن را به مجلس ارسال کرده است.

وی افزود: پس از تصویب این طرح هر سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد از معافیت مالیاتی 30 ساله برخوردار می‌شود.

 صلاحی، چالش تسهیلات بانکی را از محدودیت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد برشمرد و از انجام توافق‌های با روسای بانک‌ها با روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای رفع مشکلات اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران خبر داد.

وی همچنین از توافق این دبیرخانه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تاسیس دانشگاه‌های پزشکی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و افزود: این مناطق هم اکنون اجازه دارند زمینه تاسیس دانشکده‌های مختلف را ایجاد کنند.

صلاحی درباره منطقه آزاد کیش نیز گفت: در نیمه نخست سال 620 هزار گردشگر داخلی و خارجی به کیش سفر کردند که از مدت مشابه پارسال 6 درصد و از سال 84 حدود 25 درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 65 هتل در کیش فعالند، گفت: 18 هتل جدید و یک هتل انرژی خورشیدی نیز در کیش ساخته می‌شود.

کد خبر 39999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز